Marieke Pijnenborg adjunct-hoogleraar Klinische psychologie
Marieke Pijnenborg is per 1 september 2016 benoemd tot adjunct-hoogleraar Klinische psychologie in het bijzonder met betrekking tot psychotische stoornissen aan de faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen (GMW) van de Rijksuniversiteit Groningen.
Met haar onderzoek wil Pijnenborg psychologische processen in kaart brengen die een rol spelen bij het ontstaan en het beloop van psychotische stoornissen. Op basis van deze informatie worden theorie-gestuurde interventiemethoden ontwikkeld, geëvalueerd en geïmplementeerd. Ze werkt hierbij intensief samen met GGZ-instellingen en met name met GGZ Drenthe. Pijnenborg richt zich vooral op de sociale interactie vaardigheden en (meta) cognitie - in het bijzonder sociale cognitie - bij psychotische stoornissen. Daarbij wordt gekeken naar deze processen in verschillende stadia van psychose. De onderzoeksprojecten variëren van fundamenteel neuroimaging onderzoek naar hersenactivatie tijdens (meta-)cognitieve processen tot randomised controlled trials waarmee de effectiviteit wordt onderzocht van psychologische en psychosociale interventies die er op zijn gericht (meta-)cognitieve processen te beïnvloeden bij mensen met psychotische stoornissen.
Marieke Pijnenborg studeerde Klinisch psychologie in Groningen en promoveerde in 2008 met haar proefschrift “Social cognition and cognitive rehabilitation in schizophrenia: implications for clinical practice". Sinds 2010 is zij als docent en onderzoeker verbonden aan de basiseenheid Klinische Psychologie & Expirimentele Psychopathalogie van de afdeling Psychologie, faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen. Pijnenborg is ook werkzaam bij GGZ Drenthe als GZ- psycholoog en hoofd van de afdeling Wetenschappelijk Onderzoek en Diagnostiek Langdurige zorg.
Profielpagina Marieke Pijnenborg
Laatst gewijzigd: | 20 juni 2024 07:56 |
Meer nieuws
-
27 juni 2024
Oefenen met VR-kleuterklas wint Nederlandse Onderwijspremie 2024
Het project ‘De Klas op Orde met Virtual Reality’ van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de Nederlandse Onderwijspremie 2024 gewonnen. Het project, een samenwerking van onder andere Jolien Mouw, universitair docent Onderwijswetenschappen, en het...
-
17 juni 2024
De Young Academy Groningen verwelkomt zeven nieuwe leden
Na de zomer verwelkomt de Young Academy Groningen opnieuw zeven nieuwe leden. Hun onderzoek bestrijkt een breed scala van onderwerpen, variërend van spraaktechnologie tot de filosofie van ethiek en politiek en de polymeerchemie.
-
11 juni 2024
Van de basisschool naar het voortgezet onderwijs: een nieuw begin
Sofie Lorijn onderzoekt de relaties tussen leeftijdgenoten bij de overstap van de basisschool naar de middelbare school. Ze vertelt ons wat haar bevindingen zijn.