Groningers vertalen unieke IDS-2 intelligentietest naar Nederlands situatie
De IDS-2 is wereldwijd de eerste test die de belangrijkste ontwikkelingsgebieden van kinderen en jongeren tussen de 5 en 20 jaar met één instrument in kaart brengt. Van de van oorsprong Zwitserse test is sinds begin december 2018 ook een Nederlandse versie op de markt. Deze versie is bewerkt door Selma Ruiter en Linda Visser (beide van de Kinderacademie en voorheen Rijksuniversiteit Groningen), hoogleraar Multivariate data analyse aan de Rijksuniversiteit Groningen Marieke Timmerman en Lieke Voncken (promovenda bij de afdeling Psychometrie en Statistiek van de RUG).
De naar de Nederlandse situatie vertaalde IDS-2 voorziet in een sterke behoefte van psychologen en orthopedagogen om bij kinderen en jongeren niet alleen intelligentie te meten, maar ook andere belangrijke ontwikkelingsaspecten, zoals executief functioneren, sociaal-emotionele en motorische ontwikkeling, taal- en rekenvaardigheid en werkhouding. De intelligentiemeting is gebaseerd op het meest actuele intelligentiemodel: het CHC-model.
Meer informatie
- IDS-2 - Intelligentie- en ontwikkelingsschalen voor kinderen en jongeren (uitgeverij Hogrefe)
- IDS-2, Intelligentie- en ontwikkelingsschalen voor kinderen en jongeren door Alexander Grob, Priska Hagmann-von Arx, Selma Ruiter, Marieke Timmerman, Linda Visser
- Prof. dr. M.E. (Marieke) Timmerman
- Studenten en medewerkers van de faculteit GMW kunnen de test is inzien via de testotheek van de afdeling Psychologie en binnenkort ook beschikbaar via het Universitair Ambulatorium Groningen
Laatst gewijzigd: | 20 juni 2024 07:56 |
Meer nieuws
-
27 januari 2025
Gaswinningsproblematiek leidt tot onzekerheid en stress bij ondernemers in Groningen
De ondernemers in het gaswinningsgebied waren lange tijd een ‘vergeten groep’ en hebben te maken met allerlei negatieve gevolgen. Het Kennisplatform Leefbaar en Kansrijk Groningen bracht in kaart hoe de aanpak voor het midden- en kleinbedrijf er op...
-
23 januari 2025
Twee RUG-onderzoekers treden toe tot De Jonge Akademie
Prof. mr. dr. Björn Hoops en dr. Esther Metting treden toe tot De Jonge Akademie (DJA) van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Elk jaar kiest de DJA tien talentvolle wetenschappers die zich wetenschappelijk bewezen hebben en...
-
22 januari 2025
RUG nomineert drie onderzoeken voor Klokhuis Wetenschapsprijs
De Scholierenacademie van de RUG heeft dit jaar drie onderzoeken ingezonden voor de Klokhuis Wetenschapsprijs. Deze prijs bekroont interessant en relevant wetenschappelijk onderzoek voor kinderen van 9 tot 12 jaar.