Defense Jornt Mandemakers, December 9, 2011, in Tilburg
On December 9, at 12.15 hours, Jornt Mandemakers will defend his dissertation in the auditorium of Tilburg University. The title of his dissertation is Socio-economic differentials in the impact of life course transitions on well-being.
Major setbacks in life affect well-being. This dissertation examines to what extent the impact of major setbacks differs by one’s socio-economic position. More specifically, this dissertation investigates the impact of five life course transitions on well-being and psychological distress: parental divorce, one’s own divorce, becoming disabled, involuntary job loss, and the death of a parent.
People know from personal experience or through their social circle that these transitions may have a large impact on well-being. Most people, however, do not expect socio-economic variation in these effects.
This dissertation shows in five empirical studies using longitudinal data from the United Kingdom and the Netherlands that the psychological impact of major transitions depends on socio-economic status. Those higher on the socio-economic ladder suffer less from parental divorce, their own divorce, becoming disabled, and job loss than those lower on the socio-economic ladder. These new findings contribute to a greater understanding of the impact of major setbacks in different segments of society and offer greater insight in how social inequalities in mental health may come about.
Jornt Mandemakers is post doctoral researcher ICS / Sociology in Groningen, since September 1, 2011.
Laatst gewijzigd: | 20 juni 2024 08:18 |
Meer nieuws
-
27 juni 2024
Oefenen met VR-kleuterklas wint Nederlandse Onderwijspremie 2024
Het project ‘De Klas op Orde met Virtual Reality’ van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de Nederlandse Onderwijspremie 2024 gewonnen. Het project, een samenwerking van onder andere Jolien Mouw, universitair docent Onderwijswetenschappen, en het...
-
17 juni 2024
De Young Academy Groningen verwelkomt zeven nieuwe leden
Na de zomer verwelkomt de Young Academy Groningen opnieuw zeven nieuwe leden. Hun onderzoek bestrijkt een breed scala van onderwerpen, variërend van spraaktechnologie tot de filosofie van ethiek en politiek en de polymeerchemie.
-
11 juni 2024
Van de basisschool naar het voortgezet onderwijs: een nieuw begin
Sofie Lorijn onderzoekt de relaties tussen leeftijdgenoten bij de overstap van de basisschool naar de middelbare school. Ze vertelt ons wat haar bevindingen zijn.