Oratie dhr. prof.dr. D.H. van Rijn: Wat de tijd leert
Theorieën over het menselijk geheugen zijn de hoekstenen van de psychologie. Zo liggen globale aspecten van deze neuro-cognitieve theorieën aan de basis van verklaringen van klinisch gedrag. Specifiekere implementaties geven nauwkeurige voorspellingen over gedrag in laboratoriumstudies, maar geven meestal maar weinig gedetailleerde voorspellingen voor gedrag in realistische context.
In zijn oratie bespreekt Hedderik van Rijn recent onderzoek uit zijn groep dat het wel mogelijk maakt om psychologische geheugentheorieën te gebruiken in toegepaste situaties: ‘Door toepassing van de SlimStampen geheugentheorie kunnen we voorspellen wanneer een leerder voor hem of haar relevante informatie vergeet, om dan deze informatie net op tijd te kunnen herhalen waardoor de leeropbrengst duidelijk toeneemt. Hierbij maken we gebruik van computationele modellen die nauwkeurig bijhouden wat de leerder wanneer nog wel, en niet meer weet.’ Deze modellen worden tijdens het leren aangepast op basis van de tijd die de leerder nodig heeft om een antwoord te geven. Door gebruik te maken van wat de tijd leert, is de leer-efficiëntie zo’n 10 tot 20 procent hoger. In samenwerking met uitgeverij Noordhoff wordt deze methode nu aangeboden aan 400.000 middelbare schoolleerlingen die hiermee sneller de benodigde kennisniveaus behalen.
Deze toepassing is gestoeld op jarenlang fundamenteel onderzoek, en zou volgens Van Rijn niet mogelijk zijn geweest zonder laboratoriumstudies. Tegelijkertijd werpt deze toepassing vele nieuwe vragen op, en geeft het een aantal antwoorden, zoals over het bestaan van talenknobbel (ja), en of het leren van nieuwe feitelijke informatie gerelateerd is aan IQ (nee). Deze deels toegepaste, en deels academische vragen zullen ook in zijn oratie aan bod komen.
Zie ook deze video over zijn onderzoek uit 2014: Het tijdsbesef van een fruitvlieg
Meer informatie
- Oratie: dhr. prof.dr. D.H. van Rijn
- Titel: Wat de tijd leert
- Wanneer: di 07-02-2017 / 16.15 uur
- Waar: Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
- Leeropdracht: Cognitieve wetenschappen en neurowetenschappen
- Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
- Aanmelden uiterlijk een week van te voren door de antwoordkaart terug te sturen of door opgave via het online aanmeldingsformulier
Laatst gewijzigd: | 20 juni 2024 07:56 |
Meer nieuws
-
17 december 2024
Autisme bij vrouwen: camoufleren eist zijn tol
Vrouwen met autisme krijgen vaak later een diagnose dan mannen. Onderzoeker Yvonne Groen ontwikkelde samen met haar collega’s een screeningsinstrument om de diagnose te vergemakkelijken.
-
26 november 2024
De angst om te eten
Renate Neimeijer doet onderzoek naar eetstoornissen bij kinderen en jongeren. Haar lopende onderzoek richt zich op de vermijdende en restrictieve voedselinname stoornis ARFID.
-
05 november 2024
Hebben ouders invloed op de roze of grijze bril van hun kinderen?
Hoe ontstaat een positieve blik eigenlijk? In hoeverre is opvoeding hierbij van belang? En welke rol speelt optimisme eigenlijk in het dagelijks leven van ouders en kinderen? Charlotte Vrijen probeert een antwoord te vinden op deze vragen. Ze doet...