Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

The colorful memory

Promotie:X. (Cherie) Zhou
Wanneer:06 juni 2024
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. M.M. (Monicque) Lorist
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
The colorful memory

Het kleurrijke geheugen: hoe onthouden we kleuren?

We leven in een kleurrijke wereld. Als we kleuren in het dagelijks leven waarnemen, hoe slaan we ze dan op in het geheugen zodat we ze later kunnen terugvinden? Wat beïnvloedt de verschillende strategieën om deze informatie op te slaan? Hoe is deze informatie gerelateerd aan aandacht? Hierover ging het onderzoek van Cherie Zhou.

In haar proefschrift komen twee hoofdonderwerpen aan de orde. Ten eerste, wat bepaalt hoe visuele (kleur)informatie wordt opgeslagen als verschillende soorten representatie, en waarom? Ten tweede, hoe is aandacht gerelateerd aan visueel werkgeheugen met betrekking tot verschillende processen? Hiervoor gebruikte Zhou diverse methoden, waaronder gedragsmetingen, computer-modellering, eye-tracking en pupillometrie.

De resultaten tonen aan dat of visuele informatie wordt opgeslagen in zeer nauwkeurige, continue representaties, of minder nauwkeurige, categorische representaties, en in welke mate dat gebeurt, is afhankelijk van de geheugenbelasting. In het bijzonder, wordt visueel werkgeheugen meer afhankelijk van categorische representaties met toenemende geheugenbelasting. Cruciaal is dat slechts één item actief kan worden gehandhaafd in de focus van de aandacht. Dit item wordt opgeslagen als een continue weergave in visueel werkgeheugen, waarschijnlijk vanwege de grote hoeveelheid mentale inspanning die het vereist om een ​​continue weergave te behouden. Op zijn beurt wordt de aandacht ook geleid door visuele werkgeheugenrepresentaties.

In naturalistische omgevingen trekt een kleur die wordt behouden in het visuele werkgeheugen de aandacht naar items die overeenkomen met deze kleur in een zoektaak. Bovendien blijkt dat meer dan één visuele werkgeheugenrepresentatie tegelijkertijd de aandacht kan leiden tijdens visueel zoeken. Over het algemeen biedt het proefschrift een geïntegreerd perspectief om de mechanismen in de visuele werkgeheugenopslag te begrijpen, evenals de dynamiek tussen visueel werkgeheugen en aandacht bij visuele verwerking.