Wil jij verder in onderwijs en onderwijsonderzoek? Je kennis en vaardigheden verdiepen en verbreden? Bijdragen aan onderwijswetenschap en verbetering van de onderwijspraktijk?
De master
Onderwijswetenschappen bereid je voor op een carrière als
onderzoeker en academisch professional in het onderwijsveld.
Je kunt binnen
de master kiezen uit twee tracks:
De master start in september en februari . NB In februari alleen in voltijd, met in 2024 de laatste instroom.
Samen met andere opleidingen van onze faculteit zijn wij betrokken bij de interdisciplinaire research master Behavioural and Social Sciences .
Onze uitgangspunten: a) onderzoek centraal staat in het onderwijs, b) ons onderwijs vindt plaats binnen een inspirerende, academische gemeenschap, en c) onderwijs en onderzoek staan midden in de maatschappij.
Daarom heeft/biedt onze master:
De Groningse hoogleraar Leon van Gelder stond aan de wieg van
Onderwijskunde als wetenschap. Lees meer op https://www.rug.nl/gmw/organisation/about-us/erfgoed/pages/van-gelder-erfgoed
Onze onderzoekers staan midden in de praktijk, zij nemen
bijvoorbeeld zitting in onderwijscommissies of werken samen met
gemeenten en Hogescholen.
Het eerste semester is grotendeels gereserveerd voor methodologische en theoretische verdieping. In de tweede helft van het eerste semester is daarnaast een stage of beroepsoriëntatie opgenomen, waarin de student zich aan de hand van een concrete vraagstelling oriënteert op het latere beroepsveld.
Het tweede semester staat, naast het volgen van enkele vakken, grotendeels in het teken van het werken aan de masterthesis, onder begeleiding van een onderzoeksprojectbegeleider. Een forum is de afronding van dit onderdeel. De student houdt hierin een mondelinge presentatie met debat over het onderzoeksproject.
Programma-opties |
---|
Learning in Interaction (track) How do students learn in schools? What role do individual differences play in learning? How can you improve learning environments to optimally help students learn and develop? Common to all processes referred to in the questions above, is that they take place while and because we interact. Interaction is the motor of learning and development, and therefore key to improving education.While we all can recognize these interactions, in this master’s track you will learn to take a scientific, evidence-based approach to better examine these day-to-day interactions. This master zooms in on the complex processes through which we learn academic subjects, develop cognitive and meta-cognitive skills, and acquire social competencies.Different theoretical perspectives and didactic approaches come together in this master’s track. You will understand learning processes in context, and be capable to examine the challenges that arise in optimizing learning environments to learners' needs.You can also follow this programme part-time. |
Onderwijsinnovatie (track) Jij wilt het onderwijs verbeteren door vernieuwingen door te voeren en handvatten te bieden. Hoe weet je of leerlingen beter gaan leren door een innovatie of interventie? Hoe zorg je ervoor dat het implementatieproces goed verloopt?.De mastertrack Onderwijsinnovatie leidt jou op tot Onderwijskundige, een kritische onderwijsvernieuwer met academische vaardigheden en kennis die nieuwe ontwikkelingen en interventies op waarde weet te schatten en deze kan omzetten naar de praktijk. Je hebt goed zicht op hoe het implementatie- en evaluatieproces van onderwijsinnovaties verloopt en welke factoren hierop van invloed kunnen zijn. Onze master is een van de weinige masters die zowel op klas-, organisatie- als landelijk niveau kijkt naar onderwijsvernieuwingen. Je verdiept je in onderwerpen als onderwijskwaliteit, management & leiderschap in een organisatie en onderwijsbeleid & onderwijswetgeving. Daarnaast kun je kiezen voor onderwerpen als diversiteit in de klas. Dit maakt dat jij straks breed opgeleid en inzetbaar bent. Wil je meebouwen aan het onderwijs van de toekomst? Werk jij tijdens een stage graag aan vraagstukken uit de onderwijspraktijk? En ben je geïnteresseerd in onderzoek doen en in een leven lang leren? Dan verwelkomen we je graag! Je kunt deze opleiding ook in deeltijd volgen. |
De Rijksuniversiteit Groningen is een internationale instelling met partnerships over de hele wereld en een groot aantal buitenlandse studenten. Ook voor Nederlandse studenten is het mogelijk gedurende een periode van drie tot twaalf maanden in het buitenland te studeren. Dit kan in het kader van de bestaande samenwerkingsovereenkomsten, maar ook als 'freemover'.
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Toelichting op de tabel "Doorstroommogelijkheden": Informatie over schakelprogramma: http://www.spo-groningen.nl. Verwante HBO-opleidingen zijn: ALO/CALO, PABO (of PA), HBO-pedagogiek, HKP, HPO, HSAO, vierjarige tweedegraads lerarenopleidingen en HBO-psychologie. |
(motivatie-)brief |
Studenten met een
dienen een toelatingsverzoek (met CV en kopie van diploma en cijferlijsten) in te dienen via https://www.rug.nl/gmw/masters/pedagogical-sciences/aanvraag-toelating-master-pedagogische-en-onderwijswetenschappen |
overige toelatingseisen |
Voor de toelatingseisen toegespitst op de tracks zie de pagina van Onderwijsinnovatie en Learning in Interaction.
|
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Opleiding tot leraar Basisonderwijs | Alle HBO instellingen |
Via een pre-master van maximaal
informatie pre-master: http://www.spo-groningen.nl, zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over toelatingsverzoek |
Opleiding tot Leraar van de eerste graad in Lichamelijke Opvoeding | Alle HBO instellingen |
Via een pre-master van maximaal
informatie pre-master: http://www.spo-groningen.nl zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over toelatingsverzoek |
Toegepaste Psychologie | Alle HBO instellingen |
Via een pre-master van maximaal
informatie pre-master: http://www.spo-groningen.nl Zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over toelatingsverzoek |
Pedagogiek | Alle HBO instellingen |
Via een pre-master van maximaal
informatie pre-master: http://www.spo-groningen.nl , zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over toelatingsverzoek |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Pedagogische Wetenschappen | Rijksuniversiteit Groningen | Drempelloze toelating |
Sociologie | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Enkel met de minor Onderwijssociologie (5+10 EC) ben je direct toelaatbaar. Zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over het toelatingsverzoek |
Academische opleiding leraar basisonderwijs | Rijksuniversiteit Groningen | Drempelloze toelating |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Deafblindness (deeltijd) | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over het toelatingsverzoek Met een diploma vergelijkbaar met RUG Bachelor Pedagogische Wetenschappen ben je waarschijnlijk toelaatbaar. De toelatingscommissie beoordeelt of je met jouw diploma toelaatbaar bent. |
Onderwijsinnovatie and Learning in Interaction
Zie Applying with a Dutch diploma
Zie ook de trackpagina's van Onderwijsinnovatie en Learning in Interaction
Voor inlichtingen over de inhoud van de master kun je contact opnemen met de studieadviseur via: studieadvies.pedok@rug.nl
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 juni 2025 | 01 september 2025 |
01 december 2025 | 01 februari 2026 | |
01 juni 2026 | 01 september 2026 | |
01 december 2026 | 01 februari 2027 | |
EU/EEA studenten | 01 juni 2025 | 01 september 2025 |
01 juni 2026 | 01 september 2026 | |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
01 mei 2026 | 01 september 2026 |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
see the pages of our tracks |
overige toelatingseisen |
Admission requirements
|
Examen | Minimum score |
---|---|
C1 Gevorderd (voormalig CAE) | C1 |
C2 Bekwaamheid (voormalig CPE) | C2 |
IELTS gemiddelde score | 6.5 |
IELTS luistervaardigheid | 6 |
IELTS leesvaardigheid | 6 |
IELTS schrijfvaardigheid | 6 |
IELTS spreekvaardigheid | 6 |
TOEFL papieren versie | 580 |
TOEFL computerversie | 237 |
TOEFL internetversie | 92 |
For the admission requirements specifically for the tracks see the page of Onderwijsinnovatie and Learning in Interaction
Who to contact for more information about:
* the admission procedure: the admission committee via toelatingscommissie.pedok@rug.nl
* the content of the tracks: with the study advisors via studieadvies.pedok@rug.nl
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 juni 2025 | 01 september 2025 |
01 december 2025 | 01 februari 2026 | |
01 juni 2026 | 01 september 2026 | |
01 december 2026 | 01 februari 2027 | |
EU/EEA studenten | 01 juni 2025 | 01 september 2025 |
01 juni 2026 | 01 september 2026 | |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
01 mei 2026 | 01 september 2026 |
De master Onderwijswetenschappen bereidt je voor op beleids- en adviesfuncties. Je kunt leerlingen en docenten adviseren, maar ook schoolteams, besturen en beleidsmakers. Je houdt je bezig met leerproblemen en organisatorische problemen, zoals bij het invoeren van onderwijsvernieuwingen. Daarnaast kun je binnen de overheid werken aan onderwijsbeleid en het ontwikkelen van nieuwe onderwijsvormen en -methoden.
Werkterreinen voor onderwijswetenschappers:
Career services BSS
Waar
wil je na je studie aan het werk? Je kunt tijdens je studie al
terecht bij
Career
Services
van
de faculteit. Zij helpen je bij het oriënteren op je loopbaan,
het ontwikkelen van vaardigheden, solliciteren en een stage
vinden.
bij universiteiten, lerarenopleidingen, MBO/HBO of volwasseneneducatie
bij een gemeentelijke, provinciale of landelijke overheid
bij OCW
bij onderwijsbegeleidingsdiensten zoals de landelijke Pedagogische Centra, Stichting voor Leerplanontwikkeling (SLO), CITO en educatieve uitgeverijen
bij een onderwijsinstelling
bij overheden, bedrijven, onderzoeksbureaus, onderwijsinstellingen, universiteit
bijvoorbeeld via beurs voor o.a. de lerende leraar of de Research Master (als zij-instromer
op een HBO/MBO
bij radio, televisie, pers
.Door onderzoek vergroten we de kennis over het onderwijs en met het toepassen van onderzoeksresultaten verbeteren we de onderzoekspraktijk. Het GION (Gronings Instituut voor Onderzoek en Onderwijs) levert door wetenschappelijk onderzoek een concrete bijdrage aan beter onderwijs. Het onderwijs is beter, als het gunstiger gevolgen heeft voor de cognitieve en affectieve ontwikkeling van leerlingen.
Doel van het onderzoeksinstituut is het vergroten van de kennis over het onderwijs en het verbeteren van de onderwijspraktijk. Het GION verricht daarom zowel fundamenteel onderzoek als opdrachtonderzoek.
Het onderzoek van het GION concentreert zich op vier onderzoeksthema's: