Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

PleitVRij verbetert juridisch vaardighedenonderwijs via Virtual Reality

26 april 2018

De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en Vrije Universiteit Amsterdam (VU) werken samen in een innovatief onderwijsproject om rechtenstudenten beter te leren pleiten. Door inzet van Virtual Reality (VR) krijgen studenten van beide instellingen de mogelijkheid elkaar te ontmoeten in een virtuele rechtszaal. In deze authentieke maar virtuele setting ontvangen zij realtime feedback van medestudenten via een speciaal ontwikkelde app. Hierdoor sluit het juridisch academisch onderwijs beter aan op de beroepspraktijk. Voor het project PleitVRij ontvingen de universiteiten subsidie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in het kader van de stimuleringsregeling open en online onderwijs.

De hoofddoelstelling van het project PleitVRij wordt bereikt door studenten meer te laten oefenen in een authentieke setting. Voorheen oefenden studenten enkel in onderwijszalen, waardoor zij minder goed voorbereid zijn op de beroepspraktijk. PleitVRij brengt daar verandering in. Studenten kunnen in verschillende rollen hun pleitvaardigheden oefenen en vertrouwd raken met de omgeving van de rechtbank. Voor het geven van onderlinge feedback wordt een app ontwikkeld die studenten in staat stelt om tijdens het virtueel pleiten direct op elkaar te reageren. Om goed aan te sluiten bij het beroepsveld vindt op onderdelen afstemming plaats met de Rechterlijke Macht en Nederlandse Orde van Advocaten. De vaardigheden die studenten ontwikkelen sluiten dan beter aan op wat er van hen verwacht wordt in de praktijk.

Samenwerking en doorontwikkeling                      

De onderwijsmethode en de virtuele setting worden ontwikkeld vanuit een klankbordgroep bestaande uit de Nederlandse Orde van Advocaten, de Rechterlijke Macht en diverse Hogere Onderwijsinstellingen. De resultaten uit dit project komen beschikbaar voor andere onderwijsinstellingen via SURFsharekit.

Het project wordt in hier in 2 minuten verteld door Hedwig van Rossum. Het projectidee is ontwikkeld door Sylvia Moes (Innovatiemanager Onderwijs Universiteitsbibliotheek VU), Gert-Jan Verheij (Onderwijstechnoloog RUG), Frans van Hoesel (VR expert Reality Center RUG), mr. Hedwig van Rossum (coördinator pleitoefening VU), drs. Bart Beijer (onderwijs & kwaliteitszorg RUG), mr. Adriaan Wierenga (communicatietraining Studentenrechtbank RUG) en prof.mr.dr. Wilbert Kolkman (coördinator Studentenrechtbank RUG).

Laatst gewijzigd:15 juli 2022 16:27
View this page in: English

Meer nieuws

  • 01 juli 2024

    Collectieve quizzes om kennisbehoud te verbeteren

    Nina Mileva, Universitair docent Publiek Internationaal Recht, vertelt over haar lesmethode gebaseerd op een korte herhalingsquiz, genaamd de 'Quick Review Quiz'

  • 18 juni 2024

    Onderzoekers maken demonstratierecht voor iedereen helder

    Wat houdt het recht om te demonstreren precies in? Wat mag en moet de overheid bij demonstraties doen, en welke rechten en plichten hebben demonstranten? Demonstratie-expert Berend Roorda krijgt vrijwel dagelijks vragen over dit onderwerp. Met een...

  • 17 juni 2024

    De Young Academy Groningen verwelkomt zeven nieuwe leden

    Na de zomer verwelkomt de Young Academy Groningen opnieuw zeven nieuwe leden. Hun onderzoek bestrijkt een breed scala van onderwerpen, variërend van spraaktechnologie tot de filosofie van ethiek en politiek en de polymeerchemie.