The hedge fund return puzzle. A macroeconomic explanation
Promotie: dhr. B.A. Boonstra, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: The hedge fund return puzzle. A macroeconomic explanation
Promotor(s): prof. dr. R.A.H. van der Meer, prof. dr. E. Sterken
Faculteit: Economie en Bedrijfskunde
De rol van hedgefondsen op macro-economisch niveau
Hefboom- of hedgefondsen hebben dusdanig hoge rendementen gegenereerd, dat deze niet te verklaren zijn volgens de klassieke ‘capital asset pricing’-modellen. Het merendeel van het hedgefondsonderzoek heeft zich tot dusver voornamelijk gericht op micro-economische en organisatorische aspecten. Promovendus Bernard Boonstra onderzocht de hedgefondsrendementen aan de hand van een macro-economische analyse. Daarmee verklaart hij niet alleen het bestaansrecht van hedgefondsen, maar ook hun rendement. En hoewel de hedgefondsen geregeld in negatieve zin aan bod komen in in de media, geeft Boonstra hun toegevoegde waarde weer voor het functioneren van de kapitaalmarkt.
Bernard Boonstra (Groningen, 1977) studeerde monetaire economie aan de RUG. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, bij de vakgroep Economie, Econometrie en Financiering.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:12 |
Meer nieuws
-
02 juli 2024
Roeping of noodzakelijk kwaad?
Het is belangrijk om te weten hoe werknemers hun baan zien, ontdekte Milena Nikolova. De hoogleraar Economics of Well-being onderscheidt drie verschillende arbeidsmotivaties.
-
17 juni 2024
De Young Academy Groningen verwelkomt zeven nieuwe leden
Na de zomer verwelkomt de Young Academy Groningen opnieuw zeven nieuwe leden. Hun onderzoek bestrijkt een breed scala van onderwerpen, variërend van spraaktechnologie tot de filosofie van ethiek en politiek en de polymeerchemie.
-
10 juni 2024
Om een wolkenkrabber heen zwermen
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...