Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Over de zin van opbrengstgericht(er) werken in het onderwijs - Oratie Adrie Visscher

03 december 2015

Prof.dr. Adrie Visscher gaat in zijn oratie (8 december 2015) in op de resultaten van het opbrengstgericht werken in het onderwijs (OGW). De dalende prestaties van Nederlandse leerlingen in internationale vergelijkingsstudies vormden voor de overheid de aanleiding om het OGW-beleid te ontwikkelen.

Bij OGW gaat het om het bepalen van de resultaten op het niveau van de klas, school en schoolbestuur. Daarbij wordt een belangrijke rol toegekend aan het gebruik van leerlingvolgsystemen. Op basis van de resultaatmetingen worden prestatiedoelen gesteld en vervolgens wordt een strategie gekozen en uitgevoerd om de gestelde doelen te realiseren. Visscher zal ook stilstaan bij de wetenschappelijke basis voor het OGW-beleid: de theorie betreffende (de effecten van) feedback, ‘goal setting’ en ‘assessment for learning’.

In zijn oratie presenteert Visscher de resultaten van zes Nederlandse OGW-interventiestudies en staat hij stil bij de implicaties daarvan: hoe effectief is OGW in termen van de verbetering van de leerlingprestaties en hoe kunnen die effecten versterkt worden? Bij dat laatste zal hij onder meer ingaan op de voordelen van de benutting van ‘rapid feedback’ en professionaliseringstrajecten met een sterk leerpsychologisch fundament. Tot slot zal Visscher aangeven hoe toekomstig OGW-onderzoek er idealiter uitziet en doet hij aanbevelingen ter bevordering van OGW in het onderwijs.

Aanvullende informatie over de oratie.

.
Laatst gewijzigd:20 juni 2024 07:47
View this page in: English

Meer nieuws

  • 15 juli 2024

    12 miljoen euro voor onderzoek naar impact groene waterstof

    Een consortium dat onderzoek doet naar de sociaaleconomische impact van waterstof met onder andere onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen heeft 12 miljoen euro toegekend gekregen van wetenschapsfinancier NWO.

  • 11 juli 2024

    Toegewijde docent en mentor gedecoreerd

    Op donderdag 11 juli 2024 is José Heesink met pensioen gegaan. Tijdens haar afscheid ontving ze een Koninklijke Onderscheiding uit handen van burgemeester Koen Schuiling van de gemeente Groningen.

  • 27 juni 2024

    Oefenen met VR-kleuterklas wint Nederlandse Onderwijspremie 2024

    Het project ‘De Klas op Orde met Virtual Reality’ van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de Nederlandse Onderwijspremie 2024 gewonnen. Het project, een samenwerking van onder andere Jolien Mouw, universitair docent Onderwijswetenschappen, en het...