Op zoek naar meer kennis over communicatie en informatie? Kies dan een van de tracks binnen deze masteropleiding:
Programma-opties |
---|
Communicatiekunde (track) Welke rol speelt communicatie bij het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen, zoals milieubelemmeringen, de opkomst van AI-tools en de verspreiding van verkeerde informatie? Hoe kan de analyse van gesprekken tussen artsen of artsen en patiënten de patiëntzorg verbeteren? Hoe kun je de effectiviteit van audiovisueel materiaal in strategische communicatie meten?.Deze mastertrack biedt je de mogelijkheid om je te specialiseren in een gebied, of om je kennis van communicatiekunde te verbreden door een aantal vakken uit de vier centrale thema's te volgen:* Onderwijscommunicatie in de praktijk* Bedrijfs- en organisatiecommunicatie* Milieu-communicatieDoor de kennis en vaardigheden die je in dit programma aanleert te koppelen aan maatschappelijke thema's en vraagstukken, ben je in staat duurzame oplossingen te ontwikkelen voor complexe problemen. Je leert complexe maatschappelijke en milieuvraagstukken helder te communiceren en duurzame werkwijzen te bevorderen. Deze track voorziet je van communicatievaardigheden voor maatschappelijke ontwikkelingen met perspectieven op taal en communicatie vanuit disciplines als (kritische) discoursanalyse, psychologie en sociologie.Je kunt ervoor kiezen om tijdens je master stage te lopen. De opleiding helpt je bij het vinden van een stageplaats bij bedrijven als Noordhoff Uitgevers, Berenschot, Mircury en CNV Internationaal. Zo kun je werkervaring opdoen in bijvoorbeeld het schrijven van populair-wetenschappelijke artikelen, het onderzoeken van (potentiële) doelgroepen en het produceren van content voor sociale media.Deze opleiding wordt in het Engels gegeven, maar het is mogelijk om opdrachten en de scriptie in het Nederlands te schrijven. |
Digital Humanities (track) Do you want to be at the forefront of the digital turn in the humanities? The current information revolution opens up exciting perspectives for research and its applications in society. This Master's track equips you to look at culture, language, history or philosophy through the lens of digital methods.We are witnessing many exciting new trends in information technology. The vast amount of digital data that is available nowadays opens up new research questions and opportunities for real life applications. This Digital Humanities track offers a systematic way to incorporate information technology in humanities research. It trains students with a humanities background for the growing number of research and other job opportunities that require processing of digital information. It reflects on the underlying theory and the impacts on our culture and society. It offers courses for collecting, analyzing and visualizing humanities data. Finally, you will be skilled to work with professional databases, programming scripts, and statistical tools.Students who graduated successfully from this programme were able to integrate a humanities perspective with computational methods. For instance, the thesis “Tracing Joyce’s notes for Ulysses” (2017) employed automation strategies for the digital representation and for source-tracing of Joyce’s notebooks. Another example is the thesis “Visualizing trade” (2018), in which an analysis of the Baltic trade in the 18th century was done by using visualization applications on the Sound Toll registers. By exploring visualization as a tool, the student was able to implement a Digital Humanities approach to a historical problem not just to identify patterns and analyze them, but also suggesting new interpretations. |
Information Science (track) . Are you fascinated by artificial intelligence and language technology? In this study you learn how to develop and assess smart applications such as conversational agents, automatic translation systems, and intelligent search engines.As an MSc student of Information Science, you learn how to analyze unstructured data (such as text) automatically, and find out which machine learning techniques can be used to solve problems in information science. You also take part in shared tasks (working with a group on a challenging problem in language technology), and apply methods from artificial intelligence to real-world applications such as machine translation for low-resource languages, the semantic web, hate-speech detection, and smart user interfaces. The Master's track builds on the knowledge, insights and skills that you have acquired in your Bachelor's degree. You will learn to carry out research independently and improve your programming, analytical and presentation skills. This track is a specialization of the Master's degree programme in Communication and Information Sciences. All courses are taught in English. |
Studeren in het buitenland is mogelijk, maar wordt sterk afgeraden vanwege studievertraging en beperkt vakkenaanbod.
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Bekijk de links hieronder voor specifieke informatie over de toelatingseisen voor de verschillende mastertracks:
|
taaltoets cijfer |
Extra taaleis Engels: Informatiekunde & Communicatiekunde: Een vwo-diploma of een certificaat vwo Engels (cijfer 6 of hoger), minimum TOEFL eis iBT 90 (met een minimum van 21 voor alle onderdelen), of IELTS 6.5 (met een minimum van 6 voor alle onderdelen). Cambridge C1 Advanced of C2 Proficiency. Als je een VWO diploma hebt, hoef je geen taaltoets te overleggen. Digital Humanities: Een vwo-diploma of een certificaat vwo Engels (cijfer 6 of hoger), minimum TOEFL eis iBT 100 (met een minimum van 25 voor spreken en schrijven), of IELTS 7 (met een minimum van 6.5 voor alle onderdelen). Cambridge C1 Advanced of C2 Proficiency met een minimum score van 185. Als je een VWO diploma hebt, hoef je geen taaltoets te overleggen. |
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 15 augustus 2025 | 01 september 2025 |
15 augustus 2026 | 01 september 2026 | |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
01 mei 2026 | 01 september 2026 | |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
01 mei 2026 | 01 september 2026 |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
taaltoets cijfer |
Additional requirements English: Information Science & Communication Studies: A VWO diploma or a subject certificate for VWO English (mark 6 or higher), minimum requirement of TOEFL iBT 90 (with a minimum of 21 on all items), or IELTS 6.5 (with a minimum of 6 on all items). Cambridge C1 Advanced or C2 Proficiency. Digital Humanities: A VWO diploma or a subject certificate for VWO English (mark 6 or higher), minimum requirement of TOEFL iBT 100 (with a minimum of 25 on all items), or IELTS 7.0 (with a minimum of 6.5 on all items). Cambridge C1 Advanced or C2 Proficiency with a minimum score of 185. |
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 15 augustus 2025 | 01 september 2025 |
15 augustus 2026 | 01 september 2026 | |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
01 mei 2026 | 01 september 2026 | |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
01 mei 2026 | 01 september 2026 |
De master Communicatie- en Informatiewetenschappen bereidt je voor op functies die betrekking hebben op verschillende vormen van communicatie. Je kunt het onderzoek in of als voorlichter aan de slag. Ook ben je in staat (media-) trainingen en advies aan (bijvoorbeeld) organisaties te geven op het gebied van communicatie. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om als websitebouwer aan de de slag te gaan.
Het communicatiewetenschappelijk onderzoek in Groningen richt zich op mondelinge, schriftelijke, audiovisuele en digitale communicatie in de moedertaal of in een tweede of vreemde taal. De functionele kenmerken van verschillende communicatiemiddelen en –kanalen worden daarbij gerelateerd aan de context en de doelen van de communicatie. Naast nauwkeurige analyses van de communicatie zelf wordt ook gebruik gemaakt van effectmetingen in experimenten.
Het communicatiewetenschappelijk onderzoek wordt gecoördineerd in de groep Discourse and Communication binnen het Centre for Language and Cognition Groningen (CLCG). Deze onderzoeksgroep doet zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek naar het gebruik van taal en andere semiotische systemen in specifieke communicatieve contexten. Speciale aandacht gaat uit naar de effecten van strategische (persuasieve) communicatie in professionele settings, zoals organisationele, media- en gezondheidscommunicatie.