”If I like you, I wanna be like you!” The use of dynamic systems modeling in the understanding of friendship interactions and risk behaviors during adolescence
Promotie: mw. L. Ballato, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: ”If I like you, I wanna be like you!” The use of dynamic systems modeling in the understanding of friendship interactions and risk behaviors during adolescence
Promotor(s): prof.dr. P.L.C. van Geert
Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Model om vriendschapsrelaties van adolescenten te bestuderen
Laura Ballato ontwikkelde een theoretisch en mathematisch model, gebaseerd op de dynamische systeemtheorie, dat sociale interacties en veranderingen in risicovol gedrag gedurende de adolescentie beschrijft. Gebruikmakend van computersimulaties analyseert zij de complexe processen van vriendschapskeuzes en gedragsbeïnvloeding op meerdere tijdschalen. De centrale vragen zijn: hoe dragen interacties tussen vrienden bij aan een verandering in hun attitudes en wat zijn de mechanismen die leiden tot aanpassing over en weer in relevante gedragingen van vrienden? Op drie verschillende niveaus werden deze vragen benaderd: theoretisch, mathematisch en empirisch. In het eerste deel van het proefschrift presenteert Ballato een dynamische systeemtheorie over vriendschapsinteracties en risicvol gedrag tijdens de adolescentie. In het tweede deel wordt deze theorie omgezet naar een mathematisch model en worden de resultaten van simulatiestudies gepresenteerd met het doel de hypothesen voortvloeiend uit het theoretische deel te toetsen. Het laatste deel van het proefschrift gaat in op de resultaten van de empirische studie.
Laura Ballato (Italië, 1972) studeerde psychologie aan de universiteit van Turijn. Ze deed haar promotieonderzoek, gefinancierd door het Ubbo Emmius Fonds bij de afdeling Ontwikkelingspsychologie van de RUG.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:03 |
Meer nieuws
-
27 juni 2024
Oefenen met VR-kleuterklas wint Nederlandse Onderwijspremie 2024
Het project ‘De Klas op Orde met Virtual Reality’ van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de Nederlandse Onderwijspremie 2024 gewonnen. Het project, een samenwerking van onder andere Jolien Mouw, universitair docent Onderwijswetenschappen, en het...
-
17 juni 2024
De Young Academy Groningen verwelkomt zeven nieuwe leden
Na de zomer verwelkomt de Young Academy Groningen opnieuw zeven nieuwe leden. Hun onderzoek bestrijkt een breed scala van onderwerpen, variërend van spraaktechnologie tot de filosofie van ethiek en politiek en de polymeerchemie.
-
11 juni 2024
Van de basisschool naar het voortgezet onderwijs: een nieuw begin
Sofie Lorijn onderzoekt de relaties tussen leeftijdgenoten bij de overstap van de basisschool naar de middelbare school. Ze vertelt ons wat haar bevindingen zijn.