Letteren LoungeOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen

Vanaf:vr 27-09-2024 19:30
Tot en met:za 28-09-2024 00:00
Waar:Forum Groningen, Nieuwe Markt 1

Voor wie na het Letterenfestival nog meer wil leren, wordt er in Groningen nog geen week later de Europese Nacht van de Onderzoekers georganiseerd. Tijdens dit evenement vertellen medewerkers van verschillende faculteiten je graag meer over hun onderzoek. De Faculteit der Letteren is ook aanwezig.

Eten, food, comida, еда, yiyecek: speel je door wereldtalen heen (met Anastasia Pattemore)

Verken de wereldwijde taaldiversiteit met een bordspel! Jij en je team beheren een meertalig restaurant waar klanten in hun moedertaal bestellen. Kunnen jullie Chuwabo van Galicisch onderscheiden en jullie klanten op tijd bedienen? Het innovatieve onderzoek achter dit bordspel gebruikt spellen om taalverwerving te bevorderen en te meten. Doe mee, speel en ontdek: de beste teams maken kans op prijzen!

Een beest-achtige geschiedenis (met Willemien de Kock, Thom Brongers en Andie Carter)

Heb je je ooit afgevraagd wat het eerste Nederlandse vee at? Hoe zeeschildpaddenschilden in het 17e-eeuwse Prinsenhof in Leeuwarden terecht kwamen? En of Hunebedbouwers zich zorgen moesten maken over wolven in Drenthe? Archeozoölogie onthult deze antwoorden aan de hand van dierlijke resten en meer. Leer over mens-dierrelaties door de geschiedenis heen. Bezoek de onderzoekers om deze verhalen te verkennen en stel je vragen!

Praat jezelf de OK in! (met Mike Huiskes)

De leerling met het scalpel, de supervisor die zorgt voor de beste zorg – hoe werkt dat? Leer hechten onder begeleiding van een ervaren chirurg en duik in de wereld van de operatiekamer. Ontdek hoe communicatie en gedrag de dagelijkse chirurgische praktijk bepalen. Samen verkennen we de 'grammatica' van leren en samenwerken in de OK en leer je hoe je dit vanuit een interactief perspectief kunt analyseren.

Science Battle (met Lotte van Poppel)

Welke onderzoeker heeft het meest aantrekkelijke verhaal? Luister naar onderzoekers die hun verbluffende onderzoeksresultaten presenteren terwijl ze met elkaar strijden om jouw aandacht!

Chat met AI!

Ben jij benieuwd waar ChatGPT goed en slecht in is? En kun je een robot jouw instructies laten opvolgen? Doe mee aan de workshop waar je mobiele robots kunt uitproberen, spelletjes speelt met ChatGPT en de technologie erachter leert kennen. Onderzoekers van de groep Computationele Taalkunde aan de RUG staan klaar om al je vragen te beantwoorden. Mis deze kans niet om de fascinerende wereld van AI te ontdekken!

Social Medialinkedin youtube