Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

De effectiviteit van Airmiles en Free Bees

25 november 2010

Veel bedrijven kiezen ervoor met andere bedrijven te participeren in loyaliteitsprogramma’s. Denk aan zogenaamde coalitieprogramma’s zoals Airmiles, Nectar en Free Bees. Hiermee kunnen kaarthouders aanzienlijk sneller punten bij verschillende deelnemende bedrijven verzamelen en inwisselen tegen beloningen. Het proefschrift van Matilda Dorotic is een van de eerste empirische studies die het gedrag van kaarthouders en de effectiviteit van marketing-instrumenten in dergelijke loyaliteitsprogramma’s bestudeert.

Het proefschrift levert geen sterk bewijs voor de effectiviteit van de promotie van de loyaliteitsprogramma, zoals ‘Spaar nu 250 extra punten als u nu bij bedrijf X wat koopt!’ Het laat echter duidelijk zien dat het belonen van klanten daarentegen wél werkt. De verzilvering van spaarpunten door kaarthouders beïnvloedt hun koopgedrag. Kaarthouders zijn ongeveer vijf weken vóór en vijf weken na het verzilveren van punten meer geneigd om aankopen bij in het programma deelnemende bedrijven en geven meer geld uit. Dit gedrag komt voor bij alle bestudeerde kaarthouders en hangt niet af van het type beloning dat de kaarthouder kiest.

Opvallend is verder dat dit gedrag ook wordt waargenomen als kaarthouders al genoeg punten hebben om de gewenste beloning te krijgen. Dankzij deze beloning komt het loyaliteitsprogramma opnieuw onder de aandacht van kaarthouders: het wordt weer relevant. Daarnaast zorgt deze handeling voor een dusdanige ‘mindset’, dat kaarthouders een bepaald doel (inwisseling van spaarpunten) willen behalen. Hiervoor gaan ze sowieso meer punten verzamelen, ook al is dat niet nodig. Loyaliteitsprogramma’s kunnen het inwisselen van punten het beste proberen te stimuleren, want dit verhoogt - tijdelijk - de loyaliteit van klanten.

Curriculum vitae
Matilda Dorotic (Kroatië, 1977) behaalde haar Master of Science in Global Marketing aan de Staffordshire University in Groot-Brittannië. Zij verrichtte haar promotieonderzoek aan bij de afdeling Marketing van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Dorotic is als docent en onderzoeker verbonden aan de Universiteit van Split in Kroatië. Ze promoveert op 2 december 2010 (13.15u) bij prof.dr. P.C. Verhoef en prof.dr. T.M.A. Bijmolt op het proefschrift: The influence of marketing instruments and rewarding on cardholders' behavior in coalition loyalty programs.

Laatst gewijzigd:31 januari 2018 11:54
View this page in: English

Meer nieuws

  • 01 oktober 2024

    Oratie Milena Nikolova: The Economics of Happiness

    Op vrijdag 11 oktober 2024 houdt hoogleraar Milena Nikolova haar oratie voor de Aletta Jacobs leerstoel in ‘the Economics of Well-being’. In haar oratie verkent Nikolova de economie van het geluk, waarbij ze de historische wortels en de moderne...

  • 23 september 2024

    Erik Buskens nieuwe wetenschappelijk directeur a.i. Aletta Jacobs School of Public Health

    Op voordracht van het College van Bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) is Erik Buskens per direct de nieuwe wetenschappelijk directeur van de Aletta Jacobs School of Public Health (Aletta).

  • 17 juli 2024

    Veni-beurzen voor tien onderzoekers

    Aan tien onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en het UMCG is een Veni-beurs van maximaal 320.000 euro toegekend. De Veni-beurzen worden jaarlijks toegekend door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk onderzoek (NWO) en zijn...