Improving the basis: revision of an early childhood home intervention program. The Dutch version of the Portage program - revised
Promotie: mw. A.T. Hoekstra, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: Improving the basis: revision of an early childhood home intervention program. The Dutch version of the Portage program - revised
Promotor(s): prof.dr. B.F. van der Meulen, prof.dr. A.J.J.M. Ruijssenaars
Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Opvoedingsinterventieprogramma Portage aangepast
Het Portage Programma is een vroegtijdig interventieprogramma, dat is ontwikkeld als thuisbegeleidingsprogramma voor gezinnen met kinderen tussen de 0 en 6 jaar met problemen in de opvoedingssituatie. Het doel van dit programma is om de ontwikkeling van het kind te stimuleren, gedrag van het kind te veranderen en ouders te ondersteunen. In Nederland is het programma bekend onder de naam Portage Programma Nederland (PPN).
Promovenda Aafke Hoekstra heeft het PPN op drie punten herzien en vergeleken met het bestaande programma. De vergelijking tussen de effectiviteit van de gereviseerde en de oorspronkelijke versie laat zien dat de gereviseerde versie (PPN-R) gedeeltelijk betere resultaten oplevert voor de ontwikkeling van kinderen en dat er geen verschil is tussen resultaten voor gedragsproblematiek van de kinderen en opvoedingsvaardigheden van de ouders. In verband met het kleine verschil voor de ontwikkeling van kinderen ten gunste van het PPN-R beveelt zij het gebruik van het PPN-R aan boven het gebruik van het PPN.
De drie belangrijkste revisiepunten van het oorspronkelijke programma zijn (a) de revisie van de focus (meer gezinsgericht), (b) de revisie van de handleiding en (c) de revisie van de Vaardighedenlijst en Activiteitenlijst. De vergelijking van de effectiviteit van PPN en PPN-R is gemaakt door de volgende hypothese te toetsen: Interventie met het PPN-R leidt tot meer positieve resultaten dan interventie met het PPN. Eenentwintig gezinnen hebben deelgenomen aan interventie met het PPN, zestien aan interventie met het PPN-R.
Aafke Hoekstra (Dokkum, 1982) studeerde pedagogische wetenschappen in Groningen en deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Orthopedagogiek, Research School of Behavioural and Cognitive Neurosciences (BCN). Het werd medegefinancierd door de Stichting Kinderpostzegels Nederland. Ze werkt als orthopedagoog bij Virenze Drachten.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:01 |
Meer nieuws
-
27 juni 2024
Oefenen met VR-kleuterklas wint Nederlandse Onderwijspremie 2024
Het project ‘De Klas op Orde met Virtual Reality’ van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de Nederlandse Onderwijspremie 2024 gewonnen. Het project, een samenwerking van onder andere Jolien Mouw, universitair docent Onderwijswetenschappen, en het...
-
17 juni 2024
De Young Academy Groningen verwelkomt zeven nieuwe leden
Na de zomer verwelkomt de Young Academy Groningen opnieuw zeven nieuwe leden. Hun onderzoek bestrijkt een breed scala van onderwerpen, variërend van spraaktechnologie tot de filosofie van ethiek en politiek en de polymeerchemie.
-
11 juni 2024
Van de basisschool naar het voortgezet onderwijs: een nieuw begin
Sofie Lorijn onderzoekt de relaties tussen leeftijdgenoten bij de overstap van de basisschool naar de middelbare school. Ze vertelt ons wat haar bevindingen zijn.