Universiteitsbibliotheek

Lippincott Williams & Wilkins (LWW) OA-overeenkomst: jaarlijks quotum waarschijnlijk midden september bereikt

20 augustus 2024

Volgens de overeenkomst tussen uitgever Lippincott Williams & Wilkins (LWW) en Universiteiten van Nederland (UNL) mogen Nederlandse corresponderende auteurs per jaar een maximaal aantal open access-publicaties publiceren zonder extra Article Processing Charges (APC’s): 270 artikelen in 2024, 273 in 2025 en 276 in 2026.

Gevolgen

Het nationale jaarlijkse quotum voor 2024 zal naar verwachting midden september worden bereikt. Dit betekent dat vanaf dat moment de overeenkomst wordt opgeschort en RUG/UMCG-artikelen niet langer in aanmerking komen voor de gebruikelijke korting van 100% op de OA-kosten.

Nederlandse corresponderende auteurs zullen vanaf 1 januari 2025 gebruik kunnen maken van de nieuwe toewijzing van OA-vergoedingsvrijstellingen.

Alternatieve routes

Let op: Tijdens de opschorting van de overeenkomst kun je ervoor kiezen om ‘closed access’ (gesloten toegang) te publiceren. Als je ervoor kiest om open access te publiceren, moet je zelf de APC-betaling regelen. Alternatieve routes kunnen het Taverne Amendement of de Rights Retention Strategy zijn; neem contact met ons op voor meer informatie.

Mocht je onderzoeksfinancier (bijv. NWO of Horizon Europe) vereisen dat je je publicaties onmiddellijk deelt (zonder embargo) en onder een open licentie, neem dan contact met ons op voor advies.

Als je de beschikbare opties wilt bespreken of als je vragen hebt, kun je ons e-mailen op:
openaccess rug.nl (RUG-auteurs)
openaccess umcg.nl (UMCG-auteurs)