Groningers vertalen unieke IDS-2 intelligentietest naar Nederlands situatie
De IDS-2 is wereldwijd de eerste test die de belangrijkste ontwikkelingsgebieden van kinderen en jongeren tussen de 5 en 20 jaar met één instrument in kaart brengt. Van de van oorsprong Zwitserse test is sinds begin december 2018 ook een Nederlandse versie op de markt. Deze versie is bewerkt door Selma Ruiter en Linda Visser (beide van de Kinderacademie en voorheen Rijksuniversiteit Groningen), hoogleraar Multivariate data analyse aan de Rijksuniversiteit Groningen Marieke Timmerman en Lieke Voncken (promovenda bij de afdeling Psychometrie en Statistiek van de RUG).
De naar de Nederlandse situatie vertaalde IDS-2 voorziet in een sterke behoefte van psychologen en orthopedagogen om bij kinderen en jongeren niet alleen intelligentie te meten, maar ook andere belangrijke ontwikkelingsaspecten, zoals executief functioneren, sociaal-emotionele en motorische ontwikkeling, taal- en rekenvaardigheid en werkhouding. De intelligentiemeting is gebaseerd op het meest actuele intelligentiemodel: het CHC-model.
Meer informatie
- IDS-2 - Intelligentie- en ontwikkelingsschalen voor kinderen en jongeren (uitgeverij Hogrefe)
- IDS-2, Intelligentie- en ontwikkelingsschalen voor kinderen en jongeren door Alexander Grob, Priska Hagmann-von Arx, Selma Ruiter, Marieke Timmerman, Linda Visser
- Prof. dr. M.E. (Marieke) Timmerman
- Studenten en medewerkers van de faculteit GMW kunnen de test is inzien via de testotheek van de afdeling Psychologie en binnenkort ook beschikbaar via het Universitair Ambulatorium Groningen
Laatst gewijzigd: | 20 juni 2024 07:56 |
Meer nieuws
-
17 december 2024
Autisme bij vrouwen: camoufleren eist zijn tol
Vrouwen met autisme krijgen vaak later een diagnose dan mannen. Onderzoeker Yvonne Groen ontwikkelde samen met haar collega’s een screeningsinstrument om de diagnose te vergemakkelijken.
-
26 november 2024
De angst om te eten
Renate Neimeijer doet onderzoek naar eetstoornissen bij kinderen en jongeren. Haar lopende onderzoek richt zich op de vermijdende en restrictieve voedselinname stoornis ARFID.
-
05 november 2024
Hebben ouders invloed op de roze of grijze bril van hun kinderen?
Hoe ontstaat een positieve blik eigenlijk? In hoeverre is opvoeding hierbij van belang? En welke rol speelt optimisme eigenlijk in het dagelijks leven van ouders en kinderen? Charlotte Vrijen probeert een antwoord te vinden op deze vragen. Ze doet...