Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit der Letteren Informatie voor nieuwe studenten De start van je bachelor Geschiedenis

Algemene informatie

Inschrijving bij de RUG

Je inschrijving als student bij de RUG moet ruim vóór 1 september op orde zijn. Zaken als het uploaden van je ID, invullen van je vooropleiding en de betaling van je collegegeld moeten allemaal voor 1 september afgevinkt zijn, anders kun je niet beginnen met de opleiding! In Studielink kun je zien welke zaken je nog moet regelen. Kijk op de informatiepagina over aanmelden en inschrijven voor meer informatie en neem voor verdere vragen contact op met Studenten Informatie & Administratie.

Let op: Als je instroomt op basis van een HBO propedeuse, is het belangrijk dat je ook voldoet aan de aanvullende taaleis Engels. Kijk voor meer informatie op de website over taaleisen.

To do lijst

Zodra je alles voor je inschrijving hebt geregeld, kun je de volgende dingen regelen om er zeker van te zijn dat je goed voorbereid aan je opleiding begint:

Voordat je kunt beginnen met je opleiding

Intekenen voor vakken

Als nieuwe student word je automatisch ingetekend voor je colleges en dus vakken van het eerste semester. Vanaf het tweede semester moet je wel zelf inschrijven voor vakken. Bureau voor Studentzaken informeert je dan tijdig op je (studenten)e-mail over de inschrijfperiode en procedure. Meer informatie is ook te vinden in de Student Portal.

Als je eenmaal bent ingeschreven voor een onderdeel en aan de voorwaarden voldoet, word je automatisch aangemeld voor het tentamen.

Functiebeperking

Heb je AD(H)D, ASS, Dyslexie of een andere functiebeperking die van invloed kan zijn op je studie of studievoortgang? Als je bijvoorbeeld in aanmerking wilt komen voor speciale voorzieningen neem dan zo snel mogelijk, maar in ieder geval voor de start van het studiejaar contact op met je studieadviseur.

Studieadviseurs Geschiedenis

Bob van der Borg en Hidde de Haas
Bob van der Borg en Hidde de Haas
  • Dhr. drs. R.P. (Bob) van der Borg
  • Dhr. drs. H.R. (Hidde) de Haas

E-mail

  • historyadvice rug.nl (Geschiedenis)
  • cmems.advice rug.nl (Classical Medieval and Early Modern Studies)
  • studieadviseur.gltc rug.nl (Griekse en Latijnse taal en cultuur)
  • mhir.advice@rug.nl (Research Master Modern History and International Relations)

Locatie

  • Harmoniegebouw, kamer 1315.0501/1315.502

(Inloop)spreekuren

De snelste manier om ons persoonlijk te spreken is door langs te komen tijdens onze inloopspreekuren. Dit kan je voor elke vraag en elk probleem doen zonder afspraak.

  • Maandag 12.30-13.30, Bob van der Borg
  • Dinsdag 13.30-14.30, Hidde de Haas & Bob van der Borg
  • Donderdag 10.00-11.00, Hidde de Haas & Bob van der Borg

Als je een niet-dringend probleem hebt waarvoor je weet dat je er meer tijd voor nodig zal hebben, dan is het ook mogelijk om met een van ons een afspraak te maken. Je kunt ons een email sturen met voorkeursdata voor een afspraak.

Natuurlijk kan je voor al je vragen en problemen altijd contact met ons opnemen per e-mail. We proberen alle e-mails binnen een werkweek te beantwoorden. Indien we hetgeen waar je mee zit als urgent aanmerken, zullen we je op korte termijn uitnodigen voor een afspraak.

Speciaal voor het aanvragen van tentamenvoorzieningen is er een Informatietool ontwikkeld. Je krijgt informatie over hoe het aanvraagproces voor speciale (tentamen)voorzieningen verloopt bij jouw faculteit (Letteren) nadat je een aantal eenvoudige vragen hebt beantwoord over het soort functiebeperking dat jij hebt en de soort voorziening(en) waarvoor je in aanmerking zou willen komen.

Laatst gewijzigd:25 april 2025 14:53
View this page in: English