Nieuwe decaan GMW Casper Albers: “Ik bijt me graag vast in ingewikkelde problemen”

04 september 2024
Casper Albers (foto: Thomas de Maree)

Met ingang van dit academisch jaar treedt Casper Albers aan als decaan van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen. In dit interview deelt hij zijn visie op de toekomst van het onderwijs en onderzoek, en blikt hij vooruit op de uitdagingen die de faculteit te wachten staan.

Casper Albers is geen onbekende in de wandelgangen van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen (GMW). Al vijftien jaar is hij er werkzaam en heeft hij zich, zoals hij het zelf omschrijft, "vanaf de zijlijn" vaak uitgesproken over het reilen en zeilen binnen de universiteit. Met zijn deelname aan de faculteits- en universiteitsraad, zijn betrokkenheid bij actiegroepen zoals WOinActie, en zijn rol als columnist voor de Volkskrant en UKrant, heeft hij zijn stempel gedrukt op de academische gemeenschap. De afgelopen jaren bouwde hij zijn ervaring verder uit als onderzoeksdirecteur binnen de afdeling Psychologie.

Achter de knoppen

Dit academisch jaar neemt Albers plaats in het hart van het bestuur: hij is benoemd tot decaan van GMW. Met een gezonde dosis enthousiasme ziet hij de nieuwe uitdaging tegemoet. "Ik krijg nu de kans om zelf achter de knoppen te zitten," vertelt hij. "Het geeft me voldoening om me vast te bijten in ingewikkelde problemen waarvoor geen perfecte oplossingen bestaan. Juist in het zoeken naar de best mogelijke oplossing, samen met anderen, schuilt voor mij de waarde van deze functie."

Tournee

Dankzij zijn jarenlange ervaring kent Albers de faculteit en de universiteit door en door. Toch is hij, als voorbereiding op zijn nieuwe functie, begonnen met een “welkomsttournee”, waarbij hij gesprekken voert met diverse commissies en instituten binnen en buiten de universiteit. Ook kreeg hij van zijn voorganger, Kees Aarts, een uitgebreide overdracht van lopende dossiers. "Kees heeft ruim de tijd genomen om me bij te praten over alle belangrijke zaken," vertelt Albers.

Schadelijke bezuinigingen

Een van de meest prangende kwesties die op Albers’ bureau ligt, zijn de aangekondigde bezuinigingen op het hoger onderwijs. "Onderwijs is de sleutel voor persoonlijke ontwikkeling, gelijkwaardigheid en economische groei. De wetenschap heeft ons gered tijdens de coronapandemie en juist de sociale en geesteswetenschappen zijn keihard nodig bij het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen zoals klimaatverandering en de bescherming van democratische waarden," benadrukt hij. "Bezuinigingen op deze terreinen zijn dan ook schadelijk voor ons land."

Zo goed mogelijk voorbereiden

“Tegelijkertijd is het een feit dat er ruim een miljard op de universiteiten gekort gaat worden, wat ook voor GMW in de miljoenen loopt. Het is onze taak als Faculteitsbestuur om ons voor te bereiden op de klappen die gaan komen, en daarbij de gemeenschap zo goed mogelijk mee te nemen.” Albers hoopt dat de impact van de bezuinigingen beperkt blijft en dat het niet tot interne verdeeldheid leidt.

AI

Een andere ontwikkeling die Albers nauwlettend volgt, is de opkomst van artificial intelligence (AI). "Het wordt steeds lastiger om te bepalen of een scriptie door een student of door AI is geschreven," constateert hij. "Dit dwingt ons om opnieuw na te denken over hoe we kennis en vaardigheden toetsen." Toch ziet hij ook mogelijkheden. "De digitale revolutie biedt tal van kansen om het onderwijs beter en efficiënter te maken. De Nederlandse Onderwijspremie, die het team van Jolien Mouw heeft gewonnen voor hun onderzoek naar het gebruik van virtual reality in het onderwijs, is daar een mooi voorbeeld van."

Niet alleen labjassen

Op de lange termijn wil Albers de zichtbaarheid en erkenning van de gedrags- en maatschappijwetenschappen vergroten. "Binnen onze faculteit zijn er al uitstekende voorbeelden van wetenschapscommunicatie, maar in dit geval is meer zeker beter. De gemiddelde Nederlander heeft een beperkt beeld van wat wetenschap inhoudt. Wanneer je 'wetenschapper' googelt, krijg je voornamelijk beelden van mensen in labjassen met reageerbuizen te zien, terwijl wetenschap zoveel meer omvat." Albers hoopt bij te dragen aan een bredere kijk op wetenschap in de samenleving.

Bevoorrecht

Hoewel er verschillende grote uitdagingen zijn, kijkt Albers met optimisme vooruit. Het ontmoeten van nieuwe, enthousiaste studenten en medewerkers vormt voor hem een belangrijke drijfveer. “We hebben met GMW een fantastische faculteit waar we superfascinerend onderzoek doen, en het is een voorrecht dat ik daar nog steeds dagelijks over bij mag leren.

Verder lezen
Laatst gewijzigd:04 september 2024 14:07