Ben jij geïnteresseerd in de wisselwerking tussen het individu en de sociale omgeving? Wil jij begrijpen hoe complex samenleven kan zijn en zoek je graag naar oplossingen?
Mensen kunnen niet zonder de samenleving waarin ze leven. In interactie met de samenleving realiseren mensen hun doelen en de bevrediging van behoeften. Sociologie gaat over de wisselwerking tussen het individu en zijn sociale omgeving. Of anders gezegd: over de invloed van het individu op het collectief en andersom.
Sociologen laten zien hoe complex het menselijk samenleven is en waarom simpele oplossingen veelal onbedoelde neveneffecten tot gevolg hebben. Sociologen zijn toegerust met kennis en vaardigheden om een breed scala aan maatschappelijke vraagstukken te helpen oplossen.
Ons master programma biedt vijf specialisaties, namelijk:
Alle vakken zijn in het eerste semester geprogrammeerd. Het masterprogramma bestaat uit een verplichte kern van drie beleidsvakken (Beleidsontwikkeling en -evaluatie en Prosociaal Gedrag). Naast de verplichte beleidskern kiest elke student een inhoudelijke route met daarin twee routevakken (2x 5 EC). Het vak Onderzoeksforum (5 EC) bereidt studenten zowel inhoudelijk als praktisch voor op het afstudeertraject.
De helft van het programma bestaat uit het afstudeertraject waarin studenten stage lopen (10EC) en een scriptie schrijven (20EC). Het afstudeertraject is een individueel traject met individuele begeleiding.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
A&L: Arbeid en levensloop (5 EC, facultatief) | ||||
Beleidsontwerp (5 EC) | ||||
C&V: Theorieën (5 EC, facultatief) | ||||
GWZ: Sociale determinanten van gezondheid (5 EC, facultatief) | ||||
Onderzoeksforum (5 EC) | ||||
P, M&B: Klassieke Werken (5 EC) | ||||
SvdN: Theories of networks and sustainable cooperation (5 EC, facultatief) | ||||
A&L: Arbeid en Arbeidsrelaties (5 EC, facultatief) | ||||
Beleidsevaluatie (5 EC) | ||||
C&V: Beleid en interventies (5 EC, facultatief) | ||||
GWZ: Medicalisering, gezondheidszorg en sociale controle (5 EC, facultatief) | ||||
P, M&B: Toekomst van de Partijendemocratie (5 EC) | ||||
Pro-sociaal gedrag (5 EC) | ||||
SvdN: Network methods for policy research (5 EC, facultatief) | ||||
Scriptie (20 EC) | ||||
Stage (10 EC) |
Gemiddeld 6 uur college per week en verder zelfstudie.
De Masteropleiding kent alleen geprogrammeerde contacturen in het eerste semester. Het tweede semester werkt je individueel, maar wel onder begeleiding, aan je afstudeertraject.
Programma-opties |
---|
Sociologie van Criminaliteit & Veiligheid (specialisatie) Wil je weten hoe terrorisme werkt en radicalisering tot stand komt? Ben je geïnteresseerd in criminaliteit maar wil je ook bijdragen aan veiligheid? Kies dan deze specialisatie. In deze eenjarige specialisatie bestudeer je theorieën die kunnen bijdragen aan een beter begrip van criminaliteit en veiligheid. Ook leer je hoe beleidsmakers met criminaliteitsvraagstukken om kunnen gaan. Bestaande beleidsmaatregelen en beleidsinterventies houd je kritisch tegen het licht. Daarnaast besteed je aandacht aan terrorisme en radicalisering. Je verdiept je in de sociologische en sociaalpsychologische processen die hieraan ten grondslag liggen. Als onderdeel van de specialisatie doe je een onderzoeks- of beleidsstage. Door middel van het schrijven van een scriptie rond je je studie af. Voor de specialisatie gelden geen specifieke toegangseisen, maar het is raadzaam het vak Sociologie van Criminaliteit en Veiligheid in de bachelor of het schakelprogramma te hebben gevolgd. |
Sociologie van Gezondheid, Welzijn & Zorg (specialisatie) Waarom beginnen jongeren met drugs en is gezondheid afhankelijk van je sociale status? In deze specialisatie leer je wat de maatschappelijke invloeden zijn op gezondheid, welzijn en zorg. In deze opleiding leer je hoe je gezondheidsgedrag kunt beïnvloeden en wat de ontwikkelingen binnen de gezondheidszorg zijn. Je houdt je bezig met de volgende thema's: o Maatschappelijke invloeden op gezondheid, welzijn en zorg; o Theorievorming over gedrag dat samenhangt met gezondheid en welzijn en dat de vraag naar zorg beïnvloedt; o Levensloopaspecten van gezondheid, welzijn en zorg. In deze specialisatie staan drie delen van de levensloop centraal: jongeren, volwassenen en ouderen. Van elk deel bestudeer je hoe gezondheid en welzijn zich verhouden tot sociale en maatschappelijke invloeden en ontwikkelingen. Er is speciale aandacht voor ouderen en medicalisering. Voor de specialisatie gelden geen specifieke toegangseisen, maar het is raadzaam het vak medische sociologie in de bachelor of het schakelprogramma te hebben gevolgd. |
Politiek, Maatschappij & Beleid (specialisatie) Deze route is geschikt voor jou als je na je master de één jarige lerarenopleiding wil gaan doen. Je volgt in deze master twee inhoudelijke cursussen voor het schoolvak Maatschappijleer te weten Klassieke Werken en Toekomst van de partijendemocratie. Net als bij de andere routes volg je ook in de route Politiek, Maatschappij & Beleid de verplichte beleidskern die bestaat uit drie vakken: Pro-sociaal gedrag, Beleidsontwerp en Beleidsevaluatie. De vakken zijn gebaseerd op verschillende momenten in de beleidscyclus, waarbij zowel het doel als de uitgangssituatie verschillen. Je loop stage en sluit je master af met een scriptie. |
Sociologie van de Netwerksamenleving (specialisatie) Hoe houden of drijven sociale netwerken gezinnen en gemeenschappen bijeen of uiteen? Hoe stimuleren ze de creativiteit in bedrijven? En hoe beïnvloeden persoonlijke banden de gezondheid, carrière of de keuze van een partner? |
Sociologie van Arbeidsrelaties en Levensloop (specialisatie) In deze route bestudeer je de toenemende flexibiliteit op de arbeidsmarkt. Welke voordelen heeft het burgers en het bedrijfsleven gebracht en hoe richt je deze transitionele arbeidsmarkt in? De route bereidt je voor op beleids- en onderzoeksfuncties. De route bestaat uit twee cursussen: Arbeid en levensloop, en Arbeid en Arbeidsverhoudingen. Daarnaast volg je de verplichte beleidskern die bestaat uit drie vakken: Pro-sociaal gedrag, Beleidsontwerp, Beleidsevaluatie. De vakken zijn gebaseerd op verschillende momenten in de beleidscyclus, waarbij zowel het doel als de uitgangssituatie verschillen. Je volgt een stage en sluit je studie af met een scriptie. |
Educatieve Master Maatschappijleer (specialisatie) Ben je geïnteresseerd in de maatschappij en wil je lesgeven? In de lerarenopleiding Maatschappijleer verdiep je je kennis en leer je deze over te brengen aan middelbare scholieren. Deze tweejarige educatieve master leidt je op tot eerstegraadsdocent Maatschappijleer. De opleiding bestaat uit een didactisch en een vakinhoudelijk deel. Het vakinhoudelijke programma is een combinatie van politicologische en sociologische vakken. Deze volg je bij Sociologie en Rechtsgeleerdheid. Daarnaast schrijf je een scriptie (zie Route: Politiek, Maatschappij en Beleid). In het didactische programma word je opgeleid tot eerstegraadsdocent. Daarbij leer je onze samenleving inzichtelijk te maken voor middelbare scholieren. Ook laat je ze nadenken over verschillende visies op de maatschappij. In het eerste jaar ben je vooral bezig met het vakinhoudelijke programma en verdiep je je kennis. Daarnaast doe je een korte stage op een middelbare school. In het tweede jaar staat het didactische programma centraal en doe je een uitgebreide stage in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Je bent één dag in de week vrij geroosterd voor colleges, mentorbijeenkomsten en groepsopdrachten. Na het afronden van deze tweejarige master heb je een universitaire graad en een eerstegraadsonderwijsbevoegdheid. |
Het afstudeertraject kan in het buitenland worden gedaan. Dit dient wel te worden geïnitieerd door de student waarbij de opleiding ondersteuning kan bieden.
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Bachelor Sociologie of een afgeronde pre-master Sociologie in Groningen. |
overige toelatingseisen |
Voor studenten met een andere Bachelor dan Sociologie (HBO of WO): pre-master Sociologie. De Toelatingscommissie baseert toelating en pre-master van externe studenten op basis van vooropleiding. Een afgeronde bachelor is vereist. De pre-master Sociologie is een 1-jarig voltijds programma. Het programma omvat 60 EC en bestaat uit Sociologische kernvakken. Pre-master start in september. Aanmelding pre-master: 1april -1 juni Informatie/aanmelden |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Alle WO instellingen | Via een pre-master van maximaal |
|
Sociologie | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Drempelloos na toestemming van de toelatingscommissie. Mail naar toelatingscommissie.soc rug.nl. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Alle HBO instellingen |
Via een pre-master van maximaal De Toelatingscommissie baseert toelating en pre-master van externe studenten op basis van vooropleiding. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Sociologie | Rijksuniversiteit Groningen | Drempelloze toelating |
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
01 mei 2026 | 01 september 2026 |
Sociologie is een veelzijdige studie. Sociologen komen na hun opleiding terecht in zeer uiteenlopende functies. Ze worden onderzoeker aan de universiteit of bij een gespecialiseerd onderzoeksbureau, beleidsmedewerker bij een gemeente of een ministerie, consultant bij een adviesbureau, docent of journalist. Ze beoefenen deze beroepen in verschillende domeinen, zoals de zorg, het onderwijs en het veiligheidswezen. Meestal in de publieke sector, maar ook in het bedrijfsleven.
Onderaan deze pagina, in de carrousel, vertellen vijf Groningse sociologen van verschillende afstudeerrichtingen waar ze terecht zijn gekomen en wat hun werk inhoudt.
Career services BSS
Waar
wil je na je studie aan het werk? Je kunt tijdens je studie al
terecht bij
Career Services
van de faculteit. Zij
helpen je bij het oriënteren op je loopbaan, het ontwikkelen
van vaardigheden, solliciteren en een stage vinden.
De afdeling Sociologie van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de ambitie onderzoek te doen dat niet alleen wetenschappelijk maar ook maatschappelijk van betekenis is.
De kennis die onderzoekers over de maatschappij vergaren, vloeit bovendien regelmatig terug naar de samenleving. Lees meer over Sociologie en samenleving.
Een onderzoeksthema bestaat uit een aantal samenhangende projecten waarin ervaren onderzoekers met elkaar samenwerken. Binnen een themagroep vinden regelmatig bijeenkomsten plaats waarin de lopende projecten, literatuur en onderzoeksaanvragen met elkaar worden besproken en een deel van de begeleiding van promotieprojecten plaatsvindt. Zowel binnen de themagroepen als daarbuiten worden diverse maatschappelijk relevante activiteiten verricht, waarbij sociologisch onderzoek een toepassing krijgt in de samenleving.
Het onderzoek van de afdeling sociologie is geconcentreerd
op vijf onderzoeksthema’s:
Normen en netwerken
In een cultureel diverse samenleving zoals de Nederlandse is het
klassieke sociologische vraagstuk van integratie en segregatie
uiterst actueel. In dit onderzoek gaan we na wanneer verschillen
worden overbrugd en onder welke omstandigheden samenwerking tot
stand komt.
Aansturen op duurzame samenwerking
Samenlevingen bestaan bij de gratie van samenwerking. Onder dit
thema onderzoeken we hoe bestendige samenwerking binnen en tussen
organisaties tot stand kan worden gebracht.
Sociale ontwikkeling van jongeren
In het leven van jongeren gebeurt en verandert ontzettend veel.
Jongeren zijn nog erg op zoek naar zichzelf. Wie ben ik? Wat wil
ik? Waar hoor ik bij? Jeugdervaringen kunnen bovendien van
blijvende invloed zijn. Zo hebben kinderen die vroeger gepest zijn
later een grotere kans om last te krijgen van een depressie.
Gezond en gelukkiger ouder worden
Er zijn nog nooit zoveel mensen zo oud geworden als tegenwoordig.
Vergrijzing wordt vaak beschouwd als kostenpost. Maar het is
minstens zo belangrijk om na te gaan onder welke omstandigheden
mensen op een gezonde en prettige manier ouder kunnen worden. Met
het onderzoek naar gezond en gelukkig ouder worden proberen we
hieraan bij te dragen.
Statistische methoden voor de analyse van sociale
netwerken
Beginnen middelbare scholieren met roken omdat hun vrienden roken?
Hebben pesters een centrale positie in een klas? En bestaat het
old-boys-network van topmannen uit het bedrijfsleven die
elkaar in allerlei bestuursraden treffen daadwerkelijk? In dit
thema zien onderzoekers het als hun taak van statistische methoden,
modellen en programmatuur te ontwikkelen die nodig zijn bij
sociologisch onderzoek.