Publicatie onderzoek 'Verbetering betrouwbaarheid basisregistratie Kadaster'
In opdracht van het Kadaster heeft het Notarieel Instituut in 2011 onderzoek verricht naar mogelijkheden om de betrouwbaarheid van de basisregistratie kadaster te verbeteren door daarin verkrijgingen van onroerende zaken krachtens erfopvolging en verjaring te verwerken, die niet door belanghebbenden zelf zijn ingeschreven. Belangrijkste aanleiding voor dit onderzoek is de bevordering van de kadastrale registratie en de kadastrale kaart tot basisregistratie: de BRK. Een gevolg daarvan is dat bestuursorganen bij hun handelen verplicht zijn uit te gaan van bepaalde gegevens in de BRK. Deze ontwikkeling heeft het belang van juridische juistheid van de kadastrale informatie – iets wat al langer een belangrijk speerpunt is in het beleid van het Kadaster – sterk vergroot.
De resultaten van dit onderzoek zijn neergelegd in het boek 'Verbetering betrouwbaarheid basisregistratie Kadaster', dat vanaf deze week verkrijgbaar is bij Boom Juridische uitgevers. Het boek maakt deel uit van de serie Vastgoed, Omgeving en Recht. Deze serie is gericht op kennisuitwisseling en debat tussen theorie en praktijk op het terrein van vastgoed, omgeving en recht in brede zin.
Laatst gewijzigd: | 02 januari 2024 14:54 |
Meer nieuws
-
18 november 2024
Groter dan femicide alleen - de rol van gender in geweld
In de media en in de politiek is er steeds meer aandacht voor femicide. Zo is er een wetsvoorstel om psychisch geweld strafbaar te stellen. Martina Althoff, universitair hoofddocent Criminologie, juicht dat toe, maar is tegelijkertijd ook kritisch....
-
09 oktober 2024
Het afnemen van getuigenverklaringen in strafzaken automatiseren met behulp van AI
Kan het afnemen van getuigenverklaringen in strafzaken worden geautomatiseerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI)? De Rijksuniversiteit Groningen (RUG), Capgemini Nederland en Scotty AI hebben vandaag een letter of intent getekend om...
-
17 september 2024
Auto's zonder bestuurder: wie is er aansprakelijk als het misgaat?
Zelfrijdende auto’s worden de komende jaren mogelijk steeds meer onderdeel van het straatbeeld. Maar wie is er aansprakelijk als het fout gaat?