Illustraties maken smaak zoeter
Als iemand een illustratie ziet van iets zoets, terwijl hij voedsel eet met een zoete smaak-geur combinatie, zorgt dit ervoor dat het voedsel nog zoeter smaakt. Dit betekent dat een zoet voedingsproduct door het toevoegen van illustraties een grotere zoetbeleving geeft, terwijl het minder suikers bevat. Dit blijkt uit een studie van hersenonderzoeker Marije van Beilen van het Universitair Medisch Centrum Groningen, die zij in samenwerking met TI Food and Nutrition uitvoerde. Het is de eerste keer dat gekeken is naar de effecten van drie zintuigen - proeven, ruiken en zien - tegelijk op smaakervaringen. Volgens Van Beilen laten de uitkomsten van dit onderzoek zien dat het gebruik van afbeeldingen bij ons voedsel kan bijdragen aan een gezondere levensstijl en de preventie van overgewicht en diabetes. Zij publiceert 29 september 2011 over haar onderzoek in het wetenschappelijke magazine PLoS One.
Het is al langer bekend dat het toevoegen van een geur aan drankjes of voeding, bijvoorbeeld yoghurt, de smaak kan beïnvloeden. Zo wordt yoghurt met een aardbeiengeur als zoeter ervaren dan yoghurt zonder aardbeiengeur. Van Beilen laat zien dat het toevoegen van een beeld bij deze smaak-geur combinaties, bijvoorbeeld een plaatje van een aardbei, het voedsel nóg zoeter laat smaken.
Gustometer
Van Beilen maakte voor haar onderzoek gebruik van een in Wageningen ontwikkelde gustometer. Dit is een computergestuurd apparaat dat in staat is om heel precies getimede doseringen van vloeistoffen en geuren achter in de neus toe te dienen. Hierbij kregen de deelnemers aan het onderzoek via deze gustometer een smaak-geur combinatie aangeboden: licht zoete suikeroplossingen met daarbij een aardbeiengeur, een caramelgeur of een hartige geur. Ook kregen ze in sommige gevallen een plaatje te zien. Er waren twee soorten plaatjes: figuratieve plaatjes lieten een zoet voorwerp, bv een aardbei zien. De non-figuratieve plaatjes werden digitaal bewerkt, zodanig dat ze wel de kleur en de textuur van de aardbei lieten zien, maar verder onherkenbaar als aardbei waren.
Conclusies
Uit het onderzoek van Van Beilen blijkt dat het toevoegen van een figuratief plaatje aan voedsel de smaakbeleving voor langere tijd beïnvloedt. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat het zien van een aardbeienplaatje op de verpakking, de snoepjes daarna voor langere tijd zoeter doet smaken. Het toevoegen van een non-figuratief beeld kan de smaak tijdelijk beïnvloeden. Non-figuratieve beelden moeten daarom aangeboden worden op het moment van eten/drinken zelf. Bijvoorbeeld door het gebruik van de juiste kleur voor (de verpakking van) yoghurt, kan men met minder suiker een even zoet smakend product aanbieden.
Belang van dit onderzoek
Minder suiker in ons voedsel is belangrijk in de preventie van overgewicht en diabetes. De uitkomsten van dit onderzoek kunnen gebruikt worden door de voedingsmiddelenindustrie, bij de ontwikkeling en marketing van gezondere producten met minder suikers die wel de gewaardeerde zoetbeleving geven.
Noot voor de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling persvoorlichting van het UMCG, bereikbaar op telefoonnummer (050) 361 22 00.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:52 |
Meer nieuws
-
27 augustus 2024
UMCG gaat onderzoeksfaciliteiten beschikbaar stellen voor geneesmiddelenontwikkeling
Om de beschikbaarheid en effectiviteit van geneesmiddelen in Nederland te verbeteren gaat het UMCG het bedrijf G² Solutions opzetten. Dit bedrijf moet ervoor gaan zorgen dat belangrijke technologische ontwikkelingen op het gebied van DNA sequencing...
-
17 juli 2024
Veni-beurzen voor tien onderzoekers
Aan tien onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en het UMCG is een Veni-beurs van maximaal 320.000 euro toegekend. De Veni-beurzen worden jaarlijks toegekend door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk onderzoek (NWO) en zijn...
-
16 juli 2024
Geneeskunde nog altijd gestoeld op de man
Aranka Ballering onderzocht het ziektetraject dat mensen met veelvoorkomende klachten afleggen. Een van de opvallendste uitkomsten: vrouwen doorlopen gemiddeld een ander en minder uitgebreid traject dan mannen.