Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit der Letteren Studeren bij ons International Relations and International Organization

Alumna Elisa Ahovuori-Motta

Elisa Ahovuori-Motta
Elisa Ahovuori-Motta

Hoe is het om te solliciteren en te werken gedurende corona, we vroegen het onze alumna Elisa Ahovuori-Motta
Mijn naam is Elisa Ahovuori-Motta, ik ben 31 jaar en woon samen met mijn man en dochter in Utrecht. Na de bachelor Engelse Taal en Cultuur heb ik de Master Internationale Betrekkingen en Internationale Organisatie gevolgd. In 2016 studeerde ik af. Sinds september 2020 ben ik werkzaam bij INTK als projectmanager en online marketeer. INTK is een online marketing organisatie voor de non-profit sector; klanten zijn bijvoorbeeld musea, festivals, maar ook kastelen, liefdadigheidsinstellingen en andere goede doelen organisaties.

De hoeveelste baan is de baan van projectmanager/online marketeer bij INTK voor jou?
Dit is mijn vierde baan. Eerst heb ik gewerkt bij een online ticketshop, daarna bij de afdeling Alumni Relaties en Fondsenwerving van de RUG, toen bij JDRF fondsenwerving voor Diabetes type I en nu dus bij INTK. Naast mijn studie ben ik oppas en lunch-teacher op een internationale school geweest. Mijn master stage heb ik gelopen bij het Centre for European Security Studies in Groningen.

Als je jouw rol bij INTK in één woord zou omschrijven, wat zou die rol dan zijn?
Wij doen eigenlijk alles vanaf nul, dus de beste omschrijving vind ik ‘entrepreneur’. We doen bijvoorbeeld naast onze klanten ook mee met recruitment van nieuwe collega’s.

Wat zijn je belangrijkste taken als projectmanager/online marketeer en welke competenties heb je nodig?
In mijn werk zijn de klantrelaties het belangrijkst, daarnaast marketing. Voor klantrelaties moet je goed kunnen luisteren, je moet de klant en ook de sector kunnen begrijpen en het is belangrijk dat je goed inzet op verwachtingenmanagement. Voor marketing is het belangrijk dat je kunt werken met Google Analytics en Google Ads. Ik heb daarvoor cursussen gevolgd tijdens mijn eerste baan in 2017. Elk jaar doe ik in mijn eigen tijd opnieuw online examen, dat is gratis. Voor marketing moet je daarnaast ook analytisch zijn, je moet de systematiek achter de gegevens begrijpen, nieuwsgierig zijn en je moet ook durven ontdekken.

Hoe zie jij je opleiding in je huidige werk terugkomen?
In mijn werk gebruik ik het geleerde niet heel inhoudelijk, maar de manier van werken gebruik ik wel. Tijdens mijn studies leerde ik werken met deadlines en werken in groepen. En goed plannen en organiseren heb ik ook tijdens mijn studies moeten doen.

Hoe ziet een gemiddelde dag op je werk er uit?
Een gemiddelde is lastig te geven, omdat ik voor de helft thuis werk en voor de helft op kantoor. Er is veel variatie in een dag. Ik houd mij bijvoorbeeld bezig met klanten uit Finland, waar ik normaal naartoe zou reizen. Nu pitch ik online en heb ik veel videomeetings met klanten. Soms bel of mail ik. Ik check nieuwe klanten vooraf online en dan bel ik ze op en plan ik een video-afspraak in. Daarnaast maak ik campagnes en moet ik deze opvolgen. Ook houd ik mij bezig met het werven van nieuwe mensen in Finland. Twee keer per week heb ik een meeting met mijn team, we lunchen soms gezellig samen en verder communiceren we vooral via verschillende channels op Slack. Maar het liefst werk ik op kantoor als ik met mensen afspreek.

Welke invloed hebben de maatregelen rondom corona op het succes van jouw werk?
Ik denk niet dat het heel veel invloed heeft, want ik kan me thuis goed concentreren. Wel zou ik graag weer naar Finland reizen voor de afspraken met klanten. In het begin had ik moeite met de grens tussen werktijd en vrije tijd. Ook omdat je minder sociale dingen kunt doen. Dat ik in een nieuwe stad woon maakte het moeilijker dingen in mijn vrije tijd te doen. Ik heb hier ook met mijn mentor over gesproken. Zij gaf mij goede tips. Erover praten helpt. Ik heb nu met iemand hardgelopen die ik via een Facebookgroep heb leren kennen en dat geeft me veel energie. Ik beslis nu bewuster dat wanneer ik mijn werkuren gemaakt heb, ook tijd aan mijn dochter, man en anderen mag besteden.

Je hebt gesolliciteerd in de coronacrisis, hoe ging dat?
Ik had al wat sollicitatiebrieven verstuurd, en ik zag toen deze vacature op Facebook. Het sollicitatiegesprek was live in Utrecht. Ze vroegen iemand die goed Frans sprak, maar grappig genoeg ben ik uiteindelijk aangenomen voor de Finse markt. Dat is mijn moedertaal. Er zijn nu nog vacatures voor vaste mensen voor het Nederlands en andere talen (zie de vacatures op tab Career).

Je hebt tot september dit jaar in de coronacrisis vooral thuis gewerkt. Hoe vond je dat?
Mijn vorige baan begon eind februari 2020 en door de lockdown per maart werkte ik meteen 100% thuis. Dat vond ik lastig, omdat ik mijn team nog niet goed kende. De communicatie ging ook nog niet heel soepel online. Mijn contract was maar tijdelijk, dus ben ik gaan solliciteren. Online of offline was toen niet een echt belangrijke factor voor mij, maar nu vind ik het heel fijn dat ik mijn collega’s wekelijks kan zien. De eerste 3 weken was ik echt fulltime op kantoor.

Heb je tips voor studenten die nu een stage of werk proberen te vinden?
Mijn tip is om vooral veel mensen te spreken; netwerken is belangrijk. Geef het solliciteren niet te snel op; het kan lang duren maar ook tijdens corona is het mogelijk, daarvoor hoef je niet bang te zijn. Het leven gaat gewoon door. Vind je marketing interessant dan kun je nu ook al beginnen met de gratis online cursussen Google Analytics en Ads. Dit is een mooie toevoeging op je CV.

Laatst gewijzigd:23 september 2024 13:46
View this page in: English