Wil jij een bijdrage leveren aan het oplossen van maatschappelijke opgaven waar de overheid mee wordt geconfronteerd? Wil je als jurist en als beleidsadviseur en manager aan het werk?
Deze master geeft je die mogelijkheden!
Deze eenjarige master is door de combinatie van juridische en bestuurskundige vakken een unieke opleiding. De master bereidt je goed voor op verschillende soorten functies zoals beleids- of juridisch adviseur, bestuurder van organisaties, manager of specialist op het gebied van een van onze verdiepende ‘tracks’.
Binnen Recht en Bestuur (Juridische Bestuurskunde) specialiseer je je in het openbaar bestuur, het omgevingsrecht of het socialezekerheidsrecht. Je kunt je programma aanvullen met een tweede specialisatie of een stage. Als je een juridische bachelor hebt kun je door het volgen van extra vakken het civiel effect (nodig voor togaberoepen) verkrijgen.
De opleiding rond je af met een scriptie. Op basis van empirisch onderzoek bestudeer je een vraagstuk dat voor de praktijk van belang is. Je krijgt daarmee veel mogelijkheden om richting te geven aan je opleiding.
Tot 2024 wordt binnen deze master ook de richting Governance and Law in Digital Society aangeboden. Het is niet meer mogelijk je aan te melden voor deze master.
Juridische Bestuurskunde kent kleinschalig en interactief onderwijs, waardoor ruimte is voor discussie en feedback. Het is de enige bestuurskundige studie in Nederland die studenten de titel 'meester in de rechtsgeleerdheid' oplevert. Dat toont de kwaliteiten van onze afgestudeerden: zij zijn jurist én bestuurskundige.
Met deze multidisciplinaire invalshoek zijn afgestudeerde juristen van de opleiding Recht en Bestuur erg gewild bij werkgevers, zowel bij de overheid als in het bedrijfsleven.
Door de combinatie van juridische en bestuurskundige kennis is de master Recht en Bestuur uniek in Nederland. Je kunt binnen de master kiezen voor de specialisaties Openbaar bestuur, Omgevingsrecht en Socialezekerheidsrecht. Vanwege deze insteek zijn juridische bestuurskundigen van de RUG zeer gewild bij werkgevers.
De opleidingen zijn kleinschalig. Recente ontwikkelingen worden tijdens colleges besproken en geduid. Je studeert samen, werkt samen, ontwikkelt vaardigheden én maakt kennis met het werkveld.
Programma-opties |
---|
Juridische Bestuurskunde (specialisatie) Wil jij ontdekken hoe het openbaar bestuur werkt? Lijkt het je leuk om een verschil te maken in de maatschappij door de uitdagingen waar onze overheid mee te maken heeft aan te pakken? Dan is deze master écht iets voor jou!.De master Juridische Bestuurskunde heeft als doel om jou vertrouwd te maken met de complexiteit van de publieke sector. We gaan diep in op de vele maatschappelijke uitdagingen waarmee de overheid wordt geconfronteerd, en laten je zien hoe deze uitdagingen met elkaar verweven zijn. Denk aan opgaven binnen de jeugdzorg, het veiligheidsbeleid of bij de impact van de economische ontwikkelingen op een (natuur)gebied. Door deze complexiteit raakt de verantwoordelijkheid voor beleid steeds meer gespreid.De opleiding is een combinatie van (interactief) onderwijs en door jou uitgevoerd onderzoek, op zowel publiekrechtelijk als bestuurskundig terrein. Dat geeft je niet alleen een goed begrip van bestuurlijke en beleidsmatige processen, maar zorgt er ook voor dat je vaardigheden ontwikkelt om beleidsvraagstukken te analyseren en erover te adviseren. De juridische kant van de studie stelt je in staat om tal van juridische functies te verrichten. De bestuurskundige vorming geeft je de intellectuele bagage om door te groeien naar adviserende en leidinggevende functies.Je kunt in september en februari met deze master starten. |
Governance and Law in a Digital Society (specialisatie) Hoe beïnvloedt de overheid digitaliseringsvraagstukken zoals cybercrime. En hoe kan de overheid beter gebruik maken van de voordelen die de digitalisering te bieden heeft. Deze master behandelt vraagstukken rond privacy en veiligheid in de digitale wereld. Het gaat onder meer om de mogelijkheden om door digitalisering effectiever te handhaven. Maar ook over het tegengaan van negatieve effecten, zoals de bescherming van kwetsbare burgers online. Welke sturingsinstrumenten heeft de overheid in de digitale wereld en welke ethische en juridische grenzen gelden voor samenwerking met de private sector?Onze juristen zijn geïnteresseerd in de wijze waarop de overheid belangrijke kwesties aanpakt waar de samenleving door digitalisering mee geconfronteerd wordt en de ambitie van de overheid om te digitaliseren. Zij zien het belang daarbij van bestuurskundige en sociaalwetenschappelijke kennis. Deze kennis kan zo nodig worden opgedaan tijdens de (summer-)premaster.De (Engelstalige) master speelt actief in op de vraag van de arbeidsmarkt. Die arbeidsmarkt komt ook letterlijk binnen door middel van gastsprekers, excursies, stage- en onderzoeksopdrachten. Zo komen studenten in aanraking met vraagstukken op de werkvloer van organisaties in en rond de publieke sector. Na de studie kunnen studenten kundig en bekwaam met digitaliseringsvraagstukken omgaan. |
De Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Rijksuniversiteit Groningen heeft met meer dan 50 universiteiten wereldwijd uitwisselingsovereenkomsten.
Veel van onze afgestudeerden vinden een functie in de publieke sector of bij adviesbureaus die de publieke sector adviseren. Denk aan beleids- en juridisch adviseurs of wetgevingsjuristen bij een ministerie, provincie, gemeente, maatschappelijke (zorg)instellingen, politie of toezichthouders.
Zowel studenten als docenten voeren onderzoek uit om vraagstukken te verkennen die tijdens de opleiding aan bod komen, denk aan ontwikkelingen op het terrein van het omgevingsrecht, sociale zekerheid en digitale veiligheid. Studenten doen dit in het kader van de seminaars en hun scriptie, maar ook als extra-curriculaire activiteiten als student-assistent of stagiair..