Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

When drinking the pain away

Alcohol use, alcoholism and aggression: making space for empathy
Promotie:I.C. (Isabelle) Baltariu, MSc
Wanneer:13 juni 2024
Aanvang:12:45
Promotors:dr. M. (Marije) aan het Rot, prof. dr. V. Enea, prof. dr. P.J. (Peter) de Jong
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
When drinking the pain away

Het effect van alcohol op empathie

Drank kan onze sociale ervaring verbeteren, maar ook – direct of indirect – onaangename bijwerkingen hebben, zoals agressie. Waar ligt de grens tussen het genieten van alcohol en het ontwikkelen van een problematisch drinkpatroon? Isabelle Baltariu onderzocht of onze empathische vermogens een rol spelen bij de positieve en negatieve effecten van alcohol. De uitkomst is dat alcohol een acuut negatief effect kan hebben, maar dat hangt af van individuele verschillen in drankconsumptie en beweegredenen daarvoor.

Het proefschrift bevat vier onderzoeken: een systematische review, een cross-sectioneel correlationeel onderzoek, een experimenteel onderzoek en een klinische case-control studie. Ze werden uitgevoerd bij verschillende soorten alcoholgebruikers: jonge sociale drinkers, personen die risico lopen een SGA (stoornis in het gebruik van alcohol) te ontwikkelen, en personen die de diagnose SGA gekregen hebben. Empathie werd op meerdere manieren gemeten, als onderdeel van sociale cognitie. Het belangrijkste doel was het testen van de invloed van alcoholgebruik op empathische vermogens. De belangrijkste bevinding was dat alcohol acuut een negatief effect kan hebben, maar de impact hangt af van individuele verschillen in drinkniveaus en -motieven. Dit kan relevant zijn bij de beslissing wanneer en hoe het trainen van empathische vaardigheden geïntegreerd zou kunnen worden in de behandeling van een SGA.