Samenwerken in Project Sociale Netwerken

Hoe komen mensen samen tot nieuwe ideeën? En hoe verspreidt een innovatief idee zich door een organisatie? In ons nieuwe vak Project Sociale Netwerken leren studenten hoe je empirisch onderzoek doet naar de structuur en het functioneren van sociale netwerken.
Dit jaar werkten vijftien sociologiestudenten samen aan een onderzoek naar zogeheten changelabs—samenwerkingsverbanden op middelbare en mbo-scholen die gericht zijn op onderwijsvernieuwingen. Om een netwerk goed te begrijpen, is het cruciaal dat je iedereen in het netwerk ondervraagt, omdat je anders kans loopt dat je precies een belangrijke schakel in het geheel mist. Samen interviewden de studenten vijfentwintig professionals om hun individuele netwerk in kaart te brengen.
Het unieke aan het project is de verweven manier van samenwerken tussen studenten: Als je alle verzamelde individuele netwerken samenvoegt, ontstaat er een compleet beeld van het gehele netwerk. In kleine groepen schreven de studenten daarna rapporten over vragen als: Hoe werken mensen in het netwerk samen? en Welke personen hebben een sleutelrol in het verspreiden van innovaties?
Op deze manier leerden studenten niet alleen nieuwe en essentiële onderzoeksvaardigheden, maar droegen ze ook samen bij aan een actueel en praktisch vraagstuk.
Laatst gewijzigd: | 07 februari 2025 09:45 |
Meer nieuws
-
16 december 2024
Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’
Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. Daarbij gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden.
-
10 juni 2024
Om een wolkenkrabber heen zwermen
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...