Profiel

De faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen is sterk in onderzoek en onderwijs op het gebied van gedrag, denken, leren en samenleven van mensen. We werken aan sociale vraagstukken en problemen die mensen ervaren in het dagelijks leven. Centraal staat de individuele en maatschappelijke veerkracht en de vraag hoe we deze kunnen vergroten. We richten ons hierbij op de onderwerpen migratie, milieu en klimaat, gezondheid, opvoeding en onderwijs, bescherming van kwetsbare minderheden en duurzame samenwerkingsverbanden.

Het onderzoek en onderwijs heeft een sterke basis in de wetenschappelijke disciplines Onderwijswetenschappen, Pedagogische Wetenschappen, Psychologie, Sociologie en het opleiden van leraren. De faculteit biedt vier bacheloropleidingen aan en meer dan twintig master tracks, waaronder ook de tweejarige Research Master Behavioural and Social Sciences. Ook huisvest de faculteit de universitaire Lerarenopleiding.

Bij de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen volgen zo’n 4500 studenten onderwijs en werken meer dan 800 medewerkers.

Strategie

De primaire doelstellingen van de faculteit zijn het bieden van uitstekend onderwijs en het doen van vernieuwend onderzoek op het terrein van gedrag- en maatschappijvraagstukken, alsook het delen en ter discussie stellen van kennis nationaal en internationaal met wetenschappers, professionals en het grote publiek.

Wetenschappelijk onderwijs en onderzoek zijn nauw met elkaar verbonden. De universiteit wordt in belangrijke mate bekostigd met gelden die gebaseerd zijn op het aantal studenten dat onderwijs volgt. Dat schept een verplichting ten aanzien van de kwaliteit en organisatie van het onderwijsaanbod. De inhoud van dat onderwijs wordt voor een belangrijk deel gevoed door theorievorming en resultaten van wetenschappelijk onderzoek. Er is een maatschappelijke verantwoordelijkheid om deze kennis ook te delen en ter discussie te stellen.

In overeenstemming met deze brede doelstellingen bepalen de afdelingen binnen de faculteit GMW concrete doelstellingen met betrekking tot hun onderzoeksprogramma’s en opleidingen. Uitgangspunt van het facultair beleid is dat concrete inhoudelijke doelstellingen steeds daar worden geformuleerd waar ze ook worden gerealiseerd.

Strategisch plan en governance

Het faculteitsbestuur geeft in het Strategisch Plan 2020-2026 aan wat de randvoorwaarden en uitgangspunten dienen te zijn bij het formuleren en behalen van die inhoudelijke doelen. Daarmee richt het plan zich dus vooral op de algemene faciliterende taak die het faculteitsbestuur heeft.

Een belangrijk onderdeel van de implementatie van het Strategisch Plan is de Governance van GMW. Deze notitie heeft tot doel duidelijkheid te verschaffen over de verdeling van taken en bevoegdheden tussen de bestuurlijke gremia in de faculteit: van Faculteitsbestuur (FB), afdelingen, basiseenheden tot de leerstoelgroepen.

Laatst gewijzigd:20 juni 2024 07:31