Improving safety culture in health care. Implications of individual and institutional variability
Promotie: mw. T.A. Listyowardojo, 16.15 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: Improving safety culture in health care. Implications of individual and institutional variability
Promotor(s): prof.dr. A. Johnson
Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Alle ziekenhuismedewerkers betrekken bij patiëntveiligheid
Tita Listyowardojo deed in een universitair medisch centrum onderzoek naar de organisatorische praktijken die van invloed zijn op patiëntveiligheid. Ze concludeert dat er nogal wat verschillen te bestaan tussen de verschillende beroepsgroepen. Artsen en niet-medisch medewerkers waren geneigd de risico’s positiever in te schatten dan verpleegkundigen, klinisch medewerkers en laboranten.
Haar bevindingen maken duidelijk dat groepsspecifieke interventies deel zouden moeten uitmaken van iedere campagne om de organisatorische en veiligheidscultuur te verbeteren. Voor het implementeren van verbeterplannen voor patiëntveiligheid moeten daarom volgens Listyowardojo alle medewerkers van het ziekenhuis betrokken worden. Dus niet alleen de artsen, verpleegkundigen en technici die rechtstreeks contact hebben met patiënten, maar ook managers en laboranten.
Tita Listyowardojo (Indonesië, 1981) studeerde psychologie in Leiden en deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Psychologie van de RUG. Na afronding van het onderzoek ging ze werken als Senior Consultant in Healthcare and Biorisk aan Det Norske Veritas (DNV) in Oslo, Noorwegen.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:02 |
Meer nieuws
-
27 juni 2024
Oefenen met VR-kleuterklas wint Nederlandse Onderwijspremie 2024
Het project ‘De Klas op Orde met Virtual Reality’ van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de Nederlandse Onderwijspremie 2024 gewonnen. Het project, een samenwerking van onder andere Jolien Mouw, universitair docent Onderwijswetenschappen, en het...
-
17 juni 2024
De Young Academy Groningen verwelkomt zeven nieuwe leden
Na de zomer verwelkomt de Young Academy Groningen opnieuw zeven nieuwe leden. Hun onderzoek bestrijkt een breed scala van onderwerpen, variërend van spraaktechnologie tot de filosofie van ethiek en politiek en de polymeerchemie.
-
11 juni 2024
Van de basisschool naar het voortgezet onderwijs: een nieuw begin
Sofie Lorijn onderzoekt de relaties tussen leeftijdgenoten bij de overstap van de basisschool naar de middelbare school. Ze vertelt ons wat haar bevindingen zijn.