Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Nominaties voor wetenschappelijke Customer Performance Awards 2012 bekend

Jumbo, Inshared en XS4ALL opvallende genomineerden
30 november 2011

Hoe waarderen klanten de 100 grootste Nederlandse dienstverlenende bedrijven? In vergelijking met een jaar geleden is de klantwaardering voor bedrijven zeer beperkt gedaald, terwijl klanten meer belang aan de relatie zijn gaan hechten. Dit concludeert het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen, MIcompany en MetrixLab dat binnenkort voor de derde keer de jaarlijkse Customer Performance Awards uitreikt. De nominaties - gebaseerd op wetenschappelijke metingen - in zeven verschillende sectoren zijn nu bekend. Bij de uitreiking op 2 februari 2012 wordt ook een overall winnaar uitgeroepen.

Per sector zijn de volgende bedrijven (in alfabetische volgorde) genomineerd:

Retail: Bol.com, Ikea, Kruidvat
Financiële dienstverlening: De Friesland Zorgverzekeraar, Inshared, Univé,
Energie: BP, ENECO, Shell
Vervoer: KLM-Air France, NS, QBuzz
Supermarkten: Albert Heijn, Dirk/Bas/Digros, Jumbo
Reizen: Booking.com, Landal GreenParks, Sunweb
Telecom: Tele2, Vodafone, XS4ALL

Jumbo, Inshared en XS4ALL opvallende genomineerden

In vergelijking met vorig jaar zijn er verschillende bedrijven die het continu goed blijven doen en opnieuw genomineerd zijn, bijvoorbeeld Bol.com, Albert Heijn, Shell, Univé, Ikea, Tele2, Landal Greenparks en KLM-Air France. Er zijn echter ook opvallende nieuwkomers, zoals Jumbo in de sector supermarkten en de nieuwe online verzekeraar Inshared. XS4ALL is dit jaar voor het eerst meegenomen in het onderzoek en verdiende in de telecom branche meteen een nominatie.

DCPI: Wetenschappelijke index voor klantprestaties

De wetenschappelijke Dutch Customer Performance Index (DCPI) meet de klantprestaties van bedrijven op basis van tien criteria, zoals: de prijs-prestatie verhouding van de diensten, de waardering voor de relatie en de mate waarop het bedrijf wordt aanbevolen.

Het gaat hierbij om twee dimensies:
1) de geleverde waarde richting de klant (V2C: Value to Customer)
2) de toekomstige waarde van de klant voor het bedrijf (V2F: Value to Firm)

Op basis van een groot onderzoek onder ruim zevenduizend Nederlandse consumenten zijn de prestaties op deze twee dimensies voor de top 100 van Nederlandse dienstverleners berekend. De resultaten per sector zijn met die van vorig jaar vergeleken.

Over CIC, MIcompany en MetrixLab

Het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen is verantwoordelijk voor de wetenschappelijke basis van het onderzoek. Het onderzoekscentrum vormt het Nederlandse kennisplatform voor professionals, waarbinnen klantkennis uit recent en relevant marketingonderzoek wordt gedeeld.

Het intelligence bureau MIcompany stelt binnen het onderzoek vast welke waarde bedrijven voor zichzelf uit klanten weten te creëren. MIcompany is een gespecialiseerd bureau in het identificeren van groeikansen voor bedrijven op basis van gegevens over klantgedrag.

Marktonderzoeksbureau MetrixLab is verantwoordelijk voor de dataverzameling en de benchmark opbouw op het gebied van Customer Performance en specialist op het gebied van online marktonderzoek in meer dan 44 landen wereldwijd.

De uitreiking van de awards

Datum, tijd en plaats: 2 februari 2012, 13.00-20.00 uur, Beeld en Geluid in Hilversum

Aanmelding voor gratis perskaarten: via www.rug.nl/feb/cic, onder Seminars.

Programma:
13.00: ONTVANGST
13.30: Opening (Joep Stassen, dagvoorzitter)
13.45: The Dangers of Getting Close to Your Customer (Prof. dr. Rajesh K. Chandy, Professor of Marketing London Business School)
14.30: Waar zit de complimentfunctie? (Ing. Pieter A. van den Ban, directeur distributie Univé-VGZ-IZA-Trias)
15.00: PAUZE
15.30: Sportmarketing ROI voor Nivea for Men
- (Ellen van Lemmen, Manager Communication & Marketing Services Nivea &
- Drs. Jeroen J. Boesmans MBA, founding partner MIsportscompany)
16.00: Nieuwe Inzichten uit DCPI : Prestatieconsequenties en Klantwaarde-driver (Prof. dr. Peter C. Verhoef, hoogleraar Rijksuniversiteit Groningen)
16.30: Uitreiking Customer Performance Awards 2012 (Joep Stassen, dagvoorzitter)
17.30: Afsluiting (Joep Stassen, dagvoorzitter)
17.45: BORREL & BUFFET

De complete resultaten van de meting worden bekend gemaakt na de uitreiking van de Customer Performance Awards 2012 op 2 februari 2012. Er zal een artikel verschijnen met de overall-resultaten van het onderzoek. Diepgaande rapporten per sector zijn vanaf die datum verkrijgbaar op www.dcpi.nl.

Meer informatie:
- Prof.dr. Peter C. Verhoef
- Dr. Marnix Bügel, 020 715 52 90; MBugel micompany.nl
- Dr. Jelle Bouma

Laatst gewijzigd:10 september 2021 14:01
View this page in: English

Meer nieuws