Hoe moeten musea omgaan met collecties uit het koloniale verleden? Wat is de betekenis van religieus erfgoed in een seculiere samenleving? Hoe wordt erfgoed bewust gebruikt om tradities te beschermen?
Erfgoed is een belangrijk thema geworden in het politieke debat. In de komende jaren zal een groot deel van de religieuze gebouwen in Nederland zijn oorspronkelijke functie verliezen. Nationale en Europese overheden besteden miljoenen euro’s aan de ontwikkeling van bestemmingsplannen voor vrijgekomen gebouwen. Toerisme en bedevaarten naar religieuze objecten, plekken en festivals zijn booming, en dat werpt vragen op rond duurzaamheid en impact.
Tegelijkertijd verandert grootschalige migratie en secularisatie de religieuze identiteit van gemeenschappen, en hoe zij hun verleden zien. Het behoud van bedreigd materieel en immaterieel erfgoed bij oorlog, verdrijving, volksverhuizingen en klimaatverandering vergt veel. Hoe bewaar je de balans tussen de zorg voor erfgoed, beschikbare middelen en tegenstrijdige belangen?
Dit is een unieke interdisciplinaire mastertrack op het snijvlak van religie, identiteit, politiek, geschiedenis, materiële cultuur en erfgoedstudies. De track daagt je uit om je eigen stem te laten horen in het debat. En tijdens de stage ben je in staat om jouw kritische en analytische vaardigheden toe te passen op actuele uitdagingen waar de erfgoedsector voor staat.
De MA-track Heritage and Religion omvat een totaal van 60 ECTS. Het programma is zodanig samengesteld dat er een goede balans is tussen praktisch leren met community-based professionals en academisch onderzoek. Als je de track in deeltijd wil volgen, neem dan contact op met de studieadviseur.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Kernvak: Material Religion: Things, Places, Performances, and Belief (5 EC) What can things and their uses teach us about religion? This course focuses on material culture as a way of approaching religious heritage. We learn from material culture theory, and apply what we learn in a community-based material heritage project. | ||||
Kernvak: Regional Heritage: Old Churches - New Meanings (5 EC) Finding new uses for historic church buildings is one of the most pressing tasks facing the Netherlands today. But with new uses comes new meanings. In this class students start with basic theories of religious meaning-making and the postsecular. They then meet with stakeholders, such as heritage professionals, provincial officials and church leaders, and finally undertake studies of meaning-making in local communities around Groningen. | ||||
Kernvak: The Uses of the Past: Public History and Heritage (5 EC) Students will learn how historical research can be presented to a wide audience in various different contexts, such as museum exhibitions, or by means of documentaries and other media. | ||||
Kernvak: Research Methods in Heritage and Historical Studies (5 EC) You will focus on practical and research skills to prepare you on individual projects in the second semester, such as your thesis and internship. | ||||
Keuzevak: Apocalypse and Politics (5 EC, facultatief) This course examines the profound impact of apocalyptic views on contemporary politics. Topics covered include the concept of apocalypse and messianism in both Islam and Christianity, their influence throughout history, on the rise of both populism and neo-conservatism, its impact on contemporary geopolitics, and its ramifications in the Middle East. | ||||
Keuzevak: Heritage of Death: the Heritage of Funerary Practices and Memorialization (5 EC, facultatief) Many, perhaps most, of the items and phenomena we study as 'heritage' are death-related. This course offers the much-needed tools to analyse this important category of heritage. At the same time, the course offers students the opportunity to learn new skills, such as producing a documentary film or curating a 3D virtual exhibition. | ||||
Keuzevak: Museums and Religion (5 EC, facultatief) How is religion addressed (or avoided) in museums? What is at stake in the “musealization” of religious sites, objects, and practices? Who has control over what is displayed, where? This course gives the skills to analyse the history of the relationship between museums and religion, museum theory, and contemporary practice. | ||||
Keuzevak: National Socialism and Religion: Conflict and Heritage (5 EC, facultatief) This class examines heritage as memory of historical trauma. It begins with a study of the religious conflicts and violence of the National Socialist regime, and then turns to the role played by the memory of these conflicts in politics and culture. Finally, the class investigates how religious heritage can help us understand memorials to the Holocaust built in Germany since 1945. | ||||
Stage (10 EC) Instead of an internship, you have the option to do a research project. | ||||
Scriptie (20 EC) You will write a thesis on a subject of your choice. | ||||
Scriptie seminar
During these seminar meetings you will learn about specific methodologies and will discuss and practice the planning, researching, and writing of a Master thesis. |
Gemiddeld 40 uur college en zelfstudie per week
1 ECTS staat voor 28 uur. Een jaar bedraagt 60 ECTS aan studiepunten. Je hebt gemiddeld 6 contacturen per week, de rest is zelfstudie.
Er zijn vier hoofdmodules (20 ECTS), een scriptie (20 ECTS) en een praktische stage (10 ECTS). Je kunt twee keuzevakken kiezen uit een totaal van vier vakken (5 ECTS elk).
Je kunt deze track ook volgen binnen het tweejarige Research Masterprogramma van Theologie en Religiewetenschappen. Zie: https://www.rug.nl/masters/theology-religious-studies-research/
Wij hebben diverse uitwisselingscontracten met universiteiten binnen en buiten Europa, zodat studenten een deel van hun programma aan een buitenlandse universiteit kunnen volgen. Een andere optie is een stage of een deel van het onderzoekswerk in het buitenland doen. Voor een overzicht van onze uitwisselingspartners, zie: https://www.rug.nl/rcs/education/exchange-programme/partner-universities
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
WO-Bachelor Theologie, Religiewetenschappen of Bachelor in Letteren, Filosofie Geesteswetenschappen (bijvoorbeeld Midden-Oosten Studies, Internationale Betrekkingen), Sociale Wetenschappen (bv. Antropologie, Psychologie, Sociologie) of Ruimtelijke Wetenschappen (Culturele Geografie). Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De concepten en theoretische discussies in deze literatuur worden als kennis voorondersteld bij de vakken. Studenten met andere Bacheloropleidingen kunnen toegang krijgen via een premasterprogramma. Hieronder wordt onder 'Doorstroommogelijkheden' een selectie getoond van vooropleidingen. Deze lijst is echter niet volledig. Staat jouw vooropleiding er niet tussen, dan betekent dit dus niet automatisch dat je geen toegang hebt tot de master. Neem bij twijfel of vragen gerust contact op met de studieadviseur: studieadvies.rcs rug.nl |
cijferlijst |
Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. |
taaltoets cijfer |
Studenten zonder Nederlands VWO diploma, uitgezonderd Engelse native speakers, moeten via een taaltoets bewijzen dat zij de Engelse taal voldoende machtig zijn. Minimale eisen: IELTS: 6.5 (minimaal 6.0 op elk onderdeel) of TOEFL 90 internet (18 voor lezen en luisteren, 20 voor spreken en 21 voor schrijven). |
overige toelatingseisen |
Studenten zonder een vooropleiding in de
Geesteswetenschappen/Letteren of Gedrags- en
Maatschappijwetenschappen kunnen onder bepaalde voorwaarden toch direct toegelaten
worden tot de master.
|
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Cultureel Erfgoed | Alle HBO instellingen |
Via een pre-master Extra informatie:Voor alle HBO opleidingen geldt een premasterprogramma. Afhankelijk van het curriculum, kan in overleg met de studieadviseur vrijstelling verkregen worden voor bepaalde onderdelen van de premaster. |
European Studies | Alle HBO instellingen |
Via een pre-master Extra informatie:Voor alle HBO opleidingen geldt een premasterprogramma. Afhankelijk van het curriculum, kan in overleg met de studieadviseur vrijstelling verkregen worden voor bepaalde onderdelen van de premaster. |
Toerisme en Recreatie | Alle HBO instellingen |
Via een pre-master Extra informatie:Voor alle HBO opleidingen geldt een premasterprogramma. Afhankelijk van het curriculum, kan in overleg met de studieadviseur vrijstelling verkregen worden voor bepaalde onderdelen van de premaster. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Liberal Arts and Sciences | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Kunstgeschiedenis | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Archeologie | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Europese Talen en Culturen | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Geschiedenis | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Kunsten, Cultuur en Media | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Religiewetenschappen | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. |
Theologie | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. |
Filosofie | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Human Geography and Planning | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Midden-Oostenstudies | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Nederlandse Taal en Cultuur | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Sociologie | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Media Studies | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Global Responsibility & Leadership | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
American Studies | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Human Geography and Planning | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Met specialisatie culturele geografie. Afhankelijk van de gevolgde vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Religiewetenschappen | Universiteit van Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. |
Algemene Cultuurwetenschappen | Universiteit van Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Kunstgeschiedenis | Universiteit van Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Sociale Geografie en Planologie | Universiteit van Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Europese Studies | Universiteit van Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Media en Cultuur | Universiteit van Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Algemene Cultuurwetenschappen | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Interdisciplinaire sociale wetenschap | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Cultuurwetenschappen | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Europese Studies | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Europese Talen en Culturen | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Geschiedenis (deeltijd) | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Kunstgeschiedenis | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Religiewetenschappen | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. |
Sociale Geografie en Planologie | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Taal- en Cultuurstudies | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Theologie | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. |
Tourism (joint degree) | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Filosofie | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Theology and Religious Studies | Vrije Universiteit Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. |
Liberal Arts and Sciences (joint degree) | Vrije Universiteit Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Philosophy, Politics and Economics | Vrije Universiteit Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Kunstgeschiedenis | Universiteit Leiden |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Religiewetenschappen | Universiteit Leiden |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. |
Liberal Arts and Sciences: Global Challenges | Universiteit Leiden |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Cultuurwetenschappen | Maastricht University |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Europese Studies | Maastricht University |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Algemene Cultuurwetenschappen | Radboud Universiteit Nijmegen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Algemene Cultuurwetenschappen | Radboud Universiteit Nijmegen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Religiewetenschappen | Radboud Universiteit Nijmegen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. |
Theologie | Radboud Universiteit Nijmegen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. |
Geografie, Planologie en Milieu | Radboud Universiteit Nijmegen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Algemene Cultuurwetenschappen | Erasmus Universiteit Rotterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Algemene Cultuurwetenschappen | Erasmus Universiteit Rotterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Liberal Arts and Sciences | Erasmus Universiteit Rotterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Theologie | Tilburg University |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. |
Liberal Arts and Sciences | Tilburg University |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Algemene Cultuurwetenschappen | Tilburg University |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Kunstgeschiedenis | Universiteit Utrecht |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Religiewetenschappen | Universiteit Utrecht |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. |
Liberal Arts and Sciences | Universiteit Utrecht |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Human Geography and Planning (research) | Universiteit Utrecht |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Sociale Geografie en Planologie | Universiteit Utrecht |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Tourism (joint degree) | Wageningen University |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Arts, Cognition and Criticism | Open Universiteit |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Algemene Cultuurwetenschappen | Open Universiteit |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Studenten met een Nederlands bachelor diploma sturen na aanmelding in Studielink alle benodigde documentatie naar studentoffice.rcs rug.nl.
Nederlandse studenten met een buitenlands bachelordiploma, sturen na aanmelding in Studielink hun documentatie in via het Progress Portal. Hierover ontvang je instructies nadat jij je hebt aangemeld in Studielink.
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Bachelor's degree in Theology, Religious Studies, Arts, Philosophy, Social Sciences (e.g. Anthropology, Psychology, Sociology) or Spatial Sciences (specialization Cultural Geography). Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. Students with another bachelor's degree may be admitted via a pre-master's programme. A selection of previous education programmes is shown below under 'Transfer options'. However, this list is not complete. If your study programme is not listed, this does not automatically mean that you will not be admitted to the Master's programme. In case of doubts or questions, feel free to contact the study advisor: studyadvice.rcs rug.nl |
cijferlijst |
An overview of the courses from the bachelor's programme followed with an explanation of these courses. |
taaltoets cijfer |
An English language test for Dutch students is only required if you do not have a VWO-diploma. IELTS: 6.5 (6.0 on each part); TOEFL: 90 internet (18 on Reading and Listening, 20 on Speaking and 21 on Writing). Exemption granted if:
If English was the medium of instruction during your previous education, but you do not meet any of the above mentioned requirements, you are still required to provide proof of your English language proficiency. |
overige toelatingseisen |
Students who do not have a bachelor's degree in Arts/Humanities or Behavioural and Social Sciences may be exempted from the requirement to complete the pre-master programme under certain conditions . |
Examen | Minimum score |
---|---|
IELTS gemiddelde score | 6.5 |
IELTS luistervaardigheid | 6 |
IELTS leesvaardigheid | 6 |
IELTS schrijfvaardigheid | 6 |
TOEFL internetversie | 90 |
International students and Dutch students with non-Dutch qualifications are not automatically admitted to a Master's degree programme at the University of Groningen. The full registration procedure will take longer than for Dutch students with regular Dutch qualifications and consists of three steps: application, admission and registration.
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
Nationaliteit | Jaar | Kosten | Vorm |
---|---|---|---|
EU/EER | 2024-2025 | € 2530 | voltijd |
niet EU/EER | 2024-2025 | € 18700 | voltijd |
EU/EER | 2025-2026 | € 2601 | voltijd |
niet EU/EER | 2025-2026 | € 19200 | voltijd |
Als je al een masterdiploma hebt behaald na 1 september 1991, moet je het hogere instellingscollegegeld II betalen.
Praktische informatie voor:
Als je als docent Godsdienst & Levenbeschouwing met een eerstegraads lesbevoegdheid wil gaan werken, kun je na je afstuderen doorstromen naar de postmaster Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs (LVHO) van de RUG. Om direct toegelaten te kunnen worden, heb je naast je master ook een bacheloropleiding in Theologie of Religiewetenschappen nodig of een premaster van 60 ECTS.
Als afgestudeerde kun je adviseren of beleidsstukken schrijven over erfgoedonderwerpen, zoals het behoud van oude kerken of de verdeling van financiering voor culturele activiteiten. Je kunt voor culturele organisaties werken, voor de overheid, in de toerismesector of bij een NGO. Je zou ook aan de slag kunnen in de media, of als religiedocent in het voortgezet onderwijs. Als je een academische carrière ambieert, kun je deze track ook volgen als specialisatie binnen het Research Masterprogramma.
Kijk op onze alumni pagina om te zien waar onze alumni zijn terechtgekomen.
Je kunt voor organisaties werken die adviseren op het gebied van inhoud en organisatie van kunst- en cultureel onderwijs. Of voor de onderwijsafdeling van instellingen zoals culturele centra of musea.
Met jouw kennis van religieus erfgoed ben je in staat om te adviseren met betrekking tot het behoud hiervan, en kun je er beleidsstukken over schrijven. Je kunt voor de overheid werken of voor organisaties en instellingen in de culturele sector. Denk hierbij, bijvoorbeeld, aan Museum Catharijneconvent in Utrecht of de Stichting Oude Groninger Kerken.
Als je deze Mastertrack hebt afgerond, kun je doorstromen naar de postmaster Leraar Voortgezet Hoger Onderwijs om je eerstegraads lesbevoegdheid als docent Godsdienst en Levensbeschouwing te behalen. Als je geen bachelor Theologie of Religiewetenschappen hebt, zul je nog wel een premaster moeten doen.
Diverse uitgevers tonen hernieuwde interesse in religie en samenleving. Met jouw kennis en vaardigheden kun je als expert een bijdrage leveren aan publicaties op dit vlak. Je kunt je expertise ook inzetten als redacteur bij een omroep, dagblad of nieuws- en actualiteitenmagazine.
Onze MA-track Heritage and Religion heeft direct profijt van grensverleggend onderzoek, voornamelijk dat van de vakgroep Christendom en Ideeëngeschiedenis , en is daarmee een goed voorbeeld van door onderzoek gestuurd onderwijs.
De vakken worden gedoceerd door internationaal gerenommeerde historici, filosofen en politieke wetenschappers van over de hele wereld, allen gespecialiseerd in de rol van religie binnen de cultuur. Zij delen vernieuwende, op eigen onderzoek geïnspireerde inzichten op het gebied van religie en erfgoed met jou.
Een groot deel van het onderzoek van de docenten is verbonden met de activiteiten van de onderzoekscentra binnen onze faculteit:
Deze centra nodigen regelmatig sprekers uit en organiseren evenementen rond de rol van religie in hedendaagse samenlevingen, waarbij MA-studenten, PhD-studenten en docenten met elkaar in discussie gaan.
Een stevige basis voor mijn werk.
Voor de master Heritage and Religion, deed ik de bachelor Human Geography and Planning aan de RUG. De master trok me aan omdat het de perfecte combinatie was van wat ik interessant vind: de bebouwde leefomgeving, cultuur, geschiedenis, en natuurlijk religie. Het bleek een uitstekende keuze te zijn!
Tijdens mijn opleiding liep ik stage bij de Provincie Groningen. Ik heb daar een half jaar gewerkt bij de directie Erfgoed, Ruimtelijke kwaliteit en Landschap. Hier deed ik voornamelijk onderzoek naar Kerkenvisies in Groningen. Kerkenvisies is onderdeel van het nationale programma Toekomst Religieus Erfgoed van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Toen ik deze stage ging doen, werkte bijna geen enkele gemeente in Groningen aan een eigen kerkenvisie. De Provincie wilde graag weten waarom en door middel van interviews heb ik geprobeerd daar achter te komen.
Dankzij deze interviews heb ik een baan gekregen bij een van deze Groninger gemeenten: Gemeente Westerkwartier. Voor deze gemeente maak ik nu een Kerkenvisie. Door mijn stage, scriptie en uiteraard de vakken die ik heb gevolgd, wist ik precies hoe je een dergelijke visie moet opstellen en welke dynamiek er speelt rondom (religieus) erfgoed. Deze combinatie heeft voor een stevige basis gezorgd die me zeker helpt in mijn huidige werk. Daarnaast is het ook heel erg leuk om de onderwerpen die je tijdens je studie hebt behandeld, nu terug te zien in de praktijk!
Verrast door de breedte en diepgang van de kennis van de docenten.
Ik heb de bachelor Liberal Arts and Sciences gedaan hier in Groningen, met als specialisatie Health and Life Sciences. In mijn derde jaar ging mijn uitwisseling naar de VS niet door vanwege COVID, dus heb ik de RUG minor Art and Religion gevolgd. Ik vond het altijd leuk om naar musea te gaan en schilderijen te kijken, dus het leek mij leuk om deze minor te volgen.
Na het afronden van de minor kwam ik erachter dat ik de inhoud leuker vond dan de dingen die ik tijdens mijn bachelor heb geleerd. Bovendien besefte ik, nadat ik een aantal vakken had gevolgd waarbij laboratoriumwerk betrokken was, dat een carrière in de wetenschap niets voor mij was. Daarom besloot ik voor mijn master van discipline te veranderen.
Tijdens de master werd ik voortdurend verrast door de breedte en de diepgang van de kennis van de docenten, zelfs op gebieden waar ze zogenaamd geen expert in waren. De docenten deden ook extra moeite om de opdrachten interessant te maken en om vaardigheden op te nemen die we in de toekomst zouden kunnen gebruiken als we in de erfgoedwereld zouden werken. Ze onderwezen altijd interessante onderwerpen, maakten de opdrachten leuk en probeerden ze toe te passen op situaties uit het echte leven. De verplichte stage sprak me ook aan, omdat je hierdoor werd gedwongen om professionals in het veld te benaderen.
Mijn stage heb ik gedaan bij Stichting Oude Groninger Kerken. Ik deed vooronderzoek voor een kunstproject gerelateerd aan de Abrahamitische religies, met een focus op drie locaties: Cordoba, Sicilië en Thessaloniki. Alle drie de plaatsen hadden een verleden waarin christenen, moslims en joden naast elkaar leefden. Het huidige plan is om kunstenaars te sponsoren om op deze drie locaties te verblijven, om te leven en te communiceren met mensen van de drie religies in de lokale omgeving en uiteindelijk kunstwerken te creëren die door Europa zullen toeren en de boodschap van religieuze tolerantie verspreiden. Mijn onderzoek was bedoeld om een rapport te maken dat het onderzoeksgebied van de Abrahamitische religies samenvat, de geschiedenis van de drie locaties toen de mensen van de drie religies naast elkaar leefden, en om een eerste contact te leggen met professionals of plaatselijke bewoners die betrokken zijn bij de lokale Abrahamitische gemeenschappen. Het project gaat momenteel de volgende fase in en ik ben er nog steeds bij betrokken.
Op nieuwe manieren naar religieus erfgoed kijken.
Ik ben een master student in kunstgeschiedenis aan de National Autonomous University (UNAM) in Mexico. Ik ben net begonnen aan mijn derde semester van deze studie. Tijdens het tweede semester heb ik de kans gehad om aan een uitwisseling deel te nemen met de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Tijdens de uitwisseling was ik een semester lang onderdeel van de faculteit Godgeleerdheid & Godsdienstwetenschap en volgde ik zes vakken die onderdeel zijn van het Heritage and Religion masterprogramma.
Het doel van de uitwisseling was om mijn kennis over cultureel erfgoed te verbreden. Achteraf kan ik zeggen dat dat zeker gelukt is en dat de uitwisseling mijn leven verrijkt heeft, op zowel academisch als persoonlijk vlak.
Het masterprogramma heeft me de kans gegeven om op nieuwe manieren naar religieus erfgoed te kijken, met name naar oude kerken. Door verminderende bezoekersaantallen komen veel beheerders van kerkgebouwen voor de vraag te staan ‘hoe nu verder’? Gaan we een nieuw doel en invulling vinden die beter aansluit op een seculiere samenleving of sluiten we de deuren? Om kerkgebouwen te redden, worden ze soms herbestemd voor niet-religieuze functies. Kerken worden getransformeerd in boekenwinkels, bakkerijen, hotels of culturele centra, een ruimte voor bijeenkomsten van diverse sociale groepen.
Ik ben dankbaar voor de steun die ik ontvangen heb tijdens de uitwisseling van de RUG en UNAM. Ik ben vooral dankbaar voor mijn begeleiders: Professor Elsa Arroyo Lemus en Clara Bargellini Cioni (UNAM). Zijn hebben mij aangemoedigd om deze uitwisseling te ondernemen. Ook wil ik graag Professor Todd Weir (RUG) bedanken, hij gaf mij de vrijheid om te ontdekken wat het beste was voor mij zodat ik het meeste uit de uitwisseling kon halen en omdat hij vanaf dag één in Groningen zich over mij ontfermd heeft.
Ik hoop van harte dat de samenwerking tussen UNAM en de RUG zal blijven groeien, niet enkel door het uitwisselingsprogramma van master en PHD-studenten, maar ook door het opzetten van nieuwe en multi-gedisciplineerde onderzoeksprojecten over cultureel erfgoed.
Wat deze opleiding karakteriseert, is een sterke combinatie van theoretische kennis én praktijkgerichte elementen.
Nadat ik een stage had afgerond bij het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden, wist ik het zeker: ik wilde de master Heritage and Religion volgen. Wat deze opleiding karakteriseert, is een sterke combinatie van theoretische kennis én praktijkgerichte elementen. Zo bezochten we bijvoorbeeld het Catharijne Convent in Utrecht tijdens een excursie. Maar ook conferenties, waarbij we de mogelijkheid kregen ons academische netwerk uit te breiden.
Deze combinatie zorgde ervoor dat wij als studenten in aanraking kwamen met allerlei verschillende beroepen in het veld, zowel wetenschappelijk als niet-wetenschappelijk. Dit vond ik erg waardevol voor mijn eigen loopbaanperspectief.
Voor mijn masterscriptie heb ik onderzoek gedaan naar het tentoonstellen van menselijke resten. Welke regels en wetten zijn daar aan verbonden? Hoe is dat opgenomen in het beleid van musea? Ik deed een vergelijkende studie tussen het beleid in Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Wat ik opvallend vond, was dat de Nederlandse wetgeving vrij los omgaat met dergelijke projecten. De Britse regelgeving is veel strakker en uitgebreider, wanneer het organisch materiaal betreft. Mijn conclusie is een aanbeveling, die voornamelijk betrekking heeft op hoe we in Nederland kunnen leren van het Britse beleid omtrent deze kwestie. Mijn begeleiders waren erg enthousiast! Op dit moment zijn we gezamenlijk aan het kijken naar hoe we mijn scriptie onder de aandacht kunnen brengen bij relevante beleidsmedewerkers.
Tot slot draagt de faculteit voor mij ook bij aan de studeerervaring als geheel. Omdat het een relatief kleine faculteit is, is er meer ruimte voor intensieve begeleiding. Daarnaast zijn zowel docenten als studenten erg toegewijd aan de vakken en de opleiding in het algemeen!
Onderzoek naar de veranderende relatie tussen de Coca Cola Company en religie.
Bij de faculteit voel je je onderdeel van een familie. Iedereen kent elkaar en het is allemaal heel inclusief. Daarom besloot ik te blijven na mijn Bachelor Religiewetenschappen en door te gaan voor een Master. Ik werk ook als student-assistent en mentor. Na het afronden van mijn Master hoop ik een baan te vinden in de culturele erfgoedsector. Dat kan op een school zijn, om kinderen te onderwijzen over cultureel erfgoed, of bij een mediabedrijf.
Tijdens mijn Mastertrack liep ik stage bij Museum Klooster Ter Apel, waar ik hielp bij het organiseren van een expositie over hoe het leven van monniken veranderde tijdens de Reformatie in Nederland. Sommige monniken veranderden van religieuze denominatie en werden protestant, sommige verzetten zich tot hun dood, sommige vluchtten en sommige werden vermoord. De expositie liep van augustus tot december 2017. Voor mijn Masterscriptie doe ik onderzoek naar de veranderende relatie tussen de Coca Cola Company en religie. Het bedrijf The Coca Cola Company is altijd verbonden geweest met religie en religieuze uitingen, maar die relatie lijkt te veranderen. Ik doe onderzoek naar die veranderingen en hun implicaties.
Ik vind het geweldig in Groningen! Er is hier zoveel te doen en te zien. In mijn vrije tijd wandel ik graag door het Noorderplantsoen of bij recreatiegebied de Hoornse Plas, in het zuiden van de stad. ’s Avonds heb ik vaak afspraken in de cafés in het centrum. Ik ben het helemaal eens met de slogan: Er gaat niets boven Groningen!
Wie profiteert van het gebruik van het verleden en hoe?
Wij mensen maken voortdurend gebruik van het verleden om iets te zeggen over wie we in het heden zijn: soms onbewust, soms heel bewust. Waar het bijzonder interessant wordt, is wanneer bijvoorbeeld voorheen gekoesterde locaties, landschappen, praktijken en objecten worden verwaarloosd, vergeten of met vernietiging worden bedreigd.
De oorlog in Oekraïne, vandalisme door klimaatactivisten, sociale polarisatie en de overlast door massatoerisme leiden tot de cruciale vraag: wie profiteert van het gebruik van het verleden en hoe? Maar wat heeft dit met religie te maken? Een groot deel van zowel materieel als immaterieel erfgoed over de hele wereld is religieus van aard (van heilige rivieren tot carnavalsoptochten). Bovendien zijn sommige activiteiten zelf (zoals het lopen van de pelgrimstocht naar Santiago de Compostella of het levend houden van een lokale danstraditie) manieren om 'de keten van herinneringen' in de gemeenschap in stand te houden - met andere woorden, misschien een andere manier van het 'beoefenen' van religie.
Volgens recente cijfers brengen 300 miljoen toeristen jaarlijks een bezoek aan religieuze plekken. De grote culturele, politieke, religieuze en economische impact hiervan, en de impact op het milieu, vraagt de aandacht van overheidsorganen op alle niveaus, van private instellingen en musea en van toerisme- en infrastructuurspecialisten. Veranderende religieuze en culturele identiteiten en de houdbaarheid van religieus erfgoedbeheer op de lange termijn, maakt de vraag belangrijk: Hoe gaan we om met – en hoe behouden en communiceren we over – de overblijfselen van ons religieuze verleden?
Daarom is het belangrijk dat afgestudeerden in religiewetenschappen en theologie kunnen bijdragen aan dit publieke debat over religieus erfgoed. Ook is het zowel voor het academisch onderzoek als voor geloofsgemeenschappen van vitaal belang om te leren over de manieren waarop ‘leken’ en ‘niet-deskundigen’ religieuze ruimtes, objecten en praktijken herbestemmen – iets waarvan men voorheen dacht dat dit ofwel het domein was van gelovigen ofwel van experts.
De MA Heritage and Religion van de RUG is uniek omdat die jou voorbereidt op deze brugfunctie. Je brengt een grondige en kritische opleiding op het gebied van theologie en religie mee in het publieke en private discours over religieus erfgoed. Tegelijkertijd leer je bij te dragen aan de academische bestudering van religieuze geschiedenis en aan geloofsgemeenschappen, doordat je de belangen, vragen en uitdagingen die opkomen bij het bredere publiek dat zich bezighoudt met eigen of andermans religieuze erfgoed communiceert en analyseert.
Ik doceer vakken die te maken hebben met de materiële aspecten van religie: beeldende kunst, liturgische riten, boeken, muziek, objecten, materiële cultuur, architectuur en archeologie. De modules zullen je kennis en vaardigheden bijbrengen omtrent het observeren, beschrijven, vergelijken en analyseren van religieuze objecten, ruimten en praktijken uit het verleden en leren nadenken en bevragen wat nodig is voor hun behoud en gebruik in het heden. Het bestuderen van materiële religieuze culturen helpt bij het ‘out of the box’ nadenken over het geleefde geloof.
Mijn onderzoek spitst zich toe op het snijvlak van de geschiedenis van boeken en de bestudering van de christelijke eredienst. In christendom, jodendom en islam vormen boeken misschien wel de grootste groep religieuze artefacten die behouden zijn gebleven. Ik doe onderzoek naar de productie en het gebruik van liturgische manuscripten. We kunnen een religieus boek onderzoeken alsof het een archeologische plek is: door steeds meer laagjes weg te pellen, kunnen we meer te weten komen over waar een religieus boek voor bedoeld is, hoe het werkt en wat het ons kan vertellen over de gemeenschappen en mensen die het hebben gemaakt en gebruikt. Het is deze zorgvuldige en geduldige benadering van de omgang met alle materiële aspecten van religie die ik wil inbrengen in de collegezaal, bij veldwerk en bij onderzoek van studenten.
De blijvende invloed van religie van dichtbij ervaren.
Ik heb de Mastertrack Religion and the Public Domain gevolgd, maar de vakken over religieus erfgoed uit die track zitten nu in de track Heritage and Religion. Het mooiste vind ik dat de modules heden en verleden met elkaar verbinden. Ze focussen heel concreet op de rol van religie in West-Europa.
Je doet veel ‘veldwerk’ waarbij je de blijvende invloed van religie en de rol van religie in onze samenleving van dichtbij ervaart, bijvoorbeeld door de wortels van de Moderne Devotie in Deventer te bestuderen of door met elkaar de Matthäus-Passion te zingen en de impact daarvan te voelen.
Ik schreef mijn Masterscriptie over het fenomeen ‘Michaeling’: hiermee wordt gedoeld op fans die in de voetsporen treden van Michael Jackson door middel van een bedevaart die hen dichter bij de geest van hun idool brengt. Ik onderzocht of dit een nieuw religieus fenomeen was, en concludeerde dat dit inderdaad zo is. ‘Michaeling’ is een typisch voorbeeld van de diverse vormen die religie kan aannemen in onze moderne, post-seculiere samenleving. En er is geen twijfel over dat dit een echte pelgrimage betreft, een spirituele ervaring die we vooral met de middeleeuwen associëren. Voor mijn onderzoek bestudeerde ik de ervaringen van elf pelgrims en de Michael Jackson-gedenkplek in Duitsland.
Volgens zijn fans was Michael Jacksons belangrijkste boodschap: ‘Heal the World’ door middel van liefde. Sommige fans zien Michael Jackson als een nieuwe messias, die door God gezonden is om de mensen te laten zien waar het echt om gaat, namelijk liefde. Michael Jackson wordt door zijn fans in een hele brede spirituele context geplaatst. De volgelingen met wie ik sprak, noemen zichzelf spiritueel maar willen zich niet committeren aan een specifieke religie. Het is opmerkelijk dat de meeste van deze fans heel christelijke ideeën uiten. Voor zijn volgelingen is Michael Jackson een soort religieuze bemiddelaar, die hen helpt om een transitie te maken van theorie naar religieuze praktijk. Ze integreren Michael Jackson in hun geloofssysteem, waarbij hij fungeert als spirituele gids die zijn fans concrete richtlijnen geeft voor het onderscheiden van goed en kwaad en het vormgeven van hun leven. Zijn volgelingen geloven dat Michael Jackson ernstig is vervolgd en als gevolg daarvan heel erg heeft geleden. Toch weerhield dat hem er niet van om te vechten voor zijn idealen en voor zijn fans, wat hem in hun ogen een echte martelaar maakt.
Na mijn afstuderen ging ik direct aan het werk voor het Alfasteunpunt van de Rijksuniversiteit Groningen, waar ik hielp bij de organisatie van onderwijsprojecten voor middelbare scholen. Een van de projecten waarvoor ik werkte was De Kerk: maak er wat van!, dat we samen met de Stichting Oude Groninger Kerken hebben opgezet. Het richt zich op de herbestemming van kerkgebouwen die niet langer als zodanig in gebruik zijn. Een jaar na mijn afstuderen begon ik als PhD-student aan de Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij, om verder te gaan met mijn onderzoek naar het fascinerende fenomeen ‘Michaeling’.
De stage vormt een vast onderdeel van je studie. Je hebt veel vrijheid in het kiezen van een stageplaats, in zowel binnen- als buitenland. Enkele voorbeelden:
Als je geen bacheloropleiding hebt op het gebied van de Geesteswetenschappen, Letteren of Maatschappij- en Gedragswetenschappen, zul je normaal gesproken eerst een premasterprogramma moeten volgen van 60 ECTS. Het programma bestaat uit verplichte vakken en keuzevakken. Hieronder staat het gehele premasterprogramma.
1e semester (30 ECTS)
Voor de premaster betaal je geen collegegeld, maar een vergoeding op basis van het aantal te behalen ECTS per jaar.
Als je geïnteresseerd bent in een masteropleiding op het gebied van religie, kijk dan ook bij onze andere opleidingen:
Wij zijn op zoek naar studenten die willen leren hoe erfgoed uit het verleden gebruikt wordt om nieuwe identiteiten te vormen in het heden.
Wij geven jou de tools om:
Van Masterstudenten wordt een grote mate van zelfstandigheid verwacht. Je kunt, indien nodig, gebruik maken van diverse vormen van studiesupervisie en -ondersteuning. Zo kun je contact opnemen met een mentor of met je studieadviseur.
Studenten die hun Bachelor aan een andere faculteit of universiteit hebben gedaan, evenals internationale studenten, krijgen direct een mentor toegewezen om je wegwijs te maken op de faculteit. Je kunt ook naar de studieadviseur gaan als je je zorgen maakt of je het wel redt of als je om wat voor reden studievertraging dreigt op te lopen. Tijdens het schrijven van je scriptie krijg je intensieve begeleiding. Het Masterprogramma omvat een scriptieseminar, waarin je leert hoe je een scriptie moet schrijven en waarbij de voortgang van het proces nauwlettend wordt gevolgd. Je krijgt ook structurele supervisie van de docent die specialist is in het vakgebied van je scriptie.