Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Groningers vertalen unieke IDS-2 intelligentietest naar Nederlands situatie

Met één test de belangrijkste ontwikkelingsgebieden bij kinderen in kaart
13 maart 2019
Nederlandse editie IDS-2 Intelligentie- en ontwikkelingsschalen voor kinderen en jongeren

De IDS-2 is wereldwijd de eerste test die de belangrijkste ontwikkelingsgebieden van kinderen en jongeren tussen de 5 en 20 jaar met één instrument in kaart brengt. Van de van oorsprong Zwitserse test is sinds begin december 2018 ook een Nederlandse versie op de markt. Deze versie is bewerkt door Selma Ruiter en Linda Visser (beide van de Kinderacademie en voorheen Rijksuniversiteit Groningen), hoogleraar Multivariate data analyse aan de Rijksuniversiteit Groningen Marieke Timmerman en Lieke Voncken (promovenda bij de afdeling Psychometrie en Statistiek van de RUG).

De naar de Nederlandse situatie vertaalde IDS-2 voorziet in een sterke behoefte van psychologen en orthopedagogen om bij kinderen en jongeren niet alleen intelligentie te meten, maar ook andere belangrijke ontwikkelingsaspecten, zoals executief functioneren, sociaal-emotionele en motorische ontwikkeling, taal- en rekenvaardigheid en werkhouding. De intelligentiemeting is gebaseerd op het meest actuele intelligentiemodel: het CHC-model.

Meer informatie

Laatst gewijzigd:20 juni 2024 07:56

Meer nieuws

  • 15 juli 2024

    12 miljoen euro voor onderzoek naar impact groene waterstof

    Een consortium dat onderzoek doet naar de sociaaleconomische impact van waterstof met onder andere onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen heeft 12 miljoen euro toegekend gekregen van wetenschapsfinancier NWO.

  • 11 juli 2024

    Toegewijde docent en mentor gedecoreerd

    Op donderdag 11 juli 2024 is José Heesink met pensioen gegaan. Tijdens haar afscheid ontving ze een Koninklijke Onderscheiding uit handen van burgemeester Koen Schuiling van de gemeente Groningen.

  • 27 juni 2024

    Oefenen met VR-kleuterklas wint Nederlandse Onderwijspremie 2024

    Het project ‘De Klas op Orde met Virtual Reality’ van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de Nederlandse Onderwijspremie 2024 gewonnen. Het project, een samenwerking van onder andere Jolien Mouw, universitair docent Onderwijswetenschappen, en het...