Alumna Júlia-Janka Gáspárik
Júlia-Janka Gáspárik is onze volgende alumna in de serie 'alumni in het buitenland.' Hoewel ze momenteel niet in het buitenland werkt, laten haar ervaring, opleiding en talenkennis een internationale voetafdruk na in o.a. Cluj-Napoca (Roemenië), Praag (Tsjechië), Brussel (België) en Groningen (Nederland).
Vertel ons over jezelf en je werk.
Waar kom je oorspronkelijk vandaan?
Dat is een moeilijke vraag. Ik ben opgegroeid in Transsylvanië, onderdeel van een Roemeense minderheidsgroep. Ik beschouw mezelf als Hongaars, maar ik heb bijvoorbeeld nog nooit in Hongarije gewoond. Ik heb European Studies gestudeerd (in het Engels) aan de Babes-Bolyai University in Cluj-Napoca.
Mijn studie vervolgende ik in Groningen. Ik studeerde Euroculture en liep stage als Blue Book trainee bij de Europese Commissie, afdeling Cultuur en Onderwijs. Tijdens de laatste maand van deze stage ben ik gaan solliciteren bij verschillende organisaties. De European Association for International Education belde me voor een sollicitatiegesprek in Amsterdam voor een functie als kennisontwikkelingsassistent. Er zaten 3 weken tussen mijn stage en de start van deze baan, maar ik werd aangenomen voordat ik mijn stage afrondde in Brussel.
Ik heb aan vier verschillende universiteiten in vier landen gestudeerd, dus ik had al veel ervaring toen ze me als stagiair in dienst namen bij de Europese Commissie. De ervaringen die ik tijdens deze stage heb opgedaan, hebben er uiteindelijk voor gezorgd dat ik ben gaan solliciteren naar de baan bij de EAIE.
Wat was je carrièrepad als internationale alumna?
Als student Europese Studies in Cluj Napoca had ik het geluk dat ik door de faculteit werd aangemoedigd om kortere en langere uitwisselingen te voltooien tijdens mijn bachelor. Na het afronden van mijn Erasmus semester in Praag in 2016, was ik verliefd geworden op het studeren en wonen in het buitenland. Hierdoor wist ik zeker dat ik mijn master ergens anders wou gaan volgen. Ook wilde ik iets anders dan Ik wilde deze keer iets anders dan Centraal-Europa meemaken, dus Nederland was een goede optie gezien het collegegeld en de kosten voor levensonderhoud.
Ik was geïnteresseerd in Europese studies en IR-programma's, maar de criteria beperkten me een beetje: hoewel mijn algemene Engels examen (IELTS, C1) resultaten hoog waren, was mijn schrijven onder de 7,5, dus kwam ik niet in aanmerking voor de onderzoeksmasters of andere specifieke programma's. Uiteindelijk werd ik toegelaten tot IRIO en accepteerde ik het aanbod zonder enige twijfeling.
Maanden later, toen ik mijn IRIO-scriptie schreef, zag ik een poster van de master Euroculture bij de ingang van het Harmoniegebouw. Ik heb gesolliciteerd, omdat ik vond dat mijn IR-studies veel te theoretisch waren en ik ook een praktische kant zocht, om mijn kansen op de arbeidsmarkt te verhogen. Hiervoor heb ik met een aantal alumni en studentambassadeurs gesproken. Uiteindelijk hebben zij mij overtuigd van deze keuze.
Studenten zijn vaak verantwoordelijk voor hun studiekeuze en de meerwaarde van de studie. Heb jij dit ook meegemaakt en wat waren de reacties op je studiekeuze?
Mijn studiekeuze was vrij eenvoudig: een bachelor in International Relations en daarna ook een masterprogramma in International Relations. Toch heb ik voor een tweede master gekozen, namelijk Euroculture, omdat ik ook een praktische kant zocht. Het was mijn eigen beslissing om nog een master te volgen. Gelukkig steunden mijn ouders me, vooral toen ik uitlegde dat deze master ook stagelopen en praktijkervaring opdoen zou betekenen. Voor mij was dit precies wat ik zocht:internationale ervaring en competenties opdoen in de praktijk.
Hoe heb je je studententijd beleefd? Was je een actieve student?
De studententijd in Groningen was een van de leukste tijden in mijn leven. Door in de beginperiode ESN-evenementen bij te wonen, leerde ik veel mensen kennen. Daarnaast woonde ik regelmatig workshops van de USVA bij. Mijn vriendenkring heb ik grotendeels ook ontmoet door deze evenementen. Binnen de studie ben ik nooit actief geweest. Ik was ook geen lid van de studievereniging.
Hoe sluit je carrière aan bij je studie en welke aspecten zie je terugkomen?
Ik beschouw het wonen in het buitenland voor mijn studie, het opbouwen van een netwerk in een vreemde stad en het wennen aan een heel andere studiecultuur als de belangrijkste aspecten die hebben bijgedragen aan mijn carrière.
Wat ik verder zie terugkomen zijn de analytische en methodologische vaardigheden die ik heb opgedaan tijdens de studie Euroculture. Bijvoorbeeld het leren omgaan met een probleem bij een juridische situatie. Tegelijkertijd heb ik ook geleerd om met verschillende mensen te communiceren en situaties op te lossen. Daarbij komen de communicatieve vaardigheden die ik tijdens mijn studie heb opgedaan goed van pas.
Zijn er onderwerpen, ervaringen of personen binnen je studie die je zijn bijgebleven of hebben geïnspireerd?
Ik zal altijd de onderwerpen uit de culturele constructie van Europa onthouden. Ik mis echt diepe gesprekken met een geweldige groep mensen over dit soort Europese onderwerpen. De 'coole' sfeer die in de Harmonie-kantine hing vond ik ook altijd leuk. Daar kon je de outfits van iedereen uit de stad spotten. Ik ging er graag heen tijdens de pauzes en ontmoette willekeurig mensen terwijl ik in de rij stond voor koffie.
Laatst gewijzigd: | 24 januari 2023 13:27 |