Do you plan to continue in education and educational research? Would you like to deepen and broaden your knowledge and skills? Contributing to educational science and improving educational practice?
The master's in Educational
Sciences prepares you for a career as a researcher and academic
professional in the field of education.
You can choose from
two tracks within the master's:
The master's starts in September and February. Please note: In February only in full-time, with the last inflow in 2024.
Together with other programmes in our faculty, we are involved in the interdisciplinary research master Behavioural and Social Sciences .
Our guiding principles: (a) research is central to education, b) our teaching takes place within an inspiring, academic community, and (c) education and research are at the heart of society.
Therefore, our master's has/offers:
Groningen professor Leon van Gelder was at the cradle of
Educational Science as Science. (Read more at https://www.rug.nl/gmw/organisation/about-us/erfgoed/pages/van-gelder-erfgoed)
Our researchers operate in the very center of practice, serving on
education committees or collaborating with municipalities and
colleges, for example.
The first semester is largely reserved for methodological and theoretical deepening. The second half of the first semester also includes an internship or professional orientation, in which the student explores the later professional field on the basis of a concrete question.
The second semester, in addition to following a few courses, is largely devoted to working on the master's thesis, under the supervision of a research project supervisor. A forum is the completion of this part. The student gives an oral presentation with a debate about the research project.
Programme options |
---|
Learning in Interaction (track) How do students learn in schools? What role do individual differences play in learning? How can you improve learning environments to optimally help students learn and develop? Common to all processes referred to in the questions above, is that they take place while and because we interact. Interaction is the motor of learning and development, and therefore key to improving education.While we all can recognize these interactions, in this master’s track you will learn to take a scientific, evidence-based approach to better examine these day-to-day interactions. This master zooms in on the complex processes through which we learn academic subjects, develop cognitive and meta-cognitive skills, and acquire social competencies.Different theoretical perspectives and didactic approaches come together in this master’s track. You will understand learning processes in context, and be capable to examine the challenges that arise in optimizing learning environments to learners' needs.You can also follow this programme part-time. |
Onderwijsinnovatie (track) Jij wilt het onderwijs verbeteren door vernieuwingen door te voeren en handvatten te bieden. Hoe weet je of leerlingen beter gaan leren door een innovatie of interventie? Hoe zorg je ervoor dat het implementatieproces goed verloopt?.De mastertrack Onderwijsinnovatie leidt jou op tot Onderwijskundige, een kritische onderwijsvernieuwer met academische vaardigheden en kennis die nieuwe ontwikkelingen en interventies op waarde weet te schatten en deze kan omzetten naar de praktijk. Je hebt goed zicht op hoe het implementatie- en evaluatieproces van onderwijsinnovaties verloopt en welke factoren hierop van invloed kunnen zijn. Onze master is een van de weinige masters die zowel op klas-, organisatie- als landelijk niveau kijkt naar onderwijsvernieuwingen. Je verdiept je in onderwerpen als onderwijskwaliteit, management & leiderschap in een organisatie en onderwijsbeleid & onderwijswetgeving. Daarnaast kun je kiezen voor onderwerpen als diversiteit in de klas. Dit maakt dat jij straks breed opgeleid en inzetbaar bent. Wil je meebouwen aan het onderwijs van de toekomst? Werk jij tijdens een stage graag aan vraagstukken uit de onderwijspraktijk? En ben je geïnteresseerd in onderzoek doen en in een leven lang leren? Dan verwelkomen we je graag! Je kunt deze opleiding ook in deeltijd volgen. |
De Rijksuniversiteit Groningen is een internationale instelling met partnerships over de hele wereld en een groot aantal buitenlandse studenten. Ook voor Nederlandse studenten is het mogelijk gedurende een periode van drie tot twaalf maanden in het buitenland te studeren. Dit kan in het kader van de bestaande samenwerkingsovereenkomsten, maar ook als 'freemover'.
Study programme | Organization | Transition |
---|---|---|
Education in Primary Schools (age 4 - 12) | All Universities of applied sciences |
Via a pre-master with a maximum of
informatie pre-master: http://www.spo-groningen.nl, zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over toelatingsverzoek |
Teacher Education in Physical Education | All Universities of applied sciences |
Via a pre-master with a maximum of
informatie pre-master: http://www.spo-groningen.nl zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over toelatingsverzoek |
Applied Psychology | All Universities of applied sciences |
Via a pre-master with a maximum of
informatie pre-master: http://www.spo-groningen.nl Zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over toelatingsverzoek |
Educational Theory | All Universities of applied sciences |
Via a pre-master with a maximum of
informatie pre-master: http://www.spo-groningen.nl , zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over toelatingsverzoek |
Study programme | Organization | Transition |
---|---|---|
Pedagogical Sciences | University of Groningen | No additional requirements |
Sociology | University of Groningen |
Additional requirements Additional requirements:
Enkel met de minor Onderwijssociologie (5+10 EC) ben je direct toelaatbaar. Zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over het toelatingsverzoek |
Academic training primary school teacher | University of Groningen | No additional requirements |
Study programme | Organization | Transition |
---|---|---|
Deafblindness (part-time) | All Research universities |
Additional requirements More information:zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over het toelatingsverzoek Met een diploma vergelijkbaar met RUG Bachelor Pedagogische Wetenschappen ben je waarschijnlijk toelaatbaar. De toelatingscommissie beoordeelt of je met jouw diploma toelaatbaar bent. |
Specific requirements | More information |
---|---|
previous education |
Toelichting op de tabel "Doorstroommogelijkheden": Informatie over schakelprogramma: http://www.spo-groningen.nl. Verwante HBO-opleidingen zijn: ALO/CALO, PABO (of PA), HBO-pedagogiek, HKP, HPO, HSAO, vierjarige tweedegraads lerarenopleidingen en HBO-psychologie. |
(motivation-) letter |
Studenten met een
dienen een toelatingsverzoek (met CV en kopie van diploma en cijferlijsten) in te dienen via https://www.rug.nl/gmw/masters/pedagogical-sciences/aanvraag-toelating-master-pedagogische-en-onderwijswetenschappen |
other admission requirements |
Voor de toelatingseisen toegespitst op de tracks zie de pagina van Onderwijsinnovatie en Learning in Interaction.
|
Onderwijsinnovatie and Learning in Interaction
Zie Applying with a Dutch diploma
Zie ook de trackpagina's van Onderwijsinnovatie en Learning in Interaction
Voor inlichtingen over de inhoud van de master kun je contact opnemen met de studieadviseur via: studieadvies.pedok@rug.nl
Type of student | Deadline | Start course |
---|---|---|
Dutch students | 01 June 2025 | 01 September 2025 |
01 December 2025 | 01 February 2026 | |
EU/EEA students | 01 June 2025 | 01 September 2025 |
non-EU/EEA students | 01 May 2025 | 01 September 2025 |
Specific requirements | More information |
---|---|
previous education |
see the pages of our tracks |
other admission requirements |
Admission requirements
|
Exam | Minimum score |
---|---|
C1 Advanced (formerly CAE) | C1 |
C2 Proficiency (formerly CPE) | C2 |
IELTS overall band | 6.5 |
IELTS listening | 6 |
IELTS reading | 6 |
IELTS writing | 6 |
IELTS speaking | 6 |
TOEFL paper based | 580 |
TOEFL computer based | 237 |
TOEFL internet based | 92 |
For the admission requirements specifically for the tracks see the page of Onderwijsinnovatie and Learning in Interaction
Who to contact for more information about:
* the admission procedure: the admission committee via toelatingscommissie.pedok@rug.nl
* the content of the tracks: with the study advisors via studieadvies.pedok@rug.nl
Type of student | Deadline | Start course |
---|---|---|
Dutch students | 01 June 2025 | 01 September 2025 |
01 December 2025 | 01 February 2026 | |
EU/EEA students | 01 June 2025 | 01 September 2025 |
non-EU/EEA students | 01 May 2025 | 01 September 2025 |
Nationality | Year | Fee | Programme form |
---|---|---|---|
EU/EEA | 2024-2025 | € 2530 | full-time |
non-EU/EEA | 2024-2025 | € 20800 | full-time |
EU/EEA | 2025-2026 | € 2601 | full-time |
non-EU/EEA | 2025-2026 | € 21400 | full-time |
Practical information for:
The Master of Educational Sciences prepares you for policy and advisory positions. You can advise pupils and teachers, but also school teams, boards and policy makers. You will deal with learning and organisational problems, such as the introduction of educational innovations. You can also work within the government on educational policy and the development of new forms and methods of education.
Areas of activity for educationalists:
Career services
BSS
Where do you want to work after your studies? You can
contact
Career
Services
already during your studies.
They will help you orientate on your career, develop your skills,
apply for jobs and find an internship.
bij universiteiten, lerarenopleidingen, MBO/HBO of volwasseneneducatie
bij een gemeentelijke, provinciale of landelijke overheid
bij OCW
bij onderwijsbegeleidingsdiensten zoals de landelijke Pedagogische Centra, Stichting voor Leerplanontwikkeling (SLO), CITO en educatieve uitgeverijen
bij een onderwijsinstelling
bij overheden, bedrijven, onderzoeksbureaus, onderwijsinstellingen, universiteit
bijvoorbeeld via beurs voor o.a. de lerende leraar of de Research Master (als zij-instromer
op een HBO/MBO
bij radio, televisie, pers
GION (Groningen Institute for Research and Education) makes a concrete contribution to better education through scientific research. Education is better if it has more favourable consequences for the cognitive and affective development of pupils. The aim of the research institute is to increase knowledge about education and to improve educational practice. GION, therefore, conducts both fundamental research and commissioned research.
Research themes
GION's research focuses on four research themes:
For the research interests of staff members involved in our tracks see the track pages of Onderwijsinnovatie and Learning in Interaction
Jij
In the programmes of Pedagogical and Educational Sciences, there is a strong focus on study advice. There are several study advisors are available. You can contact them as a prospective student, current student, or former student of programmes within the Faculty of Behavioural and Social Sciences.