Skip to ContentSkip to Navigation
Onderwijs Master en PhD opleidingen Theologie & Religiewetenschappen
Header image Theologie & Religiewetenschappen

Theologie & Religiewetenschappen

Hoe verhouden religie, conflict en vrede zich tot elkaar? Wat is de betekenis van religieus erfgoed in een seculiere samenleving? En hoe ver gaat tolerantie in een samenleving, toen en nu?

Religie doet ertoe in de maatschappij: 85% van de wereldbevolking identificeert zichzelf als religieus. Religies spelen een belangrijke rol in relatie tot nationale en internationale politieke, culturele en maatschappelijke vraagstukken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan klimaatverandering, radicalisering, seksuele gezondheid en welzijn, zingeving, migratie, erfgoed, oorlogen, conflicten en vredesopbouw, en discussies over (religieuze) diversiteit en identiteit.

Experts op het gebied van religie zijn daarom nodig in een wereld waarin religie niet weg te denken is uit het dagelijks leven.

Aan de Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij bieden we binnen de eenjarige masteropleiding Theologie en Religiewetenschappen verschillende specialisatieprogramma's aan die, elk vanuit een interdisciplinaire benadering, het fenomeen religie onderzoeken in relatie tot specifieke onderwerpen:

Daag jezelf uit en bestudeer met ons de religiefactor in cultuur en maatschappij.

Feiten & Cijfers
Titel/Graad
MA in Theologie & Religiewetenschappen
Type opleiding
Master
Duur
12 maanden (60 ECTS)
Croho code
60824
Voertaal
Engels
Start
September
Faculteit
Religie, Cultuur en Maatschappij
Waarom dit programma in Groningen?
  • Internationaal unieke programma's.
  • Persoonlijke aandacht van docenten.
  • Onderwijs en onderzoek zijn nauw met elkaar verbonden.
  • Gedoceerd door toonaangevende deskundigen met een uitmuntende internationale reputatie.
  • International classroom met docenten en studenten uit binnen- en buitenland.
  • Je kunt je eigen onderzoeksinteressen volgen.
  • Expertise op het gebied van diverse religies aan openbare universiteit.
Programma

De Engelstalige tracks omvatten 30 ECTS aan verplichte vakken en keuzevakken, een stage van 10 ECTS en een scriptie van 20 ECTS. De track Geestelijke Verzorging omvat 25 ECTS aan verplichte modules, een stage van 15 ECTS en eveneens een scriptie van 20 ECTS.

Studielast

Gemiddeld 40 uur college en zelfstudie per week

1 ECTS staat voor 28 uur. Een jaar bedraagt 60 ECTS aan studiepunten. Je hebt gemiddeld 6 contacturen per week, de rest is zelfstudie.

Curriculum

Voor meer informatie over het curriculum, zie de websites van de afzonderlijke mastertracks.

Programma-opties
Geestelijke Verzorging (track)

"De mens kan niet leven van brood alleen", wordt weleens gezegd. Maar waar leeft de mens dan nog meer van? En hoe ervaren mensen zin in hun leven, ook tijdens ingrijpende gebeurtenissen?

Iedereen wordt voor keuzes gesteld op het terrein van gezondheid en ziekte, leven en dood. Als student Geestelijke Verzorging verdiep jij je in de cruciale rol van zingeving en levensbeschouwing bij ingrijpende gebeurtenissen. Je leert om mensen bij te staan, te begeleiden en te adviseren in crisissituaties, zowel in de eerste lijn als binnen een instelling. Tijdens de opleiding ontwikkel je bovendien een diep begrip van je eigen levensbeschouwelijke identiteit, en leer je dit duidelijk en krachtig te verwoorden. Met deze bagage op zak ben jij vervolgens in staat om met kennis en creativiteit in te spelen op zin- en levensvragen van anderen.De master is beroepsgericht en heeft een open, kritische en wetenschappelijke benadering van het werkveld van de geestelijke verzorging. De opleiding is geaccrediteerd door de SKGV (Stichting Kwaliteitsregister Geestelijke Verzorgers), en kan ook in deeltijd worden gevolgd.Deze opleiding in Groningen is niet gebonden aan één specifieke religie of levensbeschouwing. Als je wilt gaan werken met een ambtelijke binding aan een levensbeschouwelijk genootschap, dan heb je aanvullende scholing nodig.

Meer informatie over deze optie

Religion, Conflict and Globalization (track)

Hoe verhouden religie, conflict en vrede zich tot elkaar? Wat zijn de gevolgen van globalisering voor lokale religieuze tradities? Hoe worden debatten over conflict, migratie en gender geframed?

Vandaag de dag speelt religie in veel conflicten wereldwijd, en op verschillende niveaus, een belangrijke rol. Tegelijkertijd vormt religie ook een wezenlijk onderdeel van het leven van mensen, als bron van solidariteit en de wijze waarop mensen samenleven.Ondanks het belang van religie hebben NGO's, regeringen maar ook journalisten - vaak op basis van simplistische en achterhaalde aannames - dikwijls een verkeerd of onvolledig beeld van de rol van religie in de moderne wereld, en de betekenis die het voor verschillende volkeren heeft. Dit kan onnodig leiden tot spanningen en misverstanden, met mogelijk ernstige gevolgen.

Binnen deze MA-track bestudeer je de sleutelrol van religie in de dynamiek van globalisering, en hoe dit zich verhoudt tot conflicten waardoor hedendaagse samenlevingen worden gevormd. Je verdiept je in de relatie tussen religie, conflict en vredesopbouw en hoe conflicten zijn verweven met religieuze belangen, opvattingen en identiteiten. De opleiding is interdisciplinair van aard, met politieke, sociale, psychologische, culturele en juridische dimensies.

Gedurende het jaar kun jij je specialiseren in thema's als conflict en vredesopbouw, migratie en gender.

Meer informatie over deze optie

Religion and Pluralism, Ancient & Modern (track)

Sinds mensenheugenis bestaat er een spanningsveld tussen 'wij' en de 'ander'. Welke rol speelde in- en uitsluiting in de klassieke wereld? Hoe ver gaat tolerantie in een samenleving, toen en nu?

Dit spanningsveld is in Europa sterk voelbaar in de relaties tussen het jodendom, christendom en de islam. Mede vanwege de huidige migratie vanuit islamitische landen worden vragen op het gebied van politieke identiteit en ‘erbij horen’ nog altijd sterk gekoppeld aan religieuze overtuiging. Deze mastertrack bestudeert het (naast elkaar) bestaan van de drie grote monotheïstische religies, en hoe deze relaties onze huidige maatschappij hebben gevormd. Je onderzoekt de impact van religieuze diversiteit op sociale identiteitsvorming in de Grieks-Romeinse en late antieke periode. Je analyseert de rol van tolerantie en acceptatie, van afwijzing en uitsluiting in hun onderlinge relaties gedurende de laatste twee millennia.Je richt je op de historische en filologische analyse van tekstuele bronnen die gaan over contacten tussen deze religieuze tradities. Dat doe je vanuit verschillende invalshoeken: archeologie, codicologie, paleografie, epigrafie, tekstanalyse en interpretatie.Deze track is uniek vanwege zowel de interdisciplinaire studie van klassieke joodse, christelijke en islamitische tradities, als de mogelijkheid om dit te combineren met een moderne specialisatie (zie programma).

Meer informatie over deze optie

Heritage and Religion (track)

Hoe moeten musea omgaan met collecties uit het koloniale verleden? Wat is de betekenis van religieus erfgoed in een seculiere samenleving? Hoe wordt erfgoed bewust gebruikt om tradities te beschermen?

Erfgoed is een belangrijk thema geworden in het politieke debat. In de komende jaren zal een groot deel van de religieuze gebouwen in Nederland zijn oorspronkelijke functie verliezen. Nationale en Europese overheden besteden miljoenen euro’s aan de ontwikkeling van bestemmingsplannen voor vrijgekomen gebouwen. Toerisme en bedevaarten naar religieuze objecten, plekken en festivals zijn booming, en dat werpt vragen op rond duurzaamheid en impact.Tegelijkertijd verandert grootschalige migratie en secularisatie de religieuze identiteit van gemeenschappen, en hoe zij hun verleden zien. Het behoud van bedreigd materieel en immaterieel erfgoed bij oorlog, verdrijving, volksverhuizingen en klimaatverandering vergt veel. Hoe bewaar je de balans tussen de zorg voor erfgoed, beschikbare middelen en tegenstrijdige belangen?Dit is een unieke interdisciplinaire mastertrack op het snijvlak van religie, identiteit, politiek, geschiedenis, materiële cultuur en erfgoedstudies. De track daagt je uit om je eigen stem te laten horen in het debat. En tijdens de stage ben je in staat om jouw kritische en analytische vaardigheden toe te passen op actuele uitdagingen waar de erfgoedsector voor staat.

Meer informatie over deze optie

Studeren in het buitenland

  • Studeren in het buitenland is facultatief
  • Voor gemiddeld 20 weken
  • Maximaal 30 EC

Wij hebben diverse uitwisselingscontracten met universiteiten binnen en buiten Europa, zodat studenten een deel van hun programma aan een buitenlandse universiteit kunnen volgen. Een andere optie is een stage of een deel van het onderzoekswerk in het buitenland doen. Voor een overzicht van onze uitwisselingspartners, zie https://www.rug.nl/ggw/education/exchange-programme/partner-universities

Voor de Nederlandse masteropleidingen Geestelijke Verzorging en Werk en Zingeving is studeren in het buitenland niet voorzien.

Toelatingseisen

Doorstroommogelijkheden

Doorstromen vanaf..

VooropleidingOrganisatieInstroom
Arabische Taal en CultuurAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

CultuurwetenschappenAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Geschiedenis (deeltijd)Alle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Griekse en Latijnse taal en cultuur (deeltijd)Alle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Hebreeuwse Taal en CultuurAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Islam en ArabischAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Midden-OostenstudiesAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Oude Nabije Oosten-studiesAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

OudheidkundeAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

ReligiewetenschappenAlle WO instellingenDrempelloze toelating
SociologieAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

TheologieAlle WO instellingenDrempelloze toelating
VooropleidingOrganisatieInstroom
TheologieRijksuniversiteit GroningenDrempelloze toelating
Liberal Arts and SciencesRijksuniversiteit Groningen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Toelatingseisen

Specifieke eisenExtra informatie
vooropleiding

WO-bachelor Theologie, Religiewetenschappen, Letteren, Wijsbegeerte, Politicologie of Sociale Wetenschappen geeft toegang tot dit masterprogramma. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. Deze kennis wordt voorondersteld bij de vakken. Andere bacheloropleidingen geven toegang via een premasterprogramma.

Voor Geestelijke Verzorging geldt een premasterprogramma van 30 of 60 ECTS, afhankelijk van je vooropleiding.

cijferlijst

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken.

taaltoets cijfer

Een (Engelse) taaltoets is alleen van belang indien je geen VWO-diploma hebt. Als minimumeisen gelden TOEFL 90 internet of IELTS: 6.5 (6.0 op elk onderdeel).

Aanmeldingsprocedure

Nederlandse studenten sturen na aanmelding in studielink de gevraagde documentatie per mail naar studentoffice.rcs rug.nl.

Nederlandse studenten met een buitenlands bachelordiploma, sturen na aanmelding in Studielink hun documentatie in via het Progress Portal. Hierover ontvang je instructies nadat jij je hebt aangemeld in Studielink.

Inschrijvingsdeadlines

Type studentDeadlineStart opleiding
Nederlandse studenten01 mei 202501 september 2025
EU/EEA studenten01 mei 202501 september 2025
non-EU/EEA studenten01 mei 202501 september 2025

Toelatingseisen

Specifieke eisenExtra informatie
vooropleiding

Bachelor's degree in Theology, Religious Studies, Arts (e.g. International Organizations, Middle Eastern Studies, Philosophy), Political Sciences or Social Sciences (e.g. Anthropology, Psychology, Sociology). Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. Students with another bachelor's degree may be admitted via a premaster's programme.

cijferlijst

An overview of the courses from the bachelor's programme followed with an explanation of these courses.

taaltoets cijfer

TOEFL: 90 internet; IELTS: 6.5 (6.0 on each part) Exemption granted if:

  • You are a native speaker of, and have completed your full secondary level education in: the USA, Canada (only when taught in English), the UK, Ireland, Australia, or New Zealand.
  • You have completed a full-time Bachelor programme (nominal duration of at least three years) in: the USA, Canada (only when English taught), the UK, Ireland, Australia, or New Zealand.

If English was the medium of instruction during your previous education, but you do not meet any of the above mentioned requirements, you are still required to provide proof of your English language proficiency.

Taaleisen

ExamenMinimum score
IELTS gemiddelde score6.5
IELTS luistervaardigheid6
IELTS leesvaardigheid6
IELTS schrijfvaardigheid6
IELTS spreekvaardigheid6
TOEFL internetversie90

Aanmeldingsprocedure

International students and Dutch students with non-Dutch qualifications are not automatically admitted to a Master's degree programme at the University of Groningen. The full registration procedure will take longer than for Dutch students with regular Dutch qualifications and consists of three steps: application, admission and registration.

  • After you submit your application in Studielink, you will receive a message from Studielink stating that the University of Groningen (UG) has to verify your educational background through the Progress Portal. You will receive a separate email with your login details (make sure to also check your spam folder).
  • Check the application guide for international students for more information about the admissions procedure.
  • Students with a Dutch bachelor's degree send all the documentation by mail to studentoffice.rcs@rug.nl.

Inschrijvingsdeadlines

Type studentDeadlineStart opleiding
Nederlandse studenten01 mei 202501 september 2025
EU/EEA studenten01 mei 202501 september 2025
non-EU/EEA studenten01 mei 202501 september 2025
Collegegeld
NationaliteitJaarKostenVorm
EU/EER2024-2025€ 2530voltijd
niet EU/EER2024-2025€ 18700voltijd

Talent Grant available for non-EU students.

All applicants with a non-Dutch qualification will have to pay an application fee.

Praktische informatie voor:

Na je studie

If you want to become a teacher of religion in secondary education you can additionally follow the Educational Master's programme. If you want to pursue an academic career, you can follow one of the tracks track as a specialization within the Research Master's programme.

Arbeidsmarkt

Na het behalen van een master Theologie en Religiewetenschappen kun je terecht in advies- en beleidsfuncties. Afgestudeerden werken daarnaast bij de media en in de journalistiek. Het is ook mogelijk het onderwijs in te gaan of verder te gaan met onderzoek aan een universiteit. Als geestelijk verzorger kun je aan het werk in zorginstellingen.

Bekijk onze alumnipagina om te zien waar onze alumni zijn terecht gekomen.

Onderzoek

Onderzoek

Het onderwijs in de masteropleidingen is nauw verweven met het onderzoek dat binnen de drie vakgroepen van de faculteit verricht wordt:

De vakgroep Jodendom, Christendom en Islam in hun formatieve fase richt zich op de formatieve fase van het jodendom, het christendom en de islam. Het onderzoek concentreert zich op hun dynamische wisselwerking in de context van het klassieke Nabije Oosten, de Grieks-Romeinse cultuur en latere klassieke culturen; hoe hebben het jodendom, het christendom en de islam zich sinds de Oudheid ontwikkeld, vanaf het vroege jodendom tot het ontstaan van de islam?

De vakgroep Vergelijkend Onderzoek van Religie bestudeert religie in al haar verschijningsvormen wereldwijd. Deze vakgroep combineert historische, culturele en sociaalwetenschappelijke perspectieven op religie als menselijk fenomeen. Hier vind je onze antropologen, psychologen en sociologen. Het onderzoek varieert van religie in gevangenissen, voedselrituelen in India, religie en seksuele gezondheid, geestelijke verzorging bij rampen, tot pelgrimages naar Mecca en andere bedevaartsoorden.

De vakgroep Christendom en Ideeëngeschiedenis is vooral gespecialiseerd in de geschiedenis van de klassieke en moderne filosofie, genderstudies, de cultuurgeschiedenis van het christendom van de middeleeuwen tot en met onze tijd en materieel en immaterieel religieus erfgoed.

Onderzoekscentra en activiteiten

De onderzoeksactiviteiten van de staf staan in verbinding met de activiteiten van:

Deze centra en onderzoeksgroepen nodigen regelmatig sprekers uit en organiseren evenementen waarbij studenten, promovendi en docenten aan levendige discussies deelnemen.

Nu aanmeldenBrochureEvenementenContact
Master's Week Faculty of Religion, Culture and SocietyMeer informatie

Contact

  • ambassadors (our student ambassadors are happy to tell you more about the various MA programmes)
    Email: prospectives.rcs rug.nl
  • Kees van den Ende MA (study advisor)
    Email: studyadvice.rcs rug.nl
    Telefoon: 050-363 9382
  • Drs. Thea de Boer (study advisor)
    Email: studyadvice.rcs rug.nl
    Telefoon: 050-363 5581
  • 
						Testimonial van	Thomas Ansell (United Kingdom) / MA track: Religion, Conflict and Globalization

    Verfijnd onderzoek wordt onderwezen op een boeiende manier.

    – Thomas Ansell (United Kingdom) / MA track: Religion, Conflict and Globalization
    Lees verder

    Ik studeerde theologie aan de Universiteit van Durham in het Verenigd Koninkrijk, en na twee jaar in de media-industrie in Londen te hebben gewerkt, besloot ik dat ik meer wilde weten over het samenspel van religie, moderniteit en theorieën over conflicten. Dit bracht me ertoe om hier aan de Rijksuniversiteit Groningen Religion, Conflict and Globalization te studeren.

    Religieuze keuzes en religieus denken liggen zo dicht bij de harten van vele miljoenen mensen over de hele wereld; de interactie van religie met de moderne tijd en secularisme heeft de basis en voedingsbodem gevormd voor veel van de uitdagingen waarmee regeringen, internationale organisaties en beleidsmakers over de hele wereld worden geconfronteerd. Religie is een zeer vloeiend concept, dat zich bijna altijd aanpast aan de omgeving waarin het zich bevindt. Als je wereld beter wilt begrijpen, is het enorm belangrijk meer te leren over de rol van religie binnen diverse moderne samenlevingen en in relatie tot theorieën over conflict, intersectionaliteit, cultuur en vredestichting.


    De opleiding is veelzijdig en gebruikt invalshoeken uit de sociale wetenschappen, religiewetenschappen en politieke theorie (en nog veel, veel meer!). De docenten hebben ongelooflijk hard gewerkt om ervoor te zorgen dat alle literatuur voor de lessen relevant, interessant en passend zijn voor het onderwerp. Het belangrijkste is dat academische theorieën worden toegepast op casestudy's uit de praktijk en veel van de docenten zijn vooraanstaande experts in het toepassen van theorie in de praktijk. De Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij aan de RUG heeft een briljante manier van lesgeven, waar onafhankelijke studie wordt aangemoedigd, maar waar tegelijkertijd deskundig advies en ondersteuning slechts een korte e-mail, koffie of chat verwijderd is!


    De opleiding heeft een breed scala aan onderwer pen; Ik koos voor religie, conflict en vredesopbouw en heb echt genoten van de combinatie van onderwerpen. Ik heb ook wat colleges gevolgd die meer gericht waren op migratie en gender en ik kan stellen dat alle specialisaties even interessant en goed onderwezen worden.


    Als woon- en studieplek is Groningen ongeëvenaard. Het is er levendig, iedereen is erg vriendelijk en er is van alles te zien en te doen. Bijna elk weekend is er een festival of een door de universiteit geleid evenement en ik hoop mijn tijd in Groningen verder te verlengen dan mijn eenjarige programma. Ik kan mijn master niet sterk genoeg aanbevelen aan iemand die een meer verfijnd begrip wil krijgen van onze sterk onderling verbonden wereld, zijn mening over religie in het publieke domein wil ontwikkelen en het leven aan een gerenommeerde universiteit in een prachtige stad wil ervaren.

    Sluiten
  • 
						Testimonial van	Vera Mijnheer (The Netherlands) / MA track: Heritage and Religion

    Een stevige basis voor mijn huidige werk.

    – Vera Mijnheer (The Netherlands) / MA track: Heritage and Religion
    Lees verder

    Voor de master Heritage and Religion, deed ik de bachelor Human Geography and Planning aan de RUG. De master trok me aan omdat het de perfecte combinatie was van wat ik interessant vind: de bebouwde leefomgeving, cultuur, geschiedenis, en natuurlijk religie. Het bleek een uitstekende keuze te zijn!

    Tijdens mijn opleiding liep ik stage bij de Provincie Groningen. Ik heb daar een half jaar gewerkt bij de directie Erfgoed, Ruimtelijke kwaliteit en Landschap. Hier deed ik voornamelijk onderzoek naar Kerkenvisies in Groningen. Kerkenvisies is onderdeel van het nationale programma Toekomst Religieus Erfgoed van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Toen ik deze stage ging doen, werkte bijna geen enkele gemeente in Groningen aan een eigen kerkenvisie. De Provincie wilde graag weten waarom en door middel van interviews heb ik geprobeerd daar achter te komen.

    Dankzij deze interviews heb ik een baan gekregen bij een van deze Groninger gemeenten: Gemeente Westerkwartier. Voor deze gemeente maak ik nu een Kerkenvisie. Door mijn stage, scriptie en uiteraard de vakken die ik heb gevolgd, wist ik precies hoe je een dergelijke visie moet opstellen en welke dynamiek er speelt rondom (religieus) erfgoed. Deze combinatie heeft voor een stevige basis gezorgd die me zeker helpt in mijn huidige werk. Daarnaast is het ook heel erg leuk om de onderwerpen die je tijdens je studie hebt behandeld, nu terug te zien in de praktijk!
    Sluiten
  • 
						Testimonial van	Arturo Diaz Guttierez Barriga (Mexico) / MA track: Religion and Pluralism, Ancient & Modern

    Interessant om te onderzoeken hoe religie betrokken is bij identiteitsvorming.

    – Arturo Diaz Guttierez Barriga (Mexico) / MA track: Religion and Pluralism, Ancient & Modern
    Lees verder

    Ik heb om twee redenen gekozen voor dit programma: het historische en sociale perspectief dat het programma biedt (waar andere universiteiten een meer theologisch perspectief bieden), en de mogelijkheid om de drie monotheïstische religies te bestuderen (waar andere universiteiten focussen op christendom en islam). Daarnaast geniet ik van de vakken waarbij we de teksten moeten bestuderen.

    Mijn masterscriptie gaat over de splitsing tussen de Joden en Samaritanen. Beide religieuze gemeenschappen delen verscheidene geloven, teksten, gebruiken, herkomst, en toch zijn ze niet hetzelfde. Dit onderwerp heb ik gekozen aangezien ik het interessant vind om te onderzoeken hoe religie betrokken is bij identiteitsvorming. Voor mijn stage ga ik werken bij een historisch onderzoeksinstituut dat zich richt op het ontwerp van musea en tentoonstellingen. Op dit moment zijn ze bezig met een tentoonstelling bij het Joods Museum in Groningen waar ik zal helpen met onderzoek. Het zal een vergelijkende studie zijn van verscheidene Joodse musea die gevestigd zijn in synagoges en hoe het religieuze aspect van het gebouw de culturele activiteiten zou kunnen beïnvloeden.

    Mijn bachelor in geschiedenis heb ik afgerond aan de Universidad Autonoma Metropolitana in Mexico stad. Naast de culturele schok en de duidelijke verschillen in het weer, is leven in Groningen een geweldige ervaring. De internationale omgeving in zo’n kleine stad en het bruisende studentenleven maken studeren in Groningen een fantastische ervaring.

    Nadat ik mijn diploma gehaald heb, zou ik graag onderzoek doen en onderwijs geven aan een universiteit. Het veld van religiewetenschappen in Mexico is verre van ontwikkeld en dit wil ik helpen veranderen. Bovendien, als een voormalig medewerker aan een onderzoeks- en documentatiecentrum van de Joodse gemeenschap, die ook culturele evenementen organiseert, wil ik graag meewerken aan het creëren van vakken en activiteiten voor de promotie van een interreligieuze samenleving.

    Sluiten
  • 
						Testimonial van	Melissa Dales (The Netherlands) / MA track: Geestelijke Verzorging

    Breed inzetbaar als het gaat om zingeving en levensbeschouwing.

    – Melissa Dales (The Netherlands) / MA track: Geestelijke Verzorging
    Lees verder

    Na mijn master Geestelijke Verzorging, heb ik gewerkt bij het UMCG en als hoofdbegeleider bij een organisatie dat logeerweken faciliteert voor kinderen en jongeren met gedragsproblematiek.

    Op dit moment werk ik twee dagen als geestelijk verzorger bij Talant, een zorgorganisatie in Friesland dat zorg biedt voor mensen met een verstandelijke beperking. In deze functie kan ik er voor mensen zijn die, om wat voor reden dan ook, net niet in de alledaagse Nederlandse samenleving passen. Ik ervaar daarbij echtheid in contact en ik word in ieder gesprek positief verrast door de eerlijkheid en openheid van mensen. Naast cliëntgesprekken, zijn er tussendoor ook groepsmomenten en moreel beraden. Zo nu en dan horen thema-avonden ook bij mijn takenpakket.

    Daarnaast werk ik twee dagen bij Geestelijke Verzorging Aardbevingsgebied Groningen (GVA). Deze rol is uitdagend op een andere manier, het is een nieuwe organisatie waarbij ik zelf deel uit maak van de opzetfase. De aardbevingsproblematiek gaat mij zeer aan het hart. En dat ik mijn expertise mag inzetten voor het gebied waar ik zelf vandaan kom, voelt als een bijzondere kans. Ik draag bij aan het ontwikkelen van een training rond het signaleren en bespreken van levensvragen. Deze opdracht maakt dat ik veel afspraken heb met zorgprofessionals in de provincie, waardoor ik ook veel onderweg ben.

    De oefeningen in gesprekstechnieken en groepsdynamica tijdens mijn master ervaar ik als zeer waardevol, voor mijn eigen ontwikkeling en als voorbereiding op allerlei sociale situaties die je in het vak gaat tegenkomen. En door religie te zien als onderdeel van cultuur en het levensverhaal van mensen, ben ik breed inzetbaar als het gaat om zingeving en levensbeschouwing.

    Foto: Jan Willem van Vliet ©
    Sluiten
  • 
						Testimonial van	Judith Deliën (The Netherlands) / MA track: Werk en Zingeving

    Veel herkenning vanuit de praktijk.

    – Judith Deliën (The Netherlands) / MA track: Werk en Zingeving
    Lees verder

    Ik heb mij georiënteerd op vier universiteiten. Ik heb heel bewust gekozen voor Groningen omdat het accent hier op de praktijk ligt. Na de premaster Geestelijke Verzorging, ben ik dit studiejaar aan de master Werk en Zingeving begonnen. Ik opereer nu eenmaal het liefst binnen het bedrijfsleven.

    Als 51-jarige heb ik al een lange carrière achter de rug, binnen mijn studie Werk en Zingeving is er dan ook veel herkenning vanuit de praktijk, maar ik leer ook veel nieuwe zaken. Met name op het gebied van filosofie en ethiek. Deze vakken zijn echt een verrijking voor mij. Ik kan nu makkelijker woorden geven aan de praktijk en deze theoretisch onderbouwen. Precies wat ik nodig heb om een betere strategisch sparringpartner te worden, hetgeen mijn leerdoel is.

    Mijn grootste uitdaging is de wetenschappelijke benadering. Ik ervaar inmiddels de schoonheid van twijfel, maar moest mezelf echt aanleren minder stellig te zijn. Zowel in woord als in schrift. De absolute waarheid bestaat nauwelijks: zaken van meerdere kanten bekijken en in het juiste perspectief plaatsen, maak ik me steeds beter eigen. In hoeverre ik de wetenschappelijke benadering in de vingers heb, zal binnenkort blijken als ik mijn masterscriptie ga schrijven over de rol van zingeving bij het behoud van talentvolle medewerkers. Bij een accountants en adviseurs bureau mag ik zowel stage lopen als mijn casestudy voor mijn thesis uitvoeren. Tot nu toe ben ik voor alle vakken in één keer geslaagd, ik ben dan ook supertrots als ik mijn mastertitel komende zomer in de wacht weet te slepen. Daarna pak ik mijn ondernemerschap weer actief op en wel als adviseur en begeleider Verlies, Werk en Zingeving.
    Sluiten

Premaster programma

Als je geen bacheloropleiding hebt op het gebied van de Geesteswetenschappen/Letteren of Maatschappij- en Gedragswetenschappen, zul je waarschijnlijk eerst een premasterprogramma moeten volgen van 60 ECTS. Hieronder staat het gehele premasterprogramma. Er zijn verschillende keuzevakken, en afhankelijk van jouw specialisatieprogramma kies je een van deze vakken.

1e semester (30 ECTS)

Mocht je al wel een minor of bijvakken hebben gevolgd op het gebied van theologie of religiewetenschappen, neem dan contact op met onze studieadviseurs om te zien of een aangepast / verkort premasterprogramma mogelijk is.

Voor de premaster betaal je geen collegegeld, maar een vergoeding op basis van het aantal te behalen ECTS per jaar.

Lees meer

Ook interessant

Als je geïnteresseerd bent in een masteropleiding op het gebied van religie, vind je onze andere opleidingen misschien ook interessant:

Lees meer

Studieverenigingen

Gerardus van der Leeuw

Gerardus van der Leeuw is de studievereniging van de Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Naast verbredende activiteiten (bijvoorbeeld lezingen of carrière-evenementen) voor zowel de opleiding Religiewetenschappen als de opleiding Theologie, organiseren ze ontspannende activiteiten zoals borrels en trips naar het buitenland.
http://www.gerardusvanderleeuw.nl/
Lees meer
Studiebegeleiding

Als masterstudent wordt een grote mate van zelfstandigheid van je verwacht. Indien nodig kun je gebruikmaken van verschillende vormen van studiebegeleiding en studieondersteuning. Zo kun je een beroep doen op een mentor of op de studieadviseur. Tijdens het schrijven van je scriptie krijg je persoonlijke begeleiding van een van de docenten.

Studenten die hun bacheloropleiding aan een andere faculteit of universiteit hebben gevolgd en de internationale studenten krijgen direct na binnenkomst een mentor toegewezen die hen wegwijs kan maken in de faculteit. Bij de studieadviseur kun je terecht als je twijfelt over je eigen kunnen of als je om wat voor reden dan ook studievertraging dreigt op te lopen of hebt opgelopen. Tijdens het schrijven van je scriptie word je intensief begeleid. Zo volg je binnen je masterprogramma een scriptieseminar, waarin alle aandacht uitgaat naar de vraag hoe je het schrijven van een masterscriptie moet aanpakken en waar de voortgang van het proces zoveel mogelijk wordt bewaakt. Daarnaast krijg je structurele begeleiding van de docent die inhoudelijk deskundig is op het terrein van je scriptie.