Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Nieuws Nieuwsarchief

Dr. Catherine Jasserand wint privacy award voor paper over gezichtsherkenningstechnologieën

12 maart 2024
dr. Catherine Jasserand

Catherine Jasserand , universitair docent aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid, heeft een van de Privacy Papers for Policymakers Awards (PPPM) van het Future of Privacy Forum gewonnen. Ze kreeg de prijs voor haar paper ‘Experiments with Facial Recognition Technologies in Public Spaces: In Search of an EU Governance Framework’.

Gezichtsherkenningstechnologieën testen zonder specifieke wettelijke regels

Volgens een onderzoek dat EDRi in 2020 heeft uitgevoerd, hebben ten minste 15 Europese landen al zonder veel publiek debat gezichtsherkenningstechnologieën (FRTs) in openbare ruimtes gebruikt of hiermee geëxperimenteerd. De systemen werken op afstand, zonder dat mensen meewerken of zich ervan bewust zijn.

Op basis van de uitgevoerde experimenten wordt in het paper ‘Experiments with Facial Recognition Technologies in Public Spaces: In Search of an EU Governance Framework’ beoordeeld of de kaders voor gegevensbescherming toereikend zijn om de FRT-experimenten van overheidsinstanties in de openbare ruimte te reguleren. Het paper vormt een hoofdstuk in het boek ‘Handbook on the Politics and Governance of Big Data and Artificial Intelligence’ en werd in 2022 door Jasserand geschreven als onderdeel van haar fellowship MSCA-IF DATAFACE aan de KU Leuven. Andrej Zwitter en Oskar Gstrein van de RUG (Campus Fryslân) zijn de editors van het boek.

PPPM Awards

De PPPM Awards zijn een erkenning voor toonaangevende privacywetenschap die relevant is voor beleidsmakers in het Amerikaanse Congres, federale agentschappen en internationale gegevensbeschermingsautoriteiten. De adviesraad selecteerde dit jaar negen winnende artikelen, twee eervolle vermeldingen, twee studentinzendingen en twee eervolle studentvermeldingen.

Dit bericht is geplaatst door de Faculteit Rechtsgeleerdheid.

Laatst gewijzigd:02 mei 2024 12:44