Van babytijd tot ouderdom: gedurende de hele levensloop ontwikkelen mensen zich. Altijd in voortdurende interactie met de omgeving. Daarom is ontwikkelingspsychologie een heel breed en boeiend werkveld.
In deze track staat de ontwikkeling van het individu in de eigen omgeving centraal. In het programma is aandacht voor de praktijk van opvoeding en onderwijs, voor begeleiding van ontwikkelingsprocessen binnen gezin, school en maatschappij, en voor diagnostiek in diverse praktijkcontexten.
Vanuit de procesbenadering en de visie van ontwikkeling als complex dynamisch systeem bestudeer je zowel normale als problematische ontwikkeling. Je leert normale en problematische ontwikkelingen herkennen, begrijpen en, waar mogelijk, bijsturen.
Door je keuzes van vakken, theseonderwerp en stageplaats, kun je in jouw masterprogramma de nadruk leggen op de onderwijs- of hulpverleningskant van het vakgebied.
Het vakkenpakket dat bij jouw interesse en plannen aansluit, stel je samen in het planningsgeprek met de mastercoördinator. Wij vinden het belangrijk dat jij de juiste stappen zet om te groeien in de richting van de loopbaan die jij ambieert.
In dit jaar leer je normale en afwijkende ontwikkeling te analyseren en begrijpen vanuit een procesperspectief. Je onderzoekt ontwikkelingsprocessen met als doel deze te begrijpen en/of bij te buigen en je leert bepalen hoe en wanneer interventie in ontwikkelingsprocessen effectief is. Daarnaast doe je je masterstage en je masterthese.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Repeated Measures (5 EC) | ||||
Diagnostiek & interventie in de ontwikkelingspsychologie (5 EC) | ||||
Masterstage ontwikkelingspsychologie (20 EC) | ||||
Masterthese ontwikkelingspsychologie (10 EC) | ||||
Analyzing individual development (5 EC) | ||||
Ontwikkelingspsychopathologie: een ontwikkelingsperspectief (5 EC) | ||||
Milestones and Talent Development (5 EC) | ||||
Test construction (5 EC) | ||||
Behandelingen in de ontwikkelingspsychologische praktijk (5 EC) |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Je vooropleiding en gekozen mastertrack bepalen de aanmeldingsprocedure en of je in aanmerking komt voor toelating tot de master of een eventuele premaster. Kijk op https://www.rug.nl/gmw/masters/psychology/toelatingseisen-masters-psychologie welke toelatingseisen voor jou van toepassing zijn. |
taaltoets cijfer |
Afhankelijk van je achtergrond en de taal van de gekozen track, moet je een bewijs van taalvaardigheid van de Nederlandse of Engelse taal overleggen. Kijk voor meer informatie op https://www.rug.nl/gmw/masters/psychology/toelatingseisen-masters-psychologie |
overige toelatingseisen |
Selectieprocedure
|
Alle informatie vind je op de pagina over Aanmelding, Toelating en Selectie
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 maart 2025 | 01 september 2025 |
01 oktober 2025 | 01 februari 2026 | |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
01 december 2025 | 01 februari 2026 | |
non-EU/EEA studenten | 01 april 2025 | 01 september 2025 |
01 november 2025 | 01 februari 2026 |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Je vooropleiding en gekozen mastertrack bepalen de aanmeldingsprocedure en of je in aanmerking komt voor toelating tot de master of een eventuele premaster. Beijk op https://www.rug.nl/gmw/masters/psychology/ welke toelatingseisen voor jou van toepassing zijn. |
taaltoets cijfer |
Afhankelijk van je achtergrond en de taal van de gekozen track, moet je een bewijs van taalvaardigheid van de Nederlandse of Engelse taal overleggen. Kijk voor meer informatie op https://www.rug.nl/gmw/masters/psychology/toelatingseisen-masters-psychologie |
overige toelatingseisen |
Selectieprocedure De meeste mastertracks hebben meer toelaatbare studenten dan
beschikbare plaatsen, in deze gevallen geldt een selectieprocedure.
Kijk voor meer informatie over de selectie op deze pagina .
|
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 maart 2025 | 01 september 2025 |
01 oktober 2025 | 01 februari 2026 | |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
01 december 2025 | 01 februari 2026 | |
non-EU/EEA studenten | 01 april 2025 | 01 september 2025 |
01 november 2025 | 01 februari 2026 |
Nationaliteit | Jaar | Kosten | Vorm |
---|---|---|---|
EU/EER | 2024-2025 | € 2530 | voltijd |
niet EU/EER | 2024-2025 | € 18700 | voltijd |
EU/EER | 2025-2026 | € 2601 | voltijd |
niet EU/EER | 2025-2026 | € 19200 | voltijd |
Praktische informatie voor:
Je kunt meteen aan de slag in de praktijk, bijvoorbeeld in het onderwijs. Om aan de slag te kunnen in de geestelijke gezondheidszorg, jeugdzorg, in ziekenhuizen of in residentiële instellingen dien je meestal te voldoen aan de eisen voor een Logoverklaring.
Wil je je kennis verdiepen of verbreden? Dan kun je verder denken aan:
Career services BSS
Waar
wil je na je studie aan het werk? Je kunt tijdens je studie al
terecht bij
Career Services
van de faculteit. Zij
helpen je bij het oriënteren op je loopbaan, het ontwikkelen
van vaardigheden, solliciteren en een stage vinden.
Studenten die onze mastertrack hebben afgerond kunnen onder meer gaan werken als:
Schoolpsycholoog/ontwikkelingspsycholoog in het
onderwijs
• Leerlingen met gedrags- en leerproblemen begeleiden;
• Leerkrachten coachen en ondersteunen in het omgaan met
kinderen met problemen;
• Scholen begeleiden, bijv. bij de opvang van hoogbegaafde of
gehandicapte kinderen;
• Studiekeuzecoaching, begeleiden van studenten met bijv.
faalangst en aanpassingsproblemen;
• Adviseren/ontwikkelen van onderwijsmethodes,
onderwijsbeleid bij (semi)overheidsinstellingen.
Ontwikkelingspsycholoog in de
jeugdhulpverlening
• Onderzoeken en begeleiden/behandelen van kinderen met
psychologische problemen en hun ouders;
• Faalangst en sociale vaardigheidstrainingen geven aan
kinderen en jongeren;
• Begeleiden en behandelen van kinderen en jongeren in bijv.
een kliniek voor eetproblemen, voor kinderen met mentale problemen
of ernstige gedragsstoornissen;
• Begeleiden en behandelen van kinderen en jongeren die om
wat voor reden ook niet meer thuis kunnen wonen;
• Adviseren bij uithuisplaatsingstrajecten;
• Behandelen van gezinnen met trauma’s.
Ziekenhuispsycholoog
• Behandelen van kinderen met psychosomatische problemen,
trauma’s, verwerking bij ernstige ziektes;
• Therapie geven aan jongeren met problemen.
in het basis- voortgezet en speciaal onderwijs, en bij onderwijsbegeleidingsinstellingen.
verbonden aan een GGZ of andere instelling voor geestelijke gezondheidszorg, in (ambulante of residentiële) centra voor kinderen met specifieke problemen en handicaps, of in individuele psychologenpraktijken.
bij (semi)overheden.
Kijk voor een overzicht van onderzoek door de afdeling Psychologie ook eens op Mindwise . Dit is een blog platform van de afdeling Psychologie van de Rijksuniversiteit Groningen. Medewerkers en studenten schrijven op persoonlijke titel over psychologisch onderzoek en onderwijs in Groningen, en geven hun mening over actuele zaken die te maken hebben met hun onderzoeksgebied.
Ik ben hier nu een maand, en heb al bij verschillende interessante casussen mogen zitten.
Sanne Koerhuis is 23 jaar en woont voor haar master Ontwikkelingspsychologie op kamers in Groningen. Als ze op zoek gaat naar een stageplek, zoekt ze in de omgeving van Zwolle. Daar wonen haar ouders en haar vrienden. Daar wil ze uiteindelijk ook gaan werken. Ze hoopt dat ze in die regio gemakkelijker een stageplek kan vinden. Haar medestudenten lijken vooral in het hoge Noorden te zoeken.
'En,' ze glimlacht en houdt haar hoofd een beetje scheef, 'de gedachte was ook: wie weet hoe het loopt met een stage… Dat hoor je toch ook? Dat je via stage in een baan rolt.'
Het leek Sanne altijd al leuk om bij een school stage te lopen, omdat die leeftijdsgroep haar aanspreekt. Aan GGZ-instellingen denkt ze pas als een vriendin, werkzaam als jeugdwerker bij een gemeente, haar tipt en haar een lijst met voor haar interessante instellingen stuurt. Ze gaat open de zoektocht in. Ze heeft geen specifiek idee van wat voor stage ze zou willen. Ze verstuurt heel veel mails. Het duurt bijna 4 maanden voordat ze ‘beet’ heeft.
In november mailt ze over een stageplek naar Ex Aequo in Zwolle. Zij antwoorden dat er geen plek voor haar is. Maar als ze een paar maanden later nog eens mailt, is er wél plek. Half maart begint Sanne aan haar stage. Een maand later dan de bedoeling is, maar ze is blij dat ze toch nog mag beginnen. Anders zou ze vertraging oplopen.
'Ik ben hier nu een maand, en heb al bij verschillende interessante casussen mogen zitten. Het is interessant dat er van alles voorbijkomt. We zien kinderen met autisme of adhd, en ook bijvoorbeeld oudere pubers die worstelen met somberheid, of iemand die last heeft van een tic. Ik denk dat dat op een school in het speciaal onderwijs minder divers is. Daar gaat het toch vooral over leerproblemen.'
MoleMann Ex Aequo is een GGZ-instelling die zich richt op alle leeftijden. Sanne loopt haar stage bij het team voor Kinderen en Jeugdigen. De leeftijd van de cliënten loopt uiteen van 6 tot 17 jaar. Het team bestaat uit orthopedagogen, psychologen, psychiaters en systeemtherapeuten. Het is een klein team, iedereen kent elkaar. Je krijgt dan heel veel mee van de verschillende expertises, merkt Sanne.
'Er wordt heel gezamenlijk gewerkt. Diagnostiek en behandelingen
vinden vaak plaats in tweetallen. Er zijn veel verschillende
overleggen. Soms wordt iemand die niet op een bepaalde casus zit
gevraagd om mee te denken over een aanpak. Ik werk vooral samen met
een orthopedagoog-generalist die als regie-behandelaar bij
verschillende behandelingen optreedt. Maar ik mag bij iedereen
aanhaken en de teamleden schieten mij aan wanneer zij denken dat ze
iets hebben wat interessant voor mij is. Ze vragen of ik wil
aanschuiven, meedenken en helpen. Ze zien me niet echt als een
stagiair, maar als een collega. Dat vind ik ontzettend leuk. Ik
mocht ook meteen mee op teamuitje.'
Met haar vaste begeleidster heeft ze elke week een half uur tot een
uur overleg. Dat contact gaat heel erg vanzelf. Ze bespreken wat ze
de volgende week gaan doen, hoe Sanne erin staat, of er dingen zijn
waar ze tegenaan loopt.
'Er wordt echt tijd voor begeleiding vrijgemaakt, dat is heel
fijn.'
Na drie jaar in de boeken is Sanne erg benieuwd hoe de praktijk
is. Er had van haar best een praktisch deel in de bachelor gemogen,
om alvast te kunnen ervaren hoe je de theorie in de praktijk
terugziet.
'Bij Ex Aequo werken ze heel systemisch. School, ouders en familie
worden bij de behandeling betrokken, omdat zij invloed hebben op
het gedrag van de hulpvrager. Er wordt niets uitgelegd aan de hand
van theorie, maar ik zie de theorie erachter wel en ik kan de
verbanden wel leggen. Wat ik heel leuk vind is het contact met
kinderen en ouders. Dat je ziet hoe verschillend ouders met hun
kinderen omgaan en wat voor invloed dat heeft op het gedrag. Dat
vind ik heel interessant. En ook dat behandelingen niet
rechtstreeks uit het boekje komen. De ene behandelaar vindt het
prettig om veel met voorwerpen te doen, of te tekenen. De ander
heeft een voorkeur voor vragen stellen. Ieder zet zijn sterke kant
in. Ik denk dat ik zelf een voorkeur heb voor tekenen of werken met
voorwerpen. De eerste week heb ik vooral meegekeken. Nu doe ik wat
verslaglegging en rapportage. Binnenkort ga ik testen afnemen en
ook een schoolobservatie doen om te kijken hoe het kind in die
omgeving is. Dat mag ik alleen gaan doen. Steeds een stapje meer.
Tijdens een behandeling zit er altijd iemand bij, dat gaat altijd
onder supervisie.'
De opdracht voor de stage is een klinisch stageverslag schrijven. Daarin staan persoonsgegevens, waar iemand mee zit, wat de klachten zijn en hoe je gaat behandelen. Ook reflecteren op de stage maakt deel uit van de beoordeling. Sanne is tegen begin augustus klaar met haar stage bij Ex Aequo. Ze vertelt dat ze dan bij eenzelfde soort instelling wil gaan werken, maar voegt daaraan toe dat werken op speciaal basisonderwijs of speciaal voortgezet onderwijs haar ook blijft trekken.
'Als tip zou ik meegeven: begin op tijd met zoeken. Zelf ben ik wel op tijd begonnen met zoeken, maar omdat het een hele grote groep is die een stageplaats zoekt, is het toch lastig een plek te vinden. Dat de wachtlijsten lang zijn en de werkdruk hoog is, speelt denk ik ook mee. Er is dan minder ruimte voor stagebegeleiding. Misschien ook advies is dat je je niet blind staart op een bepaalde stage. Kijk breed met de gedachte: daar zou ik ook veel van kunnen leren.'
Ik deed specifieke kennis op over ontwikkelings- en kinderpsychopathologie en leerde hoe ik deze kennis kan toepassen in de praktijk.
Ontwikkelingspsychologie is een fascinerend vakgebied omdat het de voortdurende wisselwerking tussen de unieke persoon en zijn/haar omgeving bestudeert.
Jij wilt
Bij de opleiding psychologie is veel aandacht voor studiebegeleiding. Er zijn studieadviseurs voor zowel de Nederlandstalige als de Engelstalige opleiding. Bij hen kun je terecht als aankomend student, student, of voormalig student van opleidingen bij de faculteit GMW.