Bij veel van de vraagstukken die een rol spelen in maatschappelijke en professionele discussies over onderwijs en opvoeding is een interdisciplinaire blik noodzakelijk. Maar waarom en hoe werkt dat?
Vraagstukken over kansenongelijkheid, religieuze diversiteit, burgerschap, passend onderwijs en zeggenschap (ouders, professionals, kinderen) vragen om historische contextualisering, juridische inkadering, filosofische duiding en ethische doordenking en beslissing.
Deze interdisciplinariteit is verankerd in het curriculum van de mastertrack Ethics of Education. De docenten in deze opleiding hebben expertise op het gebied van onderwijsfilosofie, ethiek, historische pedagogiek, kinderrechten en diversiteitsvraagstukken en gaan met studenten het gesprek aan om met elkaar dergelijke urgente vraagstukken op te pakken.
In deze track krijg je theoretische concepten en professionele tools aangereikt om educatieve en pedagogische kwesties te beschouwen vanuit meerdere perspectieven. Je leert morele problemen en discussies te analyseren met het oog op het vormen van beleid en bij te dragen aan besluitvormingsprocedures rond concrete dilemma’s in de praktijk van onderwijs en opvoeding. Bijvoorbeeld in problemen en discussies als:
Volgens onze studenten:
"Verschillende disciplines worden in de colleges, stage en/of
masterthesis gekruist: geschiedenis, kinderrechten en
filosofie."
"Je leert complexe ethische vraagstukken in opvoeding, onderwijs en
jeugdzorg begrijpen en concrete adviezen schrijven voor de
beroepspraktijk.".
Het programma bestaat uit drie lijnen.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Domain-specific Professional Skills | ||||
Ethics in Care and Education (facultatief) | ||||
Research Thesis (facultatief) | ||||
Expertise, education and psychological practice | ||||
In the best interests of the child | ||||
Qualitative Research Methods | ||||
Citizenship development and education | ||||
Ehtics in Care and Education (facultatief) | ||||
Research Thesis (facultatief) | ||||
Stage | ||||
Education for a better world |
Scroll in de vakkencatalogus naar beneden voor het overzicht van de vakken van deze master, klik op een vak voor meer informatie over de inhoud, het leerdoel, taal, docent.
Voor inlichtingen over de inhoud van de tracks, kun je contact opnemen met de studieadviseurs of de coördinatoren.
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
minimum kennis |
The transcripts show evidence of sufficient courses on: Research methods for the social sciences (preferably quantitative AND qualitative). Academic disciplinary knowledge on education, developmental psychology, educational psychology, sociology of education, and adjacent fields. Previous experience with academic writing (e.g., Bachelor thesis), is desirable, but not an entry requirement. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Alle HBO instellingen |
Via een pre-master Extra informatie:
|
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Alle WO instellingen |
Via een pre-master Extra informatie:Toelatingsverzoek aan de toelatingscommissie. De commissie beoordeelt op basis van het verzoek of er een aanvullend programma in de vorm van een pre-master nodig is. |
|
Academische opleiding leraar basisonderwijs | Alle WO instellingen | Drempelloze toelating |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Pedagogische Wetenschappen | Rijksuniversiteit Groningen | Drempelloze toelating |
Voor studenten zonder drempelloze toegang geldt: dien een toelatingsverzoek in via het formulier Aanvraag toelating MSc Pedagogische Wetenschappen. Je hebt een afgeronde universitaire bachelor nodig in onderwijswetenschappen of een aanverwant domein. Je dient via het formulier je diploma's en een lijst van vakken met vakomschrijvingen aan te leveren. Een assessment kan deel uitmaken van de toelatingsprocedure.
Op de algemene RUG pagina Overzicht inschrijfprocedures lees je meer over de aanmeldingsprocedure. Je kunt ook contact opnemen met admission rug.nl.
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 juni 2025 | 01 september 2025 |
01 juni 2026 | 01 september 2026 | |
EU/EEA studenten | 01 juni 2025 | 01 september 2025 |
01 juni 2026 | 01 september 2026 | |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
01 mei 2026 | 01 september 2026 |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
A completed university bachelor's degree in Educational Sciences or a related field allows you to request admission via the Admissions Committee. Please check the registration procedure below for more information on how to submit your application. |
minimum kennis |
The transcripts show evidence of sufficient courses on: Research methods for the social sciences (preferably quantitative AND qualitative). Academic disciplinary knowledge on education, developmental psychology, educational psychology, sociology of education, and adjacent fields. Previous experience with academic writing (e.g., Bachelor thesis), is desirable, but not an entry requirement. |
taaltoets cijfer |
The official language of the programme is English. Non-native English speakers must provide evidence of satisfactory results for one of the standard tests mentioned below. Official test results must be supplied. Please note, we do not accept Institutional TOEFL results as evidence of English proficiency. IELTS: overall 6.5; writing 6.5; speaking 6.5 | TOEFL internet-based: overall 90; speaking 22; writing 24 | CAE / CPE: C, B or A | Dutch pre-University diploma (VWO) including English: 5.5 for English | |
To apply for this programme, first go to
Studielink
. After you have
submitted your details in Studielink, you will receive an e-mail
with the information necessary to activate your user account for
The Progress Portal.
See
the
application procedure
for some guidance
in Progress Portal.
Then, please upload the following documents in The Progress Portal:
If you have any doubts about your application, please contact us at: admissionsoffice rug.nl
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 juni 2025 | 01 september 2025 |
01 juni 2026 | 01 september 2026 | |
EU/EEA studenten | 01 juni 2025 | 01 september 2025 |
01 juni 2026 | 01 september 2026 | |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
01 mei 2026 | 01 september 2026 |
In de Master Ethics of Education ontwikkelen professionals en bijna-professionals de kennis en vaardigheden die nodig zijn om urgente ethische vragen te onderzoeken en te beantwoorden, recht doende aan hun complexiteit, en tegelijkertijd op zoek te gaan naar praktische oplossingen die van belang kunnen zijn in de context van beleidsvorming en in de praktijk.
Studenten worden tijdens de master vertrouwd gemaakt met het werkveld, de beroepsmogelijkheden en oefenen met elementaire beroepsvaardigheden als het opstellen van een adviesrapport en het geven van onderwijs en trainingen. De stage en het vak "Professional Skills" zijn hiervoor belangrijke onderdelen.
Om een indruk te geven van waar je kunt werken, volgt hier een kort overzicht van een aantal concrete instellingen/instituties waar je kunt werken. De lijst is vanzelfsprekend niet uitputtend.
Staff members
B.A.J. (Johannes)
Westberg
Expertise: History of Education, including the history of
school subjects, material culture, school finance, school
architecture, and the teaching profession.
Courses: Education for a better World; Expertise,
education and psychological practice
Current research: I am currently involved in a number of
projects, and have a wide range of interests. In the academic year
of 2020-21 I’m working on or finishing articles and chapters
on the history of kindergartens; the transnational history of
infant schools; the discourses of school crisis in Sweden; the
nation, manliness and physical education; the roles of European
ninteenth century school acts, the everyday lives of teachers, and
the marketization of Swedish preschools.
B.E.
(Brenda) Bartelink
Expertise: Anthropology of relationship building, gender
relations, parenting and family in the context of diversity. I am
interested in how people in everyday life deal with and respond to
normative views and discourses about relationship building,
parenting and upbringing. In my own research I mainly focus on how
people navigate normative approaches to gender and sexuality in
their daily lives. In increasingly diverse societies, such as the
Dutch, there are also greater differences between how people
approach this and what they encounter in it. As a qualitative
researcher and ethnographer, I therefore mainly look at the
everyday ethics that speak from the daily actions and lives of
people. I publish on this subject with special attention to
cultural and religious diversity.
Courses: Family and Family Pedagogy, Theoretical Pedagogy,
Qualitative Methods
Current research: Religious and cultural diversity in
youth care; Sexual and relational formation in upbringing and
education; Mothers and Motherhood: Personal, Social and Political
Meanings
D.D. (Diana) van
Bergen
Expertise: my academic work focuses on ethnic- and sexual
minority adolescents and emerging adults. I investigate topics such
as youth's psychosocial development and mental health (particularly
suicidality), in relation to the family context, victimization
processes, and ethnic- and sexual minority discrimination or
stigma.
Courses: Domain Specific Skills
Current research: I current involved in several research
projects: 1) The background of suicide and suicidal behavior of
young people in the Netherlands 2) a suicide prevention
intervention study for LGBT Youth 3) Two projects about the
wellbeing and (ethnic) identity development of ethnic minority
youth ("Roots are Powerful" on foster children and "Father Absence"
on Caribbean Dutch youth). 4) Ethical Dilemmas regarding Religious
Issues in Foster Care.
J. (John)
Exalto
Expertise: religion and education; early modern education;
history of educational studies; freedom of education; Dutch school
system; history of youth care
Courses: Ethics in Care and Education; In the Best
Interest of the Child; Research Thesis; Traineeship
Current research: I am interested in early modern as well
as modern ideas and practices of education. Currently, my research
focuses on Philipp Abraham Kohnstamm and his role as one of the
founders of Dutch educational studies. I’m also researching
the ideas of the Bohemian philosopher John Amos Comenius and his
educational legacy in the Netherlands.
L.W.
(Lourens) van Haaften
Expertise: history of higher education;
internationalisation of education; education and post-colonialism;
test technologies in education; education and
nation-building.
Courses: Citizenship Development and Education; In the
Best Interest of the Child.
Current research: I am a historian with a broad interest
in how education as a transnational phenomenon shapes contemporary
societies. The focus of my work is on developments in India/South
Asia. My research interests include issues related to business and
management education, education and agriculture, education and
citizenship development, the history of testing and assessment,
governmentality and the geopolitics of education. In my research, I
often draw inspiration from the history of knowledge and Science,
Technology and Society studies.
S. (Sanne)
Parlevliet
Expertise: cultural transmission, (the history of)
children’s literature, children’s literature and
national identification
Courses: In the interest of the Child 1 and 2
Current research: I am interested in the history of
children’s literature, literature in culture, cultural
transmission and representation. My current research focuses on
identity and identification in historical fiction for children and
the reciprocity between the history of children’s literature
and the history of education. I am also starting up research on the
influence of reading fiction on attitudes and behaviour towards
minority groups.
S.M. (Sarahanna)
Field
Expertise: Research methodology (both qualitative and
quantitative, including the Delphi method and reform methodologies
such as preregistration/registered report and replication, and
ethnography), responsible research and innovation (RRI)
Courses: Domain-Specific Professional Skills; Ethics in Care and
Education
Current research: I am a metascientist, meaning, broadly,
that I use scientific methodology to study science itself. Within
that, my research involves different themes, all involving ethical
and responsible research practice. The main pillars of my research
involve: 1. The scientific subcommunity (known by some as the open
science community, the science reform movement, or
‘metascience’) that is interested in improving how
research is conducted and disseminated. 2. Certain scientific
methodologies, focusing on research ethics and responsible research
and innovation (RRI), and replication. 3. I am interested in
ensuring that the voices represented in scientific discourse are
diverse and varied.
P.A. (Piet) van
der Ploeg
Expertise: Citizenship Education (philosophy, history),
Progressive Education (philosophy, history), Philosophy of
Education (incl. ethics, and history).
Courses: Introduction Ethics, Citizenship Education 1 and
2
Current research: Currently working on different
projects:
*Teaching critical thinking (curriculum and didactics). Important
aspect of 21st century skills, citizenship education and
Bildung. One of the foci is the relationship between critical
thinking and arts education (in co-operation with some musea in
Rotterdam and Amsterdam).
*The early 20th century history of (thinking about and
practicing) citizenship education in the US, Japan and China. Very
interesting background of recent policies and practices; helping us
to reflect on contemporary theories, research and discussions.
*Ethics of parental involvement in education. Parental involvement
is a “hot” issue in educational policy and school
practice. Moral questions (f.i. regarding equality, privacy,
parental autonomy, professional autonomy) are not always
considered.
*The early 20th century history of reform and
progressive education (Montessori, Dalton Plan, Project plan etc.
in the US, Japan and China). The international history of
educational innovations is not only interesting for its own sake,
but also instructive for new attempts to reform education.
*The history of the reception and interpretation of important
philosophers of education (f.i. Dewey, Ballauff, and Ts’ai
Yüan-p’ei). Thinking about education has always been a
part of mainstream philosophy (since Plato). The same goes for
20th century philosophy, in all traditions. Much to
learn ...
See: https://xs4all.academia.edu/PietvanderPloeg
Het programma bestaat uit drie lijnen:
1) een thematische lijn
2) een professionaliseringslijn en
3) een onderzoekslijn.
Je verdiept je op vier verschillende domeinen:
EthiekIn de inleiding in ethiek maak je kennis met theorieën over
ethiek en morele vragen. Je leert ethische analyses te maken,
moreel af te wegen en morele beslissingen te nemen en te
verantwoorden. Dat doe je aan de hand van concrete casussen, zoals
discussies over het recht op kinderen krijgen, het ouderrecht
tegenover het beroepsethos van professionals en het recht op
privacy.
Je wordt toegerust om als toekomstige beroepsbeoefenaar een
onderbouwd advies te geven over complexe situaties die spelen in
het onderwijs, in de opvoeding of in de jeugdzorg. Je leert de
basics voor de andere vakken, de stage en masterthesis.
Het leidend beginsel bij besluitvorming over kinderen en in discussies over opvoeding, kinder- en jeugdzorg en onderwijs, is dat het belang van het kind voorop dient te staan. Maar hoe bepalen we wat het belang van het kind is bij het overwegen van dilemma's zoals vechtscheiding, medische zorg, radicalisering, jeugdcriminaliteit. Hoe wegen we voor- en nadelen af, hoe overwinnen we impasses, hoe komen we tot de uiteindelijke conclusies en legitimeren we beleid en beslissingen?
Ontwikkeling van burgerschapEen kernfunctie van opvoeding en onderwijs is kinderen groot te brengen tot burgers. Burgerschapsvorming is uitdrukkelijk verplicht geworden in het onderwijs en de wet lijkt zelfs aangescherpt te worden. Er bestaat veel controverse over de aard van goed burgerschap en over hoe opvoeding en onderwijs kunnen bijdragen aan de ontwikkeling ervan. Hoe ziet deze discussie eruit, wat is de huidige kennis en welke invloed heeft dit op beleid en praktijk? In hoeverre is het wenselijk dat de overheid zich bemoeit met welk soort burgerschap scholen moeten stimuleren.
ProfessionalisationScientificatie en professionalisering hebben invloed op werkmethoden in het onderwijs, kinder- en jeugdzorg en hoe kinderen en jongeren worden waargenomen en behandeld. Wat zijn de voordelen en wat zijn de risico's? Wat kunnen professionals doen om de risico's te beperken? Hoe kan het beleid hiertoe bijdragen? In dit vak leer je met name nadenken over de invloed van professionalisering en verwetenschappelijking van onderwijs, opvoeding en jeugdzorg. De nadruk ligt (bio)geneeskunde, kinderpsychologie en neurowetenschap.
Je oefent je beroepsvaardigheden en maakt je kennis met de praktijk waarin je later als beroepsoefenaar zal werken.
Domein Specifiek SkillsIn dit vak word je voorbereid om als academische professioneel
te kunnen werken in een brede scala van onderwijsinstituties,
jeugdzorg en organisaties.
Twee aspecten krijgen de aandacht: (1) je oefent je didactische
vaardigheden om als docent te kunnen werken in het hogere onderwijs
en ook als trainer in ondersteunende organisaties; (2) je oefent je
vaardigheden om te kunnen werken als (beleids)adviseur door te
leren beleid en praktijken te analyseren, te oefenen hoe je een
adviesrapport kunt schrijven in een onderwijs/jeurgdzorg/opvoeding
setting and hoe je professioneel kunt communiceren hierover.
Door de stage raak je vertrouwd met de eisen die aan beroepsbeoefenaars worden gesteld, en maak je kennis met het beroepenveld waarin zij hun kennis en inzichten toepassen. De stage vindt plaats bij een instelling of een organisatie werkzaam ten behoeve van het onderwijs, de jeugdzorg of opvoeding. Tijdens de stage verricht je activiteiten waardoor je kennismaakt met de werkzaamheden van professionals, verhoudingen tussen professionals, de dagelijkse gang van zaken binnen professionele organisaties zoals de SLO, gemeentelijke en provinciale overheden, ROC’s, PO en VO scholen, MBO raad, Defence for Children International enzovoort.
Tijdens je masterthesis leer je onderzoek doen. Je kunt kiezen uit verschillende soorten onderzoek die relevant zijn voor toekomstige werk zoals onderwijsadviseur, beleidsadviseur of in de jeugdzorg, het onderwijs, bij instanties zoals de provincie of als wetenschappelijk onderzoeker. Vormen van onderzoek naast empirisch onderzoek: analyse van documenten, casussen of video-materiaal, literatuurreview, theoretisch onderzoek (ethisch, juridisch, filosofisch), discourse analyse, historisch.