Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Kom naar Roze Wetenschap!

Wetenschapsfestival over lhbti+ gerelateerd onderzoek
21 mei 2024

Op dinsdag 4 juni organiseren onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen Roze Wetenschap: een wetenschapsfestival voor iedereen die meer wil weten over lhbti+ gerelateerd onderzoek. Met lezingen, citizen science en een living library vanuit zeer uiteenlopende vakgebieden. Iedereen is welkom, aanmelden is niet nodig en de toegang is gratis.

Kun je aan iemand horen of hij homo is? Waarom lopen lhbti+-jongeren een groter risico op een drugsverslaving of suïcide? Hoe ontwikkelen zij hun sociale identiteit in hun middelbareschooltijd? Wat was de bijdrage van radicale lesbische vrouwen in het Amerika van de jaren ’70 aan de strijd voor gelijke rechten voor lhbti+’ers? Is een non-binair iemand een die of een hen? En wat betekent het als een krijger in een steentijdgraf vrouwelijk dna blijkt te hebben?

Of het nou taalkunde is of geneeskunde, sociologie of archeologie, op alle faculteiten van de Rijksuniversiteit Groningen wordt onderzoek gedaan naar thema’s die te maken hebben met gender en seksualiteit. Dit jaar hebben deze onderzoekers de krachten gebundeld voor een wetenschapsfestival speciaal over lhbtiq+-onderwerpen.

Te doen tijdens Roze Wetenschap

Tijdens Roze Wetenschap worden bezoekers op verschillende manieren geïnformeerd over en betrokken bij onderzoek naar lhbti+-onderzoek. Zo kunnen bezoekers in de Living Library in gesprek gaan met queer onderzoekers en leden van queer organisaties. Er worden lezingen gegeven, onder meer over archeologisch onderzoek dat onze kijk op traditionele ideeën over heteroseksualiteit in prehistorische samenlevingen verandert, en over onderzoek naar de inkomensongelijkheid op de arbeidsmarkt voor lhbti+-personen.

Bezoekers kunnen ook zelf een bijdrage leveren aan wetenschappelijk onderzoek door een enquête in te vullen over welke voornaamwoorden mensen normaal gesproken zouden gebruiken voor non-binaire personen. Bezoekers kunnen aanmoedigingen voor anderen achterlaten op de Post-it muur, hun kennis over lhbti+-onderwerpen testen tijdens een quiz en onderzoeksvoorstellen achterlaten in de Ideeënbox.

Meer informatie over het programma vind je hier.

Diversiteit van queer onderzoek

Initiatiefnemers dr. Remco Knooihuizen en dr. Wouter Kiekens, beiden werkzaam bij de RUG, hebben het initiatief genomen voor het festival om de diversiteit van queer onderzoek te belichten. Kiekens: "De nadruk ligt soms erg op negatieve resultaten, die bijvoorbeeld laten zien dat lhbti+-personen slachtoffer zijn van pestgedrag, depressie of uitsluiting uit de samenleving. Maar queer onderzoek is veel breder dan dat. Het is belangrijk om te benadrukken dat er op verschillende manieren lhbti+-onderzoek wordt gedaan aan de universiteit, om zo duidelijk te maken dat queer mensen niet alleen slachtoffers zijn."

Het festival staat open voor iedereen, ongeacht hun kennisniveau over wetenschap of de lhbti+-gemeenschap, zegt Knooihuizen. "Dit is een open en gratis evenement voor iedereen die open-minded en nieuwsgierig is om over dit onderwerp te leren."

Wanneer en waar?

Roze Wetenschap vindt plaats in het House of Connections aan de Grote Markt 21 in Groningen van 18.00 tot 21.00 uur. Iedereen is welkom, de toegang is gratis.

De voertalen tijdens het festival zijn Nederlands en Engels.

Meer informatie over het festival

Roze Wetenschap wordt georganiseerd door onderzoekers van de Faculteit der Letteren en de Faculteit Gedrag- en Maatschappijwetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen, in het kader van Roze Zaterdag, het landelijke evenement dat de vrijheid en emancipatie van de lhbti+-gemeenschap viert. De stad Groningen is in 2024 gaststad van Roze Zaterdag. In de aanloop naar Roze Zaterdag, die op zaterdag 22 juni plaatsvindt, worden verschillende activiteiten georganiseerd in de stad en de provincie Groningen om seksuele diversiteit en genderdiversiteit te vieren. Ga voor meer informatie over alle activiteiten in Groningen naar de website van Roze Zaterdag.

Iedereen is welkom!
Laatst gewijzigd:21 mei 2024 09:43