Hoe zijn wetenschap en de maatschappij met elkaar verbonden? En wat voor rol speelt communicatie daarin? Wat is de beste manier om wetenschap te onderwijzen? Hoe moeten nieuwsmedia verslag doen over wetenschappelijke ontwikkelingen? Hoe betrek je burgers bij onderzoek?
Als deze vragen je interesseren, dan is dit het programma voor
jou! Deze master richt zich op het overbruggen van de kloof tussen
wetenschappers, onderwijzers en wetenschapsvoorlichters.
Deze master bereidt je voor op een loopbaan in de communicatie over
natuurwetenschappen of het onderwijs in de bètavakken.
Deze master biedt een brede basis in de wetenschap, theorie en
praktijk van innovatief onderwijs en effectieve communicatie over
de bètawetenschappen (‘science, technology, engineering
and mathematics’ - STEM).
Het masterprogramma Educatie en Communicatie in de
Bètawetenschappen (EC-master - Engelse naam: Science Education
and Communication) is een flexibel, tweejarig programma met zes
tracks waaruit je kunt kiezen (vijf educatie-tracks en een
communicatie-track).
Educatie-track
Er zijn vijf Educatie-tracks. Studenten die de Educatie-track
succesvol afronden, krijgen een eerstegraads lesbevoegdheid in
natuurkunde, wiskunde, scheikunde, biologie of informatica. In deze
track worden cursussen gecombineerd met stages op middelbare
scholen. In de cursussen komen pedagogiek, didactiek en
klassenmanagement aan bod.
Communicatie-track
Studenten in de Communicatie-track worden opgeleid tot
professionals die door hun kennis van de wetenschapsgeschiedenis,
-filosofie en de relatie tussen wetenschap en maatschappij een
geïnformeerde en kritische mening kunnen vormen over actuele
ontwikkelingen in wetenschap, technologie en
wetenschapscommunicatie.
Je verwerft inzicht in wetenschap en het wetenschappelijke proces
en ontwikkelt de onderzoeks-, onderwijs- en communicatieve
vaardigheden die nodig zijn om succesvol verschillende rollen te
vervullen in diverse formele en informele werkomgevingen, zoals
wetenschapsmusea en -centra, media, maatschappelijke organisaties
en de academische wereld.
De Communicatie-track is deels tweetalig: de vakken worden in het
Engels gegeven, maar bij sommige vakken kun je ervoor kiezen om je
opdrachten in het Nederlands of Engels te maken.
Binnen alle tracks is het onderwijs interactief en
interdisciplinair. In het programma worden theorie, onderzoek en
praktijk geïntegreerd, waarbij cursussen worden gecombineerd
met praktische opdrachten en stages.
Luister naar de
podcast
met
studente Maihly over haar ervaringen in de Educatie-track, of neem
een kijkje op onze studentenwebsite
Bridging Science
,
waar studenten hun werk publiceren en hun ervaringen
delen.
Onze faculteit heeft twee Nobelprijswinnaars: Ben Feringa (Scheikunde, 2016) en Frits Zernike (Natuurkunde, 1953).
Alle tracks hebben een gezamenlijk programma als basis, met daarnaast track-specifieke cursussen. Het gezamenlijk programma bestaat uit cursussen die fundamentele kennis en vaardigheden met betrekking tot wetenschapseducatie en -communicatie behandelen.
In deze cursussen wordt aandacht besteed aan het ontwerpen van producten voor wetenschapseducatie en -communicatie, zoals nieuwsartikelen, communicatiestrategieën, educatief materiaal of tentoonstellingen. Ook worden onderzoeksvaardigheden behandeld die je in staat stellen wetenschappelijk onderzoek te doen op het gebied van wetenschapseducatie en -communicatie.
Programma-opties |
---|
Bèta-educatie (track) De Educatie-tracks worden alleen in het Nederlands aangeboden. Jaar 1 bestaat uit vakken van zowel de Lerarenopleiding, als drie vakken van de EC-master, die worden gedeeld met de Communicatie-track. Het eerste jaar begint met de cursus 'Neem Regie' van de Lerarenopleiding. Binnen dit vak combineren studenten (werk)colleges met een stage op een middelbare school. Daarnaast volgen studenten het vak 'Research Methods in Science Education and Communication' om zich voor te bereiden op een onderzoeksproject in de wetenschapseducatie, dat ze na deze cursus zullen uitvoeren. Studenten kunnen ook kiezen voor een onderzoeksproject in hun eigen vakdiscipline (wiskunde, natuurkunde, informatica, biologie of scheikunde). Studenten combineren hun onderzoeksproject met het vak 'Skills in Science Communication', waarin de fundamenten van wetenschapscommunicatie worden behandeld en werken studenten aan schriftelijke en mondelinge communicatievaardigheden. In het vak 'Design in Science Education and Communication' ontwerpen studenten een product voor wetenschapscommunicatie of educatie. Deze beide vakken worden gedeeld met de Communicatie-track. Jaar 2 bestaat uit vakken van de Lerarenopleiding, waarin de onderwijspraktijk verdiept wordt met vakken over didactiek, pedagogiek, leertheorie en klassenmanagement. Ook voeren studenten een praktijkgericht onderzoeksproject uit binnen het onderwijs. In de cursussen worden colleges, opdrachten en stages op scholen gecombineerd. Alle tracks hebben een gezamenlijk programma als basis, met daarnaast track-specifieke cursussen. Het gezamenlijk programma bestaat uit cursussen die fundamentele kennis en vaardigheden met betrekking tot wetenschapseducatie en -communicatie behandelen. In deze cursussen wordt aandacht besteed aan het ontwerpen van producten voor wetenschapseducatie en -communicatie, zoals nieuwsartikelen, communicatiestrategieën, educatief materiaal of tentoonstellingen. Ook worden onderzoeksvaardigheden behandeld die je in staat stellen wetenschappelijk onderzoek te doen op het gebied van wetenschapseducatie en -communicatie. |
Bèta-communicatie (track) In de cursus 'Skills in Science Communication' worden de fundamenten van wetenschapscommunicatie behandeld en werken studenten aan hun schriftelijke en mondelinge communicatievaardigheden.. In de Communicatie-track worden studenten opgeleid tot wetenschapscommunicatie-professionals die in staat zijn om bruggen te slaan tussen wetenschap en technologie enerzijds en een niet-gespecialiseerd publiek anderzijds. In het vak 'Design in Science Education and Communication' ontwerpen studenten een product dat gebruikt kan worden binnen de wetenschapscommunicatie of -educatie. In de cursus 'Research Methods in Science Education and Communication' leren studenten onderzoek te doen op het gebied van wetenschapscommunicatie. Deze vakken worden gedeeld met de Educatie-track.In de Communicatie-track leren studenten daarnaast over de positie van wetenschap in de maatschappij en bestuderen wetenschap binnen een historische en filosofische context in de cursus 'History and Philosophy of Science'. Binnen 'Nature of Scientific Disciplines' maak je kennis met andere vakgebieden dan je eigen vakgebied en leert over hun methodiek. Risicocommunicatie, de rol van het publiek debat en de rol van dialoog binnen wetenschapscommunicatie worden behandeld in de cursus 'Science, Communication and Society'. In de cursus 'Citizen Science' leren studenten de achtergronden van burgerwetenschap. In de cursussen 'Science Communication and Journalism' en 'Science and the Public' doen studenten ervaring op met de belangrijkste kanalen waarlangs wetenschappelijke informatie het publiek bereikt. Dit zijn onder andere media (zoals nieuwsmedia, sociale media, video, televisie, radio en podcasts) en musea. In het tweede jaar van het programma doen studenten een onderzoeksproject binnen de wetenschapscommunicatie of hun eigen vakgebied (wiskunde, natuurkunde, informatica, biologie of scheikunde). Studenten doen daarnaast een 'External Project in Science Communication', waarbij je een aantal weken voor een externe opdrachtgever werkt. Je bent vrij om te kiezen wat je wilt doen en waar. Veel studenten kiezen ervoor om te werken voor een krant of tijdschrift, een museum, een patiëntenorganisatie of voor een radio- of televisieprogramma. In het tweede jaar is er ook ruimte voor keuzevakken, of ruimte om je externe opdracht uit te breiden. Studenten die kiezen voor een onderzoeksproject in hun eigen vakdiscipline doen ook een klein onderzoeksproject binnen de wetenschapscommunicatie. Alle tracks hebben een gezamenlijk programma als basis, met daarnaast track-specifieke cursussen. Het gezamenlijk programma bestaat uit cursussen die fundamentele kennis en vaardigheden met betrekking tot wetenschapseducatie en -communicatie behandelen. In deze cursussen wordt aandacht besteed aan het ontwerpen van producten voor wetenschapseducatie en -communicatie, zoals nieuwsartikelen, communicatiestrategieën, educatief materiaal of tentoonstellingen. Ook worden onderzoeksvaardigheden behandeld die je in staat stellen wetenschappelijk onderzoek te doen op het gebied van wetenschapseducatie en -communicatie. |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Universitair bachelordiploma in wiskunde, informatica, kunstmatige intelligentie, natuurkunde, sterrenkunde, scheikunde, biologie, farmacie, biomedische technologie, technische opleidingen, of gerelateerde disciplines. De masteropleiding Educatie en Communicatie in de Bètawetenschappen is toegankelijk voor iedereen die een bachelordiploma van een bèta-opleiding heeft behaald aan een universiteit in Nederland. Omdat er een grote diversiteit is aan zulke opleidingen zal de toelatingscommissie altijd beslissen over toelating. Een toelatingsverzoek is altijd vereist, voor zowel de Educatie-track als de Communicatie-track. In sommige gevallen kan het zijn dat je voor de Educatie-track nog extra vakken moet doen om te beschikken over voldoende (brede) kennis; de toelatingscommissie beslist over welke aanvullende vakken vereist zijn. Informatie over mogelijke toelating na HBO vind je op: https://www.rug.nl/fse/msc-admission |
minimum kennis |
Voor het volgen van de lerarenopleidingsvariant (Track Educatie) kunnen aanvullende eisen worden gesteld, te bepalen door de toelatingscommissie. |
overige toelatingseisen |
In principe ben je NIET toelaatbaar tot de Educatie-tracks met:
Het schakeltraject naar de master Science Education and Communication is dan te groot. Een 1e-graads bevoegdheid (bijv. in de wiskunde) kun je dan alleen nog behalen via een hbo-master lerarenopleiding. Slechts enkele hbo-opleidingen geven wel toelating na een schakelprogramma:
Staat jouw opleiding niet in dit rijtje, maar denk je dat je toch een hbo-bachelordiploma hebt dat zeer bètawetenschappelijk is, neem dan contact op met de studieadviseur. Heb je al een universitair masterdiploma in een bèta-richting? Dan is er een éénjarig programma mogelijk via de LVHO. Voor overige routes naar het docentschap, zie hier. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Biologie | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Communication track: directly admissible. Education track: permissible under conditions. Please contact the academic advisor. |
Life Science and Technology | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Communication track: directly admissible. Education track: permissible under conditions. Please contact the academic advisor. |
Informatica | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Communication track: directly admissible. Education track: permissible under conditions. Please contact the academic advisor. |
Technische Wiskunde | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Communication track: directly admissible. Education track: permissible under conditions. Please contact the academic advisor. |
Technische Natuurkunde | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Communication track: directly admissible. Education track: permissible under conditions. Please contact the academic advisor. |
Kunstmatige Intelligentie | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Communication track: directly admissible. Education track: permissible under conditions. Please contact the academic advisor. |
Sterrenkunde | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Communication track: directly admissible. Education track: permissible under conditions. Please contact the academic advisor. |
Scheikundige Technologie | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Communication track: directly admissible. Education track: permissible under conditions. Please contact the academic advisor. |
Scheikunde | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Communication track: directly admissible. Education track: permissible under conditions. Please contact the academic advisor. |
Wiskunde | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Communication track: directly admissible. Education track: permissible under conditions. Please contact the academic advisor. |
Natuurkunde | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Communication track: directly admissible. Education track: permissible under conditions. Please contact the academic advisor. |
Farmacie | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Communication track: directly admissible. Education track: permissible under conditions. Please contact the academic advisor. |
Biomedische Technologie | Alle WO instellingen |
Drempelloze toelating Extra informatie:Communication track: directly admissible. Education track: permissible under conditions. Please contact the academic advisor. |
Dien een toelatingsverzoek in via de link 'Nu aanmelden'. De Admission Office informeert de toelatingscommissie over je aanmelding, waarna de commissie beslist of je voldoet aan de toelatingseisen wat betreft het algemeen niveau van vooropleiding en specifieke achtergrondkennis.
Kies je voor de Educatie-track dan moet je ook een voldoende brede vooropleiding hebben in het vak waar je leraar in wilt worden. Dit wordt in samenspraak met de opleidingen van de faculteit vastgesteld. Het is mogelijk dat de toelatingscommissie eist dat je aanvullende bachelorvakken eerst haalt zodat je vooropleiding breed genoeg is en jij toelaatbaar bent.
Wil je een snelle beslissing over je toelatingsverzoek? Wacht niet tot 1 mei, maar maak gebruik van de vroegere deadlines van deze masteropleiding. Als de Rijksuniversiteit Groningen je complete aanvraag voor onderstaande data aanlevert, krijg je een maand later te horen wat de beslissing is.
aanvraag - besluit data1 december– 15 januari
1 februari – 1 maart
15 maart – 15 april
1 mei - 15 juni
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
15 oktober 2025 | 01 februari 2026 | |
01 mei 2026 | 01 september 2026 | |
15 oktober 2026 | 01 februari 2027 | |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
15 oktober 2025 | 01 februari 2026 | |
01 mei 2026 | 01 september 2026 | |
15 oktober 2026 | 01 februari 2027 | |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
15 oktober 2025 | 01 februari 2026 | |
01 mei 2026 | 01 september 2026 | |
15 oktober 2026 | 01 februari 2027 |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
minimum kennis |
BEFORE YOU APPLY Make sure to visit 'MSc Application Procedure' at: https://www.rug.nl/fse/education/admission-application/apply-msc/intl-diploma/ for all the necessary information about the procedure and admission requirements. |
taaltoets cijfer |
PLEASE NOTE: our language proficiency requirements differ from those of the other programmes at the Faculty of Science and Engineering. To be admitted for the Dutch-taught Education-tracks, you will need to prove your proficiency in Dutch by means of an NT2-II test. To be admitted for the English-taught Communication-track, all applicants must satisfy the following minimum scores:
For exemptions and information on how to submit your language test, please visit: https://www.rug.nl/fse/programme/admissions/msc/language-requirements?lang=en |
overige toelatingseisen |
Additional requirements, to be determined by the Admissions Board, may apply for the Education tracks. |
Examen | Minimum score |
---|---|
C1 Gevorderd (voormalig CAE) | C1 |
IELTS gemiddelde score | 7 |
IELTS luistervaardigheid | 6.5 |
IELTS leesvaardigheid | 6.5 |
IELTS schrijfvaardigheid | 7 |
IELTS spreekvaardigheid | 7 |
Submit an admission application via the 'Apply now' link. The Admission Office will inform the admission committee of your application, after which the committee will decide whether you meet the admission requirements regarding previous general education and specific background knowledge.
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
15 oktober 2025 | 01 februari 2026 | |
01 mei 2026 | 01 september 2026 | |
15 oktober 2026 | 01 februari 2027 | |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
15 oktober 2025 | 01 februari 2026 | |
01 mei 2026 | 01 september 2026 | |
15 oktober 2026 | 01 februari 2027 | |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
15 oktober 2025 | 01 februari 2026 | |
01 mei 2026 | 01 september 2026 | |
15 oktober 2026 | 01 februari 2027 |
De Communicatie-track bereidt studenten voor op
een loopbaan in wetenschapscommunicatie en -educatie. De opleiding
biedt studenten een grote verscheidenheid aan
carrièreperspectieven.
Onze alumni hebben onder andere carrière gemaakt als
woordvoerder of adviseur bij wetenschappelijke instituten. Anderen
zijn redacteur of journalist geworden bij
populair-wetenschappelijke tijdschriften, kranten,
televisieprogramma's, radioprogramma's of instituten. Alumni werken
in wetenschapsmusea of wetenschapscentra, worden freelance
wetenschapscommunicator of hebben een academische of
wetenschappelijke carrière. De brede opzet van de opleiding
maakt onze studenten ook geschikt voor functies in beleidsvorming
en advieswerk.
De Educatie-track bereidt studenten voor op een loopbaan
als docent wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie of
informatica, en zijn bevoegd om als eerstegraads docent aan de slag
te gaan in het middelbaar onderwijs. Een functie in
onderwijsontwikkeling of onderwijsonderzoek behoort ook tot de
mogelijkheden.
Mogelijke bedrijven en organisaties zijn: scholen, wetenschapsmusea en -centra, media, maatschappelijke organisaties, NGO's, educatieve uitgeverijen, onderzoek en de academische wereld.
Het Institute for Science Education and Communication werkt aan een onderzoeksprogramma gericht op verbetering van het onderwijs in wiskunde en de natuurwetenschappen. Onderzoeksprojecten worden uitgevoerd in het voortgezet onderwijs en het universitair onderwijs.
Het Institute for
Science Education and Communication verzorgt onderwijs op de
gebieden bètadidactiek en wetenschapscommunicatie, o.a. in de
tweejarige master Science Education and Communication. Deze master
wordt in samenwerking met de Lerarenopleiding verzorgd.