Boek over taakopvatting hoofdredacteuren
Op 18 november verschijnt De Hoofdredacteur, een bundel beschouwingen en portretten over de hoofdredacteur in het moderne medialandschap. De masteropleiding Journalistiek van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de afgelopen drie jaar onderzoek gedaan naar de taakopvatting van Nederlandse hoofdredacteuren, bij kranten, weekbladen, persbureaus, omroep en nieuwe media, in samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Pers en het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren. Van de meer dan vijftig gesprekken zijn er twintig in portretvorm opgenomen in De Hoofdredacteur. Over ondernemend leiderschap in de journalistiek. Daaronder zijn portretten van Philippe Remarque (De Volkskrant), Barbara van Beukering (Het Parool), Carel Kuyl (Nieuwsuur) en Harm Taselaar (RTL Nieuws). Birgit Donker vertelt over de affaire bij NRC Handelsblad die het einde van haar hoofdredacteurschap inluidde en Hans Laroes kijkt terug op zijn hoofdredactionele jaren bij de NOS.
Veranderend medialandschap
De Hoofdredacteur is de eerste studie die in kaart brengt welke gevolgen de enorme veranderingen in het medialandschap hebben voor de positie van de Nederlandse hoofdredacteur. Was hij eens de onbetwiste leider van de journalistiek, tegenwoordig dient hij of zij op vier speelvelden tegelijk te spelen: de redactie, de directie, de technologie en de verwachtingen van het publiek. Deze toegenomen complexiteit levert interessante vragen over de rol van de hoofdredacteur in het mediabedrijf. Want hoe moet de moderne hoofdredacteur omgaan met directies die meer oog hebben voor de invoering van nieuwe verdienmodellen dan voor het waarborgen van journalistieke tradities? En hoe krijgt hij of zij de redactie zover dat de bedreigingen die op de journalistiek afkomen als uitdagingen worden gezien? En welke eigenschappen heeft een hoofdredacteur überhaupt nodig om sturing te geven aan een beroepsgroep die management wantrouwt, maar journalistiek leiderschap omarmt?
Ondernemerschap
Uit deze bundeling van portretten en beschouwingen komen verschillende opvattingen naar voren over wat, volgens hoofdredacteuren, de juiste strategie is om deze verschillende uitdagingen het hoofd te bieden. Wat vooral opvalt is dat hoofdredacteuren veel geloof hechten aan ondernemerschap. De journalistiek dient opnieuw uitgevonden te worden in een nieuwe mediawereld en dat vergt creativiteit en innovatie, niet alleen van journalisten, maar vooral ook van de hoofdredacteur. Maar ondernemerschap vergt ook inspraak op directieniveau. En dus denken hoofdredacteuren positiever dan ooit over de (vroeger omstreden) combinatie van hoofdredactionele en directionele verantwoordelijkheden. Overigens blijft het de vraag in welk tempo de veranderingen zich zullen voltrekken. Zo blijkt bijvoorbeeld ook uit de bundel dat het met de emancipatie nog niet erg wil vlotten in dit metier, dat pas in 2006 de eerste vrouw verwelkomde.
De schrijvers
Huub Wijfjes is mediahistoricus, verbonden aan de masteropleiding Journalistiek van de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is onder meer auteur van een standaardwerk over de geschiedenis van de Nederlandse journalistiek. Wijfjes is tevens bijzonder hoogleraar in de geschiedenis van radio en televisie aan de Universiteit van Amsterdam.
Bas de Jong is promovendus aan de Rijksuniversiteit Groningen.
De hoofdredacteur. Over ondernemend leiderschap in de journalistiek
Huub Wijfjes & Bas de Jong (red.), (Studies van het Stimuleringsfonds voor de Pers S38, ISBN 97890 79700 38 7). Recensie-exemplaren verkrijgbaar bij uitgeverij AMB, info.amb xs4all.nl , 020-6904144
Meer informatie
- Vrijdag 18 november wordt het boek gepresenteerd. Sprekers zijn prof.dr. Huub Wijfjes, prof.drs. Jeroen Smit (hoogleraar Journalistiek aan de RUG), Marcel Gelauff (hoofdredacteur NOS Nieuws en vice-voorzitter van het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren) en Mischa van den Berg (hoofdredacteur RTV Noord). Opgave via Hoofdredacteur.RuG gmail.com
Laatst gewijzigd: | 04 december 2023 13:22 |
Meer nieuws
-
25 november 2024
Liekuut | Geef jongeren een culturele hangplek én een stem
Jongeren weten heel goed wat ze op cultureel gebied zouden willen zien en horen, alleen vertaalt zich dat nog niet altijd naar de programmering door culturele instellingen. Volgens Johan Kolsteeg, universitair docent kunstwetenschappen en bestuurslid...
-
08 oktober 2024
Passie voor duurzame mode
De Chileense journalist María Pilar Uribe Silva wijdde al haar halve leven aan het verduurzamen van de kledingindustrie. Deze zomer startte ze haar PhD aan de RUG. ‘Ik denk dat het kán, een duurzamere en rechtvaardigere kledingsector. Wat we nodig...
-
08 oktober 2024
De tong volgen
Thomas Tienkamp en Teja Rebernik leggen uit hoe fundamenteel onderzoek naar articulatie kan helpen om spraakstoornissen te verklaren en in de toekomst mogelijk kan bijdragen aan het herstel van mensen met spraakstoornissen.