Dick de Waard benoemd tot adjunct-hoogleraar Verkeerspsychologie en Mobiliteitsbehoud
Dick de Waard is per 1 juni 2015 benoemd tot adjunct-hoogleraar Verkeerspsychologie en Mobiliteitsbehoud (Traffic Psychology and Retention of Mobility). De leerstoel is ondergebracht bij de basiseenheid Klinische & Ontwikkelingsneuropsychologie van de afdeling Psychologie van de faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen.
![Dick de Waard](/staff/d.de.waard/photo_uploaded.png)
Mobiliteitsbehoud bij ouderen en patiënten
Het onderzoek van De Waard maakt deel uit van het onderzoeksprogramma Neuropsychology across the Lifespan. Het richt zich in het bijzonder op mobiliteitsbehoud van ouderen en patiëntgroepen, waarbij mobiliteit van patiënten met lichte vormen van dementie en andere cognitieve functiebeperkingen een centrale plaats krijgen. Het vaststellen van rijgeschiktheid met behulp van neuropsychologische tests en rijsimulatorritten hebben hierin een belangrijke plaats, evenals het onderzoeken van en richting geven aan technologische ondersteuningssystemen zodat deze optimaal ingericht zijn om aangetaste functies van oudere verkeersdeelnemers en patiënten te kunnen ondersteunen. Ook de effecten van gedragsaanpassingen en acceptatie van deze systemen zijn onderwerp van onderzoek binnen de leerstoel. De Waard zal nauw samenwerken met de afdelingen Neurologie en Klinische Neuropsychologie van het UMCG en diverse instituten buiten de universiteit. Het onderzoek beperkt zich niet tot autorijden maar richt zich ook op fietsen en scootmobielgebruik.
Nieuwe masterroute "Traffic Psychology and Sustained Mobility"
Naast het begeleiden van bachelor- en master-theses op zijn vakgebied en zijn reguliere onderwijs gaat De Waard de nieuwe masterroute "Traffic Psychology and Sustained Mobility" coördineren en ontwikkelen. De master gaat in september 2016 van start.
Dick de Waard (1964) studeerde Experimentele Psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen en werkt sinds 1989 bij de afdeling Psychologie van de RUG, eerst als onderzoeker en docent bij het Verkeerskundig Studiecentrum (Traffic Research Centre), later bij de afdeling Experimentele Psychologie, nu Neuropsychologie. Hij promoveerde in 1996 op onderzoek naar het vaststellen van de mentale belasting van automobilisten.
Laatst gewijzigd: | 20 juni 2024 07:56 |
Meer nieuws
-
15 juli 2024
12 miljoen euro voor onderzoek naar impact groene waterstof
Een consortium dat onderzoek doet naar de sociaaleconomische impact van waterstof met onder andere onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen heeft 12 miljoen euro toegekend gekregen van wetenschapsfinancier NWO.
-
11 juli 2024
Toegewijde docent en mentor gedecoreerd
Op donderdag 11 juli 2024 is José Heesink met pensioen gegaan. Tijdens haar afscheid ontving ze een Koninklijke Onderscheiding uit handen van burgemeester Koen Schuiling van de gemeente Groningen.
-
27 juni 2024
Oefenen met VR-kleuterklas wint Nederlandse Onderwijspremie 2024
Het project ‘De Klas op Orde met Virtual Reality’ van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de Nederlandse Onderwijspremie 2024 gewonnen. Het project, een samenwerking van onder andere Jolien Mouw, universitair docent Onderwijswetenschappen, en het...