Wil je je na je bachelor verder verdiepen in geschiedenis én leren om die kennis over te brengen aan jongeren? Het onderwijs zoekt inspirerende docenten geschiedenis!
Wie herinnert zich niet die ene fantastische docent? Als leraar heb je een enorme invloed op de ontwikkeling van jongeren. Leerlingen willen een leraar die weet waar hij/zij het over heeft, dit op een actieve manier kan overbrengen én oog voor de leerling heeft. In deze tweejarige master ontwikkel je je niet alleen tot historisch wetenschapper, maar ook tot docent Geschiedenis voor alle niveaus van het voortgezet onderwijs.
Het eerste jaar van de master heeft daarom een verdiepend karakter: je ontwikkelt jezelf als historicus. Je volgt vakken van de mastertrack History and Heritage Consultancy of Politics, Organization and Learning Histories of Un/sustainable Societies: Past, Present and Future. In het tweede semester loop je een korte stage om de basis van het lesgeven onder de knie te krijgen.
In het tweede jaar volg je vakken bij de Lerarenopleiding. Daar ligt de nadruk op de verbinding tussen theorie en praktijk. Door de theorie begrijp je hoe leerlingen geschiedenis leren - en wat dat betekent voor je lessen. Vanaf het begin van het jaar geef je die lessen op een school in Noord-Nederland.
Dat doe je niet alleen: je werkt veel samen met je medestudenten – met die van geschiedenis, maar ook die van andere vakken als filosofie en aardrijkskunde. De begeleiding is intensief, zowel op je stageschool als op de universiteit.
Na het behalen van je diploma ben je bevoegd om geschiedenis op alle niveaus van het voortgezet onderwijs te geven – maar ook op het mbo of in het volwassenenonderwijs.
Heb je al een master op het gebied van geschiedenis? Of ben je nog bezig met je bachelor, maar wil je een educatieve minor volgen? Kijk op welke manieren je nog meer leraar kunt worden!
De master Educatie in de Mens- en Maatschappijwetenschappen, track geschiedenis onderscheidt zich door de toepassing van geschiedenis op academisch niveau. In de geschiedenisvakken die je bij de Faculteit der Letteren volgt, schrijf je niet alleen maar papers. Je kunt er ook voor kiezen om een tentoonstelling te maken of een andere praktische toepassing van je onderzoek te hanteren.
De vakken die je bij de Lerarenopleiding volgt kenmerken zich
door de verbinding tussen praktijk en theorie. Ook werk je
intensief samen met studenten van andere vakken. Daardoor kijk je
over de grenzen van je eigen vak heen.
Tenslotte leer je je functioneren als docent te baseren op
onderzoeksresultaten – en het functioneren van je leerlingen
en jezelf kritisch tegen het licht te houden.
Je volgt in je eerste jaar 50 EC aan vakken van de master Geschiedenis. Daarbinnen is een speciale mastertrack gericht op onderwijs en educatie, maar je kunt ook kiezen voor onderdelen uit de richtingen Media, Cultuur en Erfgoedsector of Geschiedenis voor Beleid, Bestuur en Politiek. In het tweede semester volg je het vak Neem regie van de Lerarenopleiding. Hierin leer je de basis van het lesgeven en volg je een korte stage.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Onderdelen van het reguliere programma van de master (50 EC) | ||||
Neem regie (10 EC) |
In het tweede jaar van de opleiding volg je de resterende 10 EC van de vakspecifieke onderdelen van je master. Daarnaast volg je op de woensdag colleges op de Lerarenopleiding (Geef les, Verken je schoolvak, Vorm je visie, Verdiep je schoolvak, Onderzoek het leren). De overige dagen loop je stage. Je krijgt - onder begeleiding van een instituutsopleider en werkplekbegeleider op school – je eigen klassen onder je hoede. Je bereidt lessen voor en geeft ze, neemt deelt aan leerlingbesprekingen etc.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Geef les (5 EC) | ||||
Onderdelen van het reguliere programma van de master (10 EC) | ||||
Verdiep je schoolvak (15 EC) | ||||
Vorm je visie (5 EC) | ||||
Onderzoek het leren (10 EC) | ||||
Verdiep je schoolvak (15 EC) |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
|
taaltoets cijfer |
Heb je je middelbare schooldiploma buiten Nederland behaald? Dan kan de Toelatingscommissie eisen dat je aantoont het Nederlands op NTII-niveau te beheersen. |
overige toelatingseisen |
Kijk voor informatie over toelating en aanmelding op: https://www.rug.nl/gmw/leraar-worden/ |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Geschiedenis | Rijksuniversiteit Groningen | Drempelloze toelating |
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
01 januari 2026 | 01 februari 2026 | |
01 mei 2026 | 01 september 2026 |
Je kunt deze master beginnen in september en februari. De vakken van de Lerarenopleiding worden echter maar op één moment in het jaar aangeboden. Het verdient daarom de voorkeur om in september te beginnen. Heb je al een educatieve minor gevolgd of geef je al les in het voortgezet onderwijs? Dan kom je waarschijnlijk in aanmerking voor vrijstellingen. Neem daarvoor contact op met de toelatingscommissie op toelatingscommissie.lerarenopleiding rug.nl.
Voor vragen over het masterprogramma Geschiedenis, neem contact op met studieadviseurs Hidde de Haas of Bob van der Borg (historyadvice rug.nl). Voor vragen over het programma van de Lerarenopleiding kun je terecht bij studieadviseur Anna Verkade (a.t.verkade rug.nl).
Natuurlijk kun je na het behalen van je diploma aan de slag als docent geschiedenis. Dat kan in de onderbouw en bovenbouw van het voortgezet onderwijs, op het mbo of in het volwassenenonderwijs. De vaardigheden en kennis die je in deze masteropleiding opdoet vormen echter ook een goede basis voor werk in andere sectoren waar voorlichting en informatieoverdracht (aan jongeren) onderdeel van je werk vormt. Denk bijvoorbeeld aan educatieve uitgeverijen of de journalistiek.
Als je aan de slag gaat als docent blijft de Lerarenopleiding je ondersteunen. In het Expertisecentrum Vakdidactiek Noord kun je je aansluiten bij netwerken van collega’s die je op weg helpen om je te blijven ontwikkelen als docent. Ook vind je er een ruim aanbod aan andere nascholingsactiviteiten.
In de Geschiedenisvakken ligt de nadruk op toepassing van geschiedenis op academisch niveau. Je leert je het verleden in het heden bloot te leggen en vanuit een historisch perspectief inzicht te geven in actuele kwesties. Bij de Lerarenopleiding ontwikkel je een onderzoeksmatige houding als docent. Dat wil zeggen dat je leert hoe je je academische vaardigheden inzet in de lespraktijk en in de organisatie van de school.