Over ons Faculteit der Letteren Profielversterking Nederlands

Aan de slag met Lezenslessen

Dieuwertje van der Wal

Om te leren over leesplezier en leesmotivatie van leerlingen heeft Dieuwertje als deelnemer en proefpersoon deelgenomen aan twee cursussen van Lezenslessen: 'Meer leesplezier en leesmotivatie' en 'Eerste hulp bij aarzelende lezers'. Op haar vmbo school komt Dieuwertje veel leerlingen tegen waar de drempel tot lezen nogal hoog is. Hoe krijg je grip op de weerstand van leerlingen als het gaat om lezen? Hoe geef je keer op keer rake boekentips waardoor leerlingen boeken uitlezen? Hoe kun je de leerlingen intrinsiek motiveren om te gaan lezen? Deze, maar nog veel meer vragen worden beantwoord in de cursussen van Lezenslessen. In deze workshop geeft Dieuwertje een inkijkje in dat materiaal. Ze vertelt vanuit haar ervaring en hoe ze de tips uit de cursussen praktisch inzet in haar rol als docent Nederlands. De workshop is ook interessant voor mediathecarissen en studenten.

decoratieve afbeelding

Over Dieuwertje...

Dieuwertje is docent Nederlands op de BHS in Gorredijk. Ze geeft les aan een heterogene onderbouw en vmbo bovenbouw. Ze maakt zich op school hard voor meer leesuren, een huiskamer als leeslokaal, een breed aanbod aan leesboeken en een schoolbreed (vakoverstijgend) taalbeleid.

Laatst gewijzigd:01 februari 2024 09:50