Dé adolescent? Representaties van adolescentie in YAL
In young adult-literatuur circuleren allerlei ideeën over de adolescentie. Jongeren zijn bijvoorbeeld rebels en volop bezig hun eigen identiteit te ontdekken. Tegelijkertijd worden ze symbolisch gezien als ‘hoop voor de toekomst’. Zulke ideeën over de adolescentie beïnvloeden de denkbeelden van de lezer over deze levensfase.
In deze workshop wordt een werkvorm voorgesteld waarmee leerlingen onderzoek kunnen doen naar representaties van de adolescentie in literaire teksten. Hoe wordt de fase waarin zij zich bevinden verbeeld in romans die voor hen bedoeld zijn? Linda Ackermans en Marjolijn Feddema presenteren een concreet analysemodel dat u in de klas kunt gebruiken en geven voorbeelden uit hun eigen lespraktijk.
Over Marjolijn en Linda ...
Marjolijn Feddema is vier jaar docent Nederlands op ALASCA in Amsterdam. Daarvoor werkte zij zes jaar op andere scholen. Ze heeft veel ervaring met het maken van eigen lesmateriaal in samenwerking met collega's. Eén dag in de week werkt zij als vaksteunpuntcoördinator voor de UvA. In die functie helpt zij de aansluiting tussen voortgezet en hoger onderwijs te verbeteren door onder andere workshops en cursussen voor VO-docenten te organiseren.
Linda Ackermans is docente Nederlands in het voortgezet onderwijs en werkt daarnaast aan de Radboud Universiteit Nijmegen aan een proefschrift over young adult-literatuur in Nederland. Voor haar onderzoek kreeg ze een Promotiebeurs voor Leraren van NWO toegekend.
Laatst gewijzigd: | 01 februari 2024 09:50 |