Social networks and informal power in organizations
Promotie: mw. A. Labun, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: Social networks and informal power in organizations
Promotor(s): prof.dr. R.P.M. Wittek
Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Hoe werkt informele macht in organisaties?
Onder welke omstandigheden verkrijgen individuen in een organisatie informele macht? En: onder welke omstandigheden beïnvloedt informele macht de dynamiek van groepen (bijv. het ontstaan van vriendschappen) en heeft het gevolgen voor het individu (bijv. welzijn)? Daarover gaat het onderzoek van Alona Labun. Zij levert hiermee een theoretische bijdrage aan de introductie van een dynamische geïntegreerde benadering van het onderzoek naar de oorzaken en gevolgen van informele invloed in organisaties.
Labun combineert de verschillende theoretische perspectieven in één overkoepelend kader dat de aandacht vestigt op de cognitieve grondslagen van informele invloed. Door gebruik te maken van longitudinaal gemeten netwerkgegevens van twee contrasterende bestaande organisaties levert haar onderzoek nieuw inzicht in het belang van zichtbaarheid bij de ontwikkeling van informele invloed.
Alona Labun (Rusland, 1983) behaalde in 2007 haar master of science Development and Socialization in Childhood and Adolescence aan de Universiteit Utrecht. Ze deed haar promotieonderzoek bij het Interuniversity Center for Social Science Theory and Methodology ICS. Momenteel is Labun postdoc-onderzoeker bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:02 |
Meer nieuws
-
27 juni 2024
Oefenen met VR-kleuterklas wint Nederlandse Onderwijspremie 2024
Het project ‘De Klas op Orde met Virtual Reality’ van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de Nederlandse Onderwijspremie 2024 gewonnen. Het project, een samenwerking van onder andere Jolien Mouw, universitair docent Onderwijswetenschappen, en het...
-
17 juni 2024
De Young Academy Groningen verwelkomt zeven nieuwe leden
Na de zomer verwelkomt de Young Academy Groningen opnieuw zeven nieuwe leden. Hun onderzoek bestrijkt een breed scala van onderwerpen, variërend van spraaktechnologie tot de filosofie van ethiek en politiek en de polymeerchemie.
-
11 juni 2024
Van de basisschool naar het voortgezet onderwijs: een nieuw begin
Sofie Lorijn onderzoekt de relaties tussen leeftijdgenoten bij de overstap van de basisschool naar de middelbare school. Ze vertelt ons wat haar bevindingen zijn.