"Wetenschap is een uitdagende puzzel". Sociologe Tessa Kaufman één van de nieuwe KNAW Faces of Science
Tessa Kaufman, promovendus bij de afdeling Sociologie van de Rijksuniversiteit Groningen, is één van de nieuwe Faces of Science van het KNAW. Samen met elf nieuwe jonge promovendi gaat zij op de site Facesofscience.nl bloggen over hoe het is om te werken in de wetenschap. Zo helpen de Faces studenten en leerlingen uit 5 en 6 vwo een realistisch beeld te krijgen van wat het is om wetenschapper te zijn. Maar de blogs en videos zijn ook interessant voor iedereen die geïnteresseerd is in wetenschap. De Faces treden daarnaast geregeld op bij bijeenkomsten en in de media.
"Ik ben heel blij met de benoeming. Op deze manier kan ik laten zien dat wetenschap niet saai is, maar een uitdagende puzzel", aldus Tessa Kaufman die onderzoek doet naar plagen, pesten en agressie. "In ieder geval ga ik bloggen over mijn inzichten over pesten en misverstanden die erover bestaan: wat is pesten eigenlijk: we hebben het er zo vaak over, maar wat maakt het verschil tussen algemene agressie en pesten, of plagen en pesten, en hoe ga je daarmee om?" Daarnaast zal Tessa bloggen over het leven als promovendus. Bijvoorbeeld over de werk-gerelateerde bezoeken aan het buitenland. "In april ga ik naar een congres in Austin (Texas, USA). Het lijkt me mooi om anderen een kijkje te geven in hoe het eraan toe gaat op zo’n congres."
Faces of Science is een project van KNAW en De Jonge Akademie, in samenwerking met NEMO Kennislink. Het project, dat in 2014 van start ging, wordt gefinancierd door Lira Auteursfonds Reprorecht. Meer dan veertig promovendi bloggen inmiddels over hun leven als wetenschapper.
Meer informatie:
Laatst gewijzigd: | 20 juni 2024 08:20 |
Meer nieuws
-
27 juni 2024
Oefenen met VR-kleuterklas wint Nederlandse Onderwijspremie 2024
Het project ‘De Klas op Orde met Virtual Reality’ van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de Nederlandse Onderwijspremie 2024 gewonnen. Het project, een samenwerking van onder andere Jolien Mouw, universitair docent Onderwijswetenschappen, en het...
-
17 juni 2024
De Young Academy Groningen verwelkomt zeven nieuwe leden
Na de zomer verwelkomt de Young Academy Groningen opnieuw zeven nieuwe leden. Hun onderzoek bestrijkt een breed scala van onderwerpen, variërend van spraaktechnologie tot de filosofie van ethiek en politiek en de polymeerchemie.
-
11 juni 2024
Van de basisschool naar het voortgezet onderwijs: een nieuw begin
Sofie Lorijn onderzoekt de relaties tussen leeftijdgenoten bij de overstap van de basisschool naar de middelbare school. Ze vertelt ons wat haar bevindingen zijn.