Laura Batstra: Hoe voorkom je ADHD? Door de diagnose niet te stellen.
![.](https://www.rug.nl/gmw/nieuws/boeken/adhd_batstra.jpg)
Hoe voorkom je ADHD? Door de diagnose niet te stellen. Laura Batstra
Aantal pagina's: ca. 160 pag.
Uitgever: Uitgeverij Nieuwezijds
Uitgave: 2012
ISBN: 9789057123443
Is adhd een ziekte? Word je met adhd geboren? Verbetert medicatie in alle gevallen het functioneren van een kind met adhd? Het antwoord is drie keer nee, aldus Laura Batstra. Ouders en leerkrachten worden op basis van discutabele aannames massaal verkeerd voorgelicht over adhd.
De laatste jaren is het aantal adhd-diagnoses enorm toegenomen, terwijl het voor veel kinderen mogelijk en beter is om buiten het psychiatrisch circuit te blijven. Wanneer het gedrag van een kind in het ‘hokje’ adhd past, is het eerste advies aan ouders meestal: medicatie. Maar medicatie heeft grote nadelen en in veel gevallen kan worden volstaan met ouder- en leerkrachttraining.
Laura Batstra belicht de valkuilen van de psychiatrische diagnostiek. Zij bepleit een kindvriendelijkere behandeling van drukke en dromerige kinderen, waardoor overdiagnose wordt voorkomen zonder onderbehandeling te riskeren.
Met een voorwoord van Allen Frances
Laatst gewijzigd: | 20 juni 2024 07:34 |
Meer nieuws
-
15 juli 2024
12 miljoen euro voor onderzoek naar impact groene waterstof
Een consortium dat onderzoek doet naar de sociaaleconomische impact van waterstof met onder andere onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen heeft 12 miljoen euro toegekend gekregen van wetenschapsfinancier NWO.
-
11 juli 2024
Toegewijde docent en mentor gedecoreerd
Op donderdag 11 juli 2024 is José Heesink met pensioen gegaan. Tijdens haar afscheid ontving ze een Koninklijke Onderscheiding uit handen van burgemeester Koen Schuiling van de gemeente Groningen.
-
27 juni 2024
Oefenen met VR-kleuterklas wint Nederlandse Onderwijspremie 2024
Het project ‘De Klas op Orde met Virtual Reality’ van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de Nederlandse Onderwijspremie 2024 gewonnen. Het project, een samenwerking van onder andere Jolien Mouw, universitair docent Onderwijswetenschappen, en het...