Das Unterrichtswesen sucht inspirierende Deutschlehrer!
Dan is deze tweejarige* master voor jou!
De educatieve master bereidt je voor op het docentschap voor alle niveaus van het voortgezet onderwijs, het mbo, het praktijkonderwijs en het volwassenenonderwijs. Zowel tijdens colleges als tijdens de stages kun je rekenen op persoonlijke en intensieve begeleiding.
Je specialiseert je in de Duitse taal en cultuur en volgt vakken in de doeltaal op het terrein van de Duitse taal- en letterkunde die relevant zijn voor je toekomstig beroep als docent. Daarbij heb je de keuze uit vakken van het masterprogramma European Literatures and Interculturality (taalspecificatie Duits) en de Masterlanguage vakken Duits.
Daarnaast volg je vakken over taalleren en taalonderwijs zoals Teaching Methodology/2nd Language Development en CEFR in context: CEFR in Context: Learning, Teaching, Assessment and Research van de MA Applied Linguistics. De eindopdrachten van deze vakkenmaak je in het Duits..
Al vanaf het eerste jaar verdiep je je in het docentschap. Dit doe je onder andere door het volgen van colleges over taalverwerving en vakken als vakdidactiek en pedagogiek. Je ontwikkelt vaardigheden waarmee je in staat bent lessen te ontwerpen en te geven tijdens je stages.
Een belangrijk onderdeel van deze master is het opdoen van ervaring als docent door stage te lopen in zowel je eerste als tweede jaar. Hierbij word je uiteraard zorgvuldig begeleid, zowel op de stageschool als bij de opleiding. Het aanbod van stagemogelijkheden is zeer divers, waardoor je jezelf op verschillende vlakken van het docentschap kunt ontwikkelen.
*Heb je al een master op het gebied van de Duitse
taal? Of ben je nog bezig met je bachelor, maar wil je een
educatieve minor volgen? Kijk op welke
manieren je nog meer leraar kunt worden!
Je volgt in je eerste jaar 50 ECTS aan vakken van een van de masters van de Faculteit der Letteren. In semester 2 volg je het vak Neem regie (10 EC), waarbij je de basis legt voor het lesgeven in het voortgezet onderwijs.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Vakken uit (combinatie van) de masters European Literatures and Interculturality; Masterlanguage; Applied Linguistics / Linguistics (50 EC) | ||||
Masterscriptie Duits of Ma Thesis Multilingualisme of Master's Thesis in Applied Linguistics of Masterscriptie Taalwetenschappen (20 EC) | ||||
Neem regie (10 EC) |
In het tweede jaar van de opleiding volg je de resterende 10 ECTS van de vakspecifieke onderdelen van je master. Daarnaast volg je op de woensdag colleges op de Lerarenopleiding (Geef les, Verken je schoolvak, Vorm je visie, Verdiep je schoolvak, Onderzoek het leren). Drie dagen per week loop je stage. Je krijgt begeleiding van een vakcoach en instituutsopleider op school. Je bereidt lessen voor en geeft ze, neemt deelt aan leerlingbesprekingen etc.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Geef les (5 EC) | ||||
Verken je schoolvak (15 EC) | ||||
Vorm je visie (5 EC) | ||||
Onderzoek het leren (10 EC) | ||||
Verdiep je schoolvak (15 EC) |
De master Educatie in de Taal- en Cultuurwetenschappen – track Duits combineert vakken aan de Faculteit der Letteren met een lerarenopleidingsgedeelte aan de Faculteit der Gedrags- en Maatschappijwetenschappen (GMW). Bij die laatste faculteit sta je ook ingeschreven.
Studeren in het buitenland behoort tot de mogelijkheden, maar leidt zeer waarschijnlijk tot studievertraging.
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
taaltoets cijfer |
Heb je je middelbare schooldiploma buiten Nederland behaald? Dan kan de Toelatingscommissie eisen dat je aantoont het Nederlands op NTII-niveau te beheersen. |
overige toelatingseisen |
Ook toelaatbaar tot de opleiding is de bezitter van een Nederlands of een buitenlands diploma van wetenschappelijk onderwijs van 180 ECTS, die aantoont te beschikken over kennis van, inzicht in en vakspecifieke vaardigheden betreffende de Duitse taal en cultuur op universitair bachelorniveau. Heb je twijfels over je toelaatbaarheid? Neem contact op met de toelatingscommissie van de Lerarenopleiding op toelatingscommissie.lerarenopleiding rug.nl. Heb je geen bachelordiploma Duitse taal en cultuur, maar wel de juiste achtergrond? Dan is de compacte educatieve master Duits misschien iets voor jou. Kijk op: www.tochleraarduits.nl. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Europese Talen en Culturen | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:
|
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Duitse Taal en Cultuur | Alle WO instellingen | Drempelloze toelating |
Je kunt deze master beginnen in september en februari. De vakken van de Lerarenopleiding worden echter maar op één moment in het jaar aangeboden. Het verdient daarom de voorkeur om in september te beginnen. Heb je al een educatieve minor gevolgd of heb je al een tweedegraads bevoegdheid? Neem dan contact op met de toelatingscommissie op toelatingscommissie.lerarenopleiding rug.nl.
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 15 mei 2025 | 01 september 2025 |
01 januari 2026 | 01 februari 2026 | |
15 mei 2026 | 01 september 2026 |
Natuurlijk kun je na het behalen van je diploma aan de slag als docent – niet alleen op alle niveaus van het voortgezet onderwijs, maar ook in andere sectoren (mbo, hbo, praktijkonderwijs, volwassenonderwijs). De vaardigheden en kennis die je in deze masteropleiding opdoet vormen echter ook een goede basis voor werk in andere sectoren waar voorlichting en informatieoverdracht aan jongeren onderdeel van je werk vormen – bijvoorbeeld bij educatieve uitgeverijen, de journalistiek of traineeships vo
Masterscriptie
Tijdens het eerste jaar van de opleiding schrijf je je
masterscriptie in het Frans. Hiervoor doe je onderzoek naar cultuur- of taalkundige onderwerpen. Je kunt
er ook voor kiezen om een vakdidactische vraag te onderzoeken zoals
bijvoorbeeld “Hoe kun je onderwijs in interculturele
competentie verweven met literatuur?” of “Welk
lesmateriaal is het meest geschikt om aan het taalbewustzijn van
leerlingen te werken?”
Academische vaardigheden inzetten in
onderwijs
Binnen de lerarenopleiding ontwikkel je een onderzoeksmatige
houding als docent. Dat wil zeggen dat je leert hoe je je
academische vaardigheden inzet in de lespraktijk en in de
organisatie van de school. In de opleiding komt dat onder andere
tot uiting in het uitvoeren van een Lesson Study - een
praktijkgericht onderzoek waarin je het leren van je leerlingen
nauwkeurig onder de loep neemt.
Wil je leraar worden of een extra bevoegdheid halen? Er zijn verschillende financiële regelingen van het ministerie van OCW waar je gebruik van kunt maken!