Wat moet er worden gedaan met standbeelden die verbonden zijn aan het koloniale verleden van Europa? Hoe kunnen historici bijdragen aan het oplossen van problemen binnen organisaties? Hoe zijn samenlevingen historisch gezien omgegaan met crisissen zoals overstromingen of oorlogen?
Om deze vragen te beantwoorden, is het noodzakelijk om historische kennis en methoden toe te passen op hedendaagse vraagstukken. Dit is de doelstelling van de masteropleiding Geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen: inzicht bieden in hedendaagse maatschappelijke kwesties vanuit een historisch perspectief, met de nadruk op praktische toepassingen van historische kennis en academische vaardigheden.
De masteropleiding Geschiedenis biedt drie verschillende tracks aan:
Deze tracks leren je bijvoorbeeld om een historische tentoonstelling te organiseren, om digitale technieken te gebruiken in het erfgoedbeheer, om grensoverschrijdende historische verschijnselen te interpreteren en te beoordelen, om een beleidsadvies te formuleren, of om de gevolgen van veranderingsprocessen in organisaties en bedrijven te analyseren.
Voor studenten die een academische carrière ambiëren, kunnen ook de tweejarige Research Masters Classical, Medieval and Early Modern Studies en Modern History and International Relations interessant zijn. Studenten die les willen geven op een middelbare school kunnen de masteropleiding Geschiedenis combineren met een Educatieve Master (in het Nederlands).
Je kunt deze studie zowel voltijd als deeltijd volgen.
- Een academische geesteswetenschappengraad in Geschiedenis met
een duidelijke professionele en maatschappelijke relevantie.
- Een unieke focus op de praktische toepassing van historische
kennis en methodologie.
- Drie tracks gericht op de benodigde academische en professionele
vaardigheden om je inzetbaarheid te vergroten.
- Verschillende innovatieve onderwijsmethoden, zoals
onderzoekscolleges, methodologische vakken, stages, praktische
opdrachten, enzovoort.
- Studie op maat: stel je eigen programma samen op basis van je
belangstelling.
- Een internationale en aantrekkelijke studieomgeving met veel
middelen om onderzoek te doen.
Elke track binnen deze masteropleiding bestaat uit een
signatuurvak en bijbehorende methodologische vakken die je trainen
in het verzamelen, analyseren en toepassen van historische kennis.
Een ander uniek vak is de Masterclass, waarin je verschillende
professionele vaardigheden leert die je inzetbaarheid op de
arbeidsmarkt vergroten. Je volgt onderzoekscolleges om diepgaande
kennis op te doen over specifieke historische thema's, regio's,
perioden en methoden. In plaats van een masterscriptie te
schrijven, kun je ook kiezen voor een masterproject, zoals
onderzoek binnen een organisatie, een opzet voor een
tentoonstelling of het ontwikkelen van didactisch materiaal voor
middelbare scholen.
Bekijk de programma's van de individuele tracks voor meer
informatie.
De eindopdracht voor de masteropleiding kan worden gecombineerd met
een stage of studietijd in het buitenland. Je kunt ook
onderzoekscolleges aan een buitenlandse universiteit volgen.
Programma-opties |
---|
History and Heritage Consultancy (track) Hoe beschermt Oekraïne zijnmonumenten tijdens de actuele oorlog? Welk beleid moet de overheid ontwikkelen voor kunst die is gestolen tijdens de Tweede Wereldoorlog? Hoe moeten we omgaan met standbeelden die verbonden zijn aan het koloniale verleden van Europa?.Dit zijn belangrijke vragen in onze veranderende wereld, waarin conflicten en ongelijkheid ons dwingen opnieuw na te denken over het verleden en ons cultureel en materieel erfgoed. Deze mastertrack leert je hoe je vragen over de betekenis en het gebruik van (controversieel) erfgoed op deskundige wijze kunt beantwoorden. Deze track is uniek omdat de aandacht uitgaat naar zowel de historische analyse van erfgoed als naar professionele vaardigheden waaraan behoefte is in de publieke sector en in de erfgoedsector, zoals effectieve communicatie, projectmanagement en het schrijven van subsidieaanvragen. Deze track biedt een breed aanbod aan methodologische vakken en onderzoekscolleges die je flexibel kunt plannen, waardoor je je kunt specialiseren in een onderwerp naar eigen keuze. Je leert de complexiteit van geschiedenis en erfgoed te onderzoeken in gebouwen, objecten, gebruiken en meningen uit het verleden. Daarnaast ontwikkel je relevante professionele vaardigheden waarmee je direct aan de slag kunt op de arbeidsmarkt. Dit doe je onder andere door opdrachten uit te voeren voor publieke organisaties en erfgoedinstellingen, zoals het Groninger Museum. Je kunt deze studie zowel voltijd als deeltijd volgen. Als je in februari wilt starten met deze track, neem dan contact op met de studieadviseurs. |
Politics, Organizations and Learning Histories (track) Hoe kunnen historici bijdragen aan het oplossen van problemen binnen organisaties? Hoe kunnen historische informatie en vaardigheden de effectiviteit en maatschappelijke impact van organisaties verbeteren?.Deze mastertrack bereidt je voor om dit soort vragen over het intern functioneren van organisaties te beantwoorden. Je leert historisch inzicht te vergaren over langetermijnproblemen binnen organisaties en hoe je deze problemen kunt oplossen. Zo word je een expert in het oplossen van hedendaagse problemen met behulp van het verleden. Het unieke van deze track is dat historisch denken wordt ingezet voor allerlei verschillende soorten organisaties. De track richt zich op de verbanden tussen politiek en beleid, democratie en legitimiteit, en op de praktische toepassing van juridische aspecten van beleid. Je draagt bij aan het oplossen van maatschappelijke problemen door historische kennis en onderzoek toe te passen in de vorm van het ontwikkelen van leergeschiedenissen. Voor deze op theorie gebaseerde methode, die heel praktisch kan worden toegepast, moet een verhaal worden geschreven dat bepaalde blinde vlekken binnen het verleden van een organisatie onthult. De leergeschiedenis wordt gebaseerd op interviews en analyse van bronnen. Tijdens je studie krijg je een organisatie toegewezen zodat je deze vaardigheden op een praktische manier kunt ontwikkelen en oefenen. Je kunt deze studie zowel voltijd als deeltijd volgen. Als je deze track in februari zou willen starten, raden we je aan contact op te nemen met de studieadviseurs. |
Un/sustainable societies: Past, Present and Future (track) Had klimaatverandering invloed op de val van het Romeinse Rijk? Hoe gingen samenlevingen vroeger om met crisissen zoals overstromingen of oorlogen? Hoe kunnen we welvaartsverschillen begrijpen vanuit een historisch perspectief?.Deze mastertrack leert je om historische kennis en methoden te gebruiken om hedendaagse ontwikkelingen met betrekking tot (het ontbreken van) duurzaamheid van samenlevingen te analyseren, waarmee je een deskundige wordt op dit gebied. De track is uniek omdat deze historici leert om maatschappelijke vraagstukken te begrijpen en vanuit historisch perspectief bij te dragen aan het publieke debat. Kwesties als mondiale ongelijkheid, klimaatverandering en democratie hebben stuk voor stuk een lange geschiedenis. Kennis van deze geschiedenis draagt bij aan meer begrip onder het grote publiek, concrete oplossingen en duurzamer beleid. Je leert hoe je historische trends kunt identificeren, plaatsen en analyseren, hoe je diepgaande historische kennis kunt verkrijgen, inclusief vaardigheden en methoden om historisch onderzoek te doen, en hoe je het complexe onderlinge verband tussen het verleden en het heden kunt onderzoeken. Om te leren relevante vragen te stellen en historische argumenten te formuleren doe je de benodigde kennis en vaardigheden op om het verleden te verbinden aan hedendaagse kwesties en debatten te leiden over toekomstige uitdagingen. Je kunt deze studie zowel voltijd als deeltijd volgen. Als je in februari wilt starten met deze track, neem dan contact op met de studieadviseurs. |
Een periode in het buitenland kan gecombineerd worden met de stage en/of het MA-eindproject. Ook zou een onderzoekscollege aan een universiteit in het buitenland gevolgd kunnen worden.
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Studenten met de volgende educatieve achtergronden hebben toegang tot deze mastertrack:
|
taaltoets cijfer |
Extra taaleis Engels: een VWO-diploma of een certificaat VWO Engels (cijfer 6 of hoger), minimum TOEFL eis iBT 90 (met een minimum van 21 voor alle onderdelen), of IELTS 6.5 (met een minimum van 6 voor alle onderdelen). Cambridge C1 Advanced or C2 Proficiency. Studenten met een afgeronde Engelstalige Bachelor hoeven geen taaltoets te overleggen. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Geschiedenis | Rijksuniversiteit Groningen | Drempelloze toelating |
Communication and Information Studies | Rijksuniversiteit Groningen | Pre-master in keuzeruimte van de vooropleiding
van maximaal |
Informatiekunde | Rijksuniversiteit Groningen | Pre-master in keuzeruimte van de vooropleiding
van maximaal |
Media Studies | Rijksuniversiteit Groningen | Pre-master in keuzeruimte van de vooropleiding
van maximaal |
Taalwetenschap | Rijksuniversiteit Groningen | Pre-master in keuzeruimte van de vooropleiding
van maximaal |
Archeologie | Rijksuniversiteit Groningen | Pre-master in keuzeruimte van de vooropleiding
van maximaal |
American Studies | Rijksuniversiteit Groningen | Pre-master in keuzeruimte van de vooropleiding
van maximaal |
English Language and Culture | Rijksuniversiteit Groningen | Pre-master in keuzeruimte van de vooropleiding
van maximaal |
Europese Talen en Culturen | Rijksuniversiteit Groningen | Pre-master in keuzeruimte van de vooropleiding
van maximaal |
Griekse en Latijnse taal en cultuur (deeltijd) | Rijksuniversiteit Groningen | Pre-master in keuzeruimte van de vooropleiding
van maximaal |
Internationale Betrekkingen en Internationale Organisatie | Rijksuniversiteit Groningen | Pre-master in keuzeruimte van de vooropleiding
van maximaal |
Kunsten, Cultuur en Media | Rijksuniversiteit Groningen | Pre-master in keuzeruimte van de vooropleiding
van maximaal |
Kunstgeschiedenis | Rijksuniversiteit Groningen | Pre-master in keuzeruimte van de vooropleiding
van maximaal |
Midden-Oostenstudies | Rijksuniversiteit Groningen | Pre-master in keuzeruimte van de vooropleiding
van maximaal |
Minorities & Multilingualism | Rijksuniversiteit Groningen | Pre-master in keuzeruimte van de vooropleiding
van maximaal |
Nederlandse Taal en Cultuur | Rijksuniversiteit Groningen | Pre-master in keuzeruimte van de vooropleiding
van maximaal |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Geschiedenis (deeltijd) | Alle WO instellingen | Drempelloze toelating |
Gebruik de step-by-step guide voor meer informatie over jouw persoonlijke aanmeldingsprocedure en toelatingsvoorwaarden.
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 15 augustus 2025 | 01 september 2025 |
15 januari 2026 | 01 februari 2026 | |
15 augustus 2026 | 01 september 2026 | |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
15 oktober 2025 | 01 februari 2026 | |
01 mei 2026 | 01 september 2026 | |
15 oktober 2026 | 01 februari 2027 | |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
15 oktober 2025 | 01 februari 2026 | |
01 mei 2026 | 01 september 2026 | |
15 oktober 2026 | 01 februari 2027 |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Students with the following academic background are admissible to this Master's track:
|
taaltoets cijfer |
Additional requirements English: A VWO diploma or a subject certificate for VWO English (mark 6 or higher), minimum requirement of TOEFL iBT 90 (with a minimum of 21 on all items), or IELTS 6.5 (with a minimum of 6 on all items). Cambridge C1 Advanced or C2 Proficiency. Students who gained a Bachelor's degree certificate from an English-taught degree programme, will automatically meet the language requirements. |
Please use this step-by-step guide for more information regarding your eligibility and your specific application procedure.
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 15 augustus 2025 | 01 september 2025 |
15 januari 2026 | 01 februari 2026 | |
15 augustus 2026 | 01 september 2026 | |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
15 oktober 2025 | 01 februari 2026 | |
01 mei 2026 | 01 september 2026 | |
15 oktober 2026 | 01 februari 2027 | |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
15 oktober 2025 | 01 februari 2026 | |
01 mei 2026 | 01 september 2026 | |
15 oktober 2026 | 01 februari 2027 |
Nadat je de masteropleiding hebt afgerond, ben je in staat om kritisch en probleem-georiënteerd te denken. Je kunt grote hoeveelheden informatie verwerken en de resultaten duidelijk presenteren. Veel historici vinden werk als journalist, in musea, bij culturele organisaties of bij een uitgeverij. Ze gaan regelmatig de politiek in of werken bij overheidsinstellingen of bedrijven. Onze mastertracks trainen onze afgestudeerden in de vaardigheden die hen in staat stellen om werk te vinden als:
Onze internationale medewerkers zijn lid van het Centre for Historical Studies, dat zich toelegt op onderzoek naar een groot aantal verschillende aspecten van historisch onderzoek, van de klassieke oudheid tot het heden. Onderzoeksinteresses zijn vooral gericht op de culturele, sociale, politieke en economische diversiteit van westerse samenlevingen, maar omvatten ook de niet-westerse wereld (met name Zuidoost-Azië en Afrika) en onderwerpen als postkolonialisme en transnationalisme.
Drie onderzoeksgroepen ondersteunen interdisciplinair onderzoek over thema’s die de kern vormen van hedendaagse debatten binnen historische disciplines en binnen de samenleving. De onderzoekers werken interdisciplinair en internationaal.
• De onderzoeksgroep ‘Sustainable Societies: Past and Present’ bestudeert vormen en praktijken, arrangementen, culturen en instellingen die inzicht bieden in en een bijdrage leveren aan de maatschappelijke samenhang en duurzaamheid van samenlevingen van de oudheid tot nu. Deze groep is uniek omdat hij poogt de historische en culturele wortels van de hedendaagse relatie tussen politiek, staat en samenleving bloot te leggen. Er wordt expliciet aandacht besteed aan de rol van literaire, artistieke en religieuze cultuur in deze processen, naast de meer gebruikelijke politieke instituten.
• Het onderzoek in de groep ‘Regions, Networks, Mobility’ is gebaseerd op het idee dat kapitaal, goederen, nieuws, kennis en geloof functioneren en betekenis krijgen in uitwisselingsnetwerken binnen grenzen of over grenzen. De complexiteit van de betreffende historische processen wordt interdisciplinair onderzocht, waarbij economische, sociale, culturele en politieke historici en andere onderzoekers uit kunst- en geesteswetenschappen en daarbuiten worden aangespoord om samen te werken en nieuwe, prikkelende inzichten en interpretaties te ontwikkelen. Het thema is ingebed in de onderzoeksspecialiteit van Groningen op het gebied van de geschiedenis van regio’s en het zich ontwikkelende nieuwe onderzoeksgebied met betrekking tot het verspreiden van kennis.
• De Rijksuniversiteit Groningen heeft sinds lange tijd een internationaal erkende expertise op het gebied van metahistorische reflectie op geschiedenis en cultuur. Het thema van de onderzoeksgroep ‘Thinking about History and Historical Culture’ is tweeledig: het overstijgen van de grenzen van één historiografisch perspectief en het analyseren van het menselijke geheugen in de vorm van (auto)biografisch schrijven, historische producten van individuen of groepen die ‘hun eigen’ geschiedenis verzamelen, vastleggen of schrijven, zoals gamedesigners, schrijvers van historische romans en filmproducers.
Ben je geïnteresseerd in een carrière in het wetenschappelijke onderzoek? Bekijk dan ook onze Research Master Classical, Medieval and Early Modern Studies's Programme of History.