Studenten Nederlands op wetenschapsdate
Een wetenschapsdate is een gastles gegeven door een student/wetenschapper. Bij Nederlands werken we met studenten die echt met de leerlingen aan de slag gaan met een interessant onderwerp op het brede terrein van de Neerlandistiek. Aan de basis van deze date staat altijd wetenschappelijk onderzoek waaraan de student ook zelf heeft meegewerkt. De gastlessen zijn (in overleg) gratis te boeken in Noord-Nederland.
We bieden op het moment de volgende wetenschapsdates met studenten aan:
Drie sterren voor de postkoets: Reiscultuur toen en nu

Tegenwoordig wordt er veel geschreven over reizen. Zo zijn er travelblogs te vinden op het internet waarin reisliefhebbers hun reizen vastleggen, websites die vakanties promoten en natuurlijk zijn er ook websites waarop mensen hun vakantie beoordelen. Vaak leggen mensen hun vakantie dus niet alleen voor henzelf vast, maar ook voor anderen. En dit is niet alleen van deze tijd.
Tijdens een onderzoeksatelier over oudere letterkunde heeft Melissa zich met een groep studenten beziggehouden met het maken van een editie van een reisverslag. Dit reisverslag is geschreven door Groningse studenten, die in 1816 een reis maakten door Duitsland, samen met een paar professoren van de universiteit.
In de gastles over reiscultuur maken leerlingen kennis met het reisverslag uit de negentiende eeuw en gaan zij bezig met het transcript dat hiervan is gemaakt. Zij maken kennis met de reiscultuur uit de negentiende eeuw en gaan een fragment uit het reisverslag in een modern jasje stoppen. Want is er wel zo veel verschil tussen een reis van tweehonderd jaar geleden en een reis van nu?
Deze wetenschapsdate is met name geschikt voor 3e klassen havo en vwo. Je kunt deze gastles boeken voor een woensdag (in februari) of vrijdag, maar andere dagen en klassen zijn in overleg misschien ook mogelijk. Neem even contact op door te mailen naar: Saskia Visser

Humor? Geen ramp!
Na een heftige gebeurtenis worden we overspoeld door emotionele reacties en media-aandacht, maar dat is niet het enige. Humor speelt een opvallende rol in de nasleep van een ramp. Al snel na een ramp blijken de eerste grappen over de gebeurtenis zich al te verspreiden. Hoewel mensen vaak vinden dat het nog te vroeg is voor zo’n grap, wordt er toch om gelachen. Mark dook voor zijn onderzoeksatelier in het fenomeen rampenhumor. Want wat is nou eigenlijk rampenhumor en waarom lachen we erom?
Bij rampenhumor speelt men op de grens van wat kan en wat niet. Een grap kan om te lachen zijn, maar ook juist te ver gaan. Mark bespreekt met de klas waar deze grens voor iedereen persoonlijk ligt. Daarnaast bekijken we aan de hand van wetenschappelijke theorieën wat het nut kan zijn van rampenhumor. Is het gewoon simpel vermaak of kan het ook echt een functie hebben?
Deze wetenschapsdate is met name geschikt voor 4e en 5e klassen havo en vwo. Je kunt deze gastles boeken voor een donderdagmiddag of vrijdag. Je kunt deze gastles boeken door te mailen naar: Saskia Visser

Kleuters en geschreven taal
Wat weten kleuters al van geschreven taal? Je denkt misschien nog niet veel, want ze leren pas lezen en schrijven in groep 3. Toch weten ze meer dan je denkt! Student Nederlands Dominique verdiepte zich in dit onderwerp tijdens haar onderzoeksatelier Taalbeheersing. Ze ontdekte dat kleuters weten hoe geschreven taal eruitziet, weten dat geschreven taal op een bepaalde manier werkt en wanneer ze een eerste aanzet tot schrijven kunnen inzetten om communicatief te bereiken wat ze willen. Maar hoe laten kleuters dit zien? En waarom is dit belangrijk om te weten?
Dominique vertelt graag over dit onderwerp en haar eigen onderzoek, maar gaat ook met de klas aan de slag. Samen kijken de leerlingen naar transcripten van pratende kleuters en ontdekken ze zelf hoe beginnende geletterdheid eruitziet. Een interessante les met inzichten uit actueel onderzoek over een onderwerp dat veel leerlingen zal aanspreken.
Deze wetenschapsdate is geschikt voor havo- en vwo-klassen uit de bovenbouw. Je kunt deze gastles in overleg boeken op maandagmiddag, woensdag, donderdagmiddag en vrijdag. Mail naar: Saskia Visser

`Wij en zij’ in Surinaamse literatuur
Kim deed voor haar bachelorscriptie heel interessant onderzoek. Ze komt graag dit najaar er samen met een medestudent een gastles over geven. In deze gastles maken leerlingen kennis met Surinaamse literatuur. Aan de hand van fragmenten uit Jaguarman van Raoul de Jong en De stille plantage van Albert Helman gaan de leerlingen aan de slag met verschillende perspectieven op het verleden. Door beschrijvingen als ‘stinkende slavinnen’ en ‘lieve ongehuwde meisjes’ tegenover elkaar te zetten, ontdekken ze dat literatuur verschillende perspectieven kan creëren op wie ‘wij’ en wie ‘zij’ zijn. Natuurlijk koppelt Kim dat ook aan haar eigen onderzoek en de theorie erachter. Zo nemen de studenten de klas mee in een beladen, maar belangrijk verleden. Hoe kan je dat nou beter doen, dan aan de hand van Surinaamse literatuur?
Deze wetenschapsdate is geschikt voor de bovenbouw havo en vwo. Je kunt deze gastles voor een donderdag of vrijdag (data in overleg) boeken door te mailen naar: Saskia Visser
Op zoek naar de schrijver in jezelf

Voor het schrijven van een goede tekst zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Het is alleen essentieel om jouw weg te vinden. Met deze wetenschapsdate maakt Elianne bovenbouwleerlingen wegwijs om een begin te maken met deze zoektocht.
Deze date is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar schrijfprocessen en daar vertelt Elianne natuurlijk eerst ook over. Daarna gaat ze met de leerlingen aan de slag met hun eigen schrijfvaardigheid op een manier die ze waarschijnlijk niet gewend zijn. We bespreken vragen als: Hoe pak jij het schrijfproces aan en wat betekent dat voor je tekst? Waar ligt je kracht? Wat is je valkuil? Hoe kun je zorgen dat je goede feedback krijgt? En we nemen de proef op de som. Goed in te passen als startles voor een grotere schrijfopdracht dus! Of juist op het moment dat leerlingen een eerste versie gaan reviseren.
Deze wetenschapsdate is geschikt voor de bovenbouw havo en vwo. Je kunt deze gastles boeken door te mailen naar: Saskia Visser
Meer of andere inspiratie nodig?
-
Er zijn ook workshops met studenten rond profielwerkstukken te boeken. Kijk voor het aanbod bij het Alfasteunpunt
-
Geïnteresseerd in andere vakgebieden? Of wil je graag meer ervaren wetenschappers voor de klas? Kijk bij het aanbod aan gastlessen van de Scholierenacademie
Laatst gewijzigd: | 24 januari 2025 12:09 |