‘Marketing is het vertellen van een goed verhaal’
Iris van der Wal, 25 jaar, werkt als marketeer voor Vorm Martini (interieurdesign) en Zwartwoud (circulaire maatwerk interieurprojecten): ‘Ik vind dat ieder bedrijf een neerlandicus nodig heeft.’
Door: Douwe Wilts
Op een grijze vrijdagochtend, het miezert licht, loop ik op een afgelegen industrieterrein aan de rand van Groningen. Het beton komt aan alle kanten op mij af. Zodra ik echter het kantoor van Vorm Martini en Zwartwoud binnenstap, voel ik ruimte om adem te halen. Ik heb een afspraak met Iris van der Wal. Zij werkt hier als marketeer. In eerste instantie kan ik haar niet vinden. Een collega vraagt of ik al geholpen word en zodra ik haar naam noem, rijst Iris op vanachter twee beeldschermen aan de achterkant van het kantoor. Een brede glimlach verraadt dat zij goedgemutst is. Zij brengt mij naar de vergaderzaal. Daar ontvouwt zich een prachtig gesprek.
Tussen 2015 en 2021 studeerde je Nederlands in Groningen. Tegenwoordig werk je als marketeer in de interieurbranche. Dat lijkt mij een hele stap. Hoe ben je hier terechtgekomen?
‘Toen ik nog studeerde had ik mijzelf hier niet zien werken. Voor ik hier terechtkwam werkte ik als communicatieadviseur bij een lokale omroep. Dat vond ik heel tof, maar het was echt een 24/7 bedrijf en ik had maar een contract voor 24 uur. Dat vond ik lastig te combineren.. Zwartwoud was op dat moment op zoek naar een marketeer en mijn schoonmoeder kende mensen die hier werkten. Ze dacht dat ik het hier wel naar mijn zin zou hebben. Ik heb toen gesolliciteerd. Er was van beide kanten direct een klik. Zo ben ik hier terechtgekomen.’
Wat doe je als marketeer?
Zwartwoud is een bedrijf dat de laatste jaren hard aan het groeien is. Ze hadden al prachtige klanten als Aegon en ABN-AMRO, maar daar maakten ze nog niet veel over bekend. Ik zie het dan ook als mijn voornaamste taak om de buitenwereld te vertellen wat voor mooie projecten wij realiseren.’
Hoe doe je dat?
‘Ik ben verantwoordelijk voor het uitrollen van een nieuwe strategie voor Zwartwoud. Zwartwoud is gespecialiseerd in circulariteit: het hergebruik van materialen. In de hal staat een bankje dat gemaakt is van een archiefkast. Die bedacht Zwartwoud toen ABN-AMRO van de archiefkasten af wilde. Het heeft daardoor een knusse uitstraling. Met die circulariteit willen we op de voorgrond treden. Ik zie erop toe dat er een goede nieuwe website wordt gebouwd, ik breng de sociale media op orde en ik maak advertenties op. Daarnaast geef ik geregeld advies als er mailtjes naar klanten worden gestuurd en zelfs de directeur vraagt weleens om taalhulp.’
Op dat moment beginnen collega’s met elkaar te overleggen op de gang. Ik kan Iris moeilijk verstaan en zij doet de deur van de zaal dicht. ‘Zo’, zegt zij. ‘Nu kunnen we rustig verder praten.’ Die rust bewaart zij ook in haar werk als marketeer.
In de marketing van interieurprojecten en meubelbouw zal het vooral ook om beeld gaan. Hoe ga jij om met die verhouding tussen taal en beeld binnen je beroep?
‘Ik kan wel een mooie tekst uit mijn mouw schudden, maar ik heb daar ook altijd goed beeld bij nodig. Doorgaans weet ik wel wat ik daarin wil, maar ik kan het niet maken. Bij Zwartwoud werken we samen met een vaste fotograaf. Als ik met hem het verhaal bespreek dat ik wil vertellen, schiet hij daar precies de foto’s bij die ik in gedachten had.’
Wat is het belangrijkste dat je daarin geleerd hebt?
‘Dat is een goede vraag!’ ‘Daarom stel ik hem ook!’, zeg ik. Zij schiet in de lach. ‘In mijn huidige werk leer ik veel over de commerciële kant van marketing. Het allermooiste vind ik het om een goed verhaal te vertellen. Het hele idee dat je daarmee een doel najaagt en dat dat doel de vorm en inhoud van je verhaal mede kan bepalen, is nieuw voor mij. Zwartwoud wil zijn product verkopen. Ik moet dus nadenken over de vraag: welk verhaal moet ik lezen, wil ik hun product aanschaffen? En dat verhaal moet ik vertellen.’
Je collega’s zijn waarschijnlijk heel anders opgeleid dan jij. Hoe gaat dat in de communicatie?
‘De communicatie binnen het bedrijf was niet optimaal toen ik hier kwam. Ik heb indertijd bijvoorbeeld een interne nieuwsbrief geïntroduceerd en iedereen draagt daar zijn steentje aan bij. Dat varieert van een mooi project dat op de foto staat tot iets wat collega’s thuis hebben meegemaakt.
Daardoor groeit de onderlinge verbondenheid. Daarnaast zijn de meeste collega’s heel technisch opgeleid. Ze hebben vaak geen idee hoe ze een goede tekst in elkaar moeten zetten. Dat vragen ze aan mij en zij kunnen zich dan weer bezighouden met allerlei technische zaken waar ik niks van snap. Op die manier vullen we elkaar aan.’
Welke lessen uit je studie pas je toe in je huidige werk?
‘Ik vind dat ieder bedrijf iemand nodig heeft die Nederlands heeft gestudeerd. In elk bedrijf is behoefte aan heldere communicatie. Elk bedrijf wil zich profileren. Hoe je dat met tekst kunt doen, is iets wat ik bij uitstek tijdens de studie heb geleerd. Denk aan Moderne Nederlandse Letterkunde. Al die boeken die je daarvoor moest lezen, al die verslagen die je daarvoor moest schrijven: op het moment zelf vond ik het niet altijd leuk, maar uiteindelijk leer je daardoor wel hoe een goed verhaal in elkaar zit. Die kennis gebruik ik tot op de dag van vandaag.’
Hoe kijk je terug op je studie?
‘Toen ik begon aan de studie vond ik het leuk om boeken te lezen en met taal bezig te zijn, maar ik had nog geen idee wat ik wilde worden. Tijdens mijn studie kwam ik veel in aanraking met literatuur en daar genoot ik van. Maar daarnaast heb ik een enorme passie ontwikkeld voor taalvaardigheid. Ik vond het ontzettend interessant om te ontdekken hoe mensen een taal leren en gebruiken. Voor mij voelde dat heel logisch. Ik leerde hoe je mensen kunt adviseren hoe ze die taal het beste kunnen gebruiken om zich te uiten; hoe je mensen kunt helpen een mooi verhaal te vertellen. Dat is misschien wel mijn roeping geworden.’
Heb je nog tips voor huidige studenten Nederlands?
‘Ik heb nog steeds geen idee wat ik wil worden. Ik heb het hier nu super naar mijn zin, maar ik verwacht dat ik hier op mijn zestigste niet meer zit. De gedachte dat er vanzelf iets nieuws op mijn pad komt wanneer ik daar aan toe ben, ontspant mij. Ik kan er altijd nog achter komen wat ik wil worden en dan dat gaan doen. Ik had het zo relaxt gevonden als ik dat tijdens mijn studie al had gedacht.’
Tot slot wil ik nog een foto van haar maken. Ik vraag wat zij een geschikte locatie vindt. ‘Het bankje in de archiefkast?’ En terwijl ik het resultaat bekijk, denk ik: deze foto zegt precies wat Iris doet. Het product van Zwartwoud omvormen tot een verhaal.
Laatst gewijzigd: | 13 oktober 2023 12:17 |