Skip to ContentSkip to Navigation

Helpt een interactieve toestemmingsprocedure deelnemers beter te informeren?

03 september 2024
Illustratie: Alexyndr

Hoe zorg je ervoor dat deelnemers aan online onderzoeken echt goed geïnformeerd zijn? Psychologen Marije aan het Rot en Ineke Wessel bogen zich onlangs over deze vraag. Hun onderzoek, recent gepubliceerd in het Journal of Empirical Research on Human Research Ethics, richtte zich op de effectiviteit van interactieve toestemmingsprocedures in vergelijking met de traditionele aanpak waarbij deelnemers enkel een tekst lezen.

In de studie werden twee methoden onder de loep genomen. Bij de traditionele aanpak kregen deelnemers vijf pagina’s aan informatie voorgeschoteld voordat ze hun toestemming gaven. De interactieve methode daarentegen liet deelnemers na elke pagina twee vragen beantwoorden om te checken of de informatie goed was begrepen.

Na afloop van de toestemmingsprocedure werden de deelnemers getest met twintig vragen. De helft van deze vragen was eerder al gesteld aan de interactieve groep, de andere helft was nieuw voor iedereen. Wat bleek? Deelnemers die de interactieve procedure hadden doorlopen, beantwoordden de eerder gestelde vragen significant beter dan degenen die alleen tekst hadden gelezen. Op de nieuwe vragen scoorden ze echter niet beter.

Aan het Rot en Wessel concluderen dat een interactieve toestemmingsprocedure vooral nuttig kan zijn wanneer de focus ligt op de belangrijkste risico’s en hoe daarmee om te gaan. Dit is van cruciaal belang vanuit ethisch en privacy-oogpunt, met name in studies waarbij hogere risico’s een rol spelen.

Verder lezen
Laatst gewijzigd:05 september 2024 10:43
View this page in: English

Meer nieuws

  • 17 december 2024

    Autisme bij vrouwen: camoufleren eist zijn tol

    Vrouwen met autisme krijgen vaak later een diagnose dan mannen. Onderzoeker Yvonne Groen ontwikkelde samen met haar collega’s een screeningsinstrument om de diagnose te vergemakkelijken.

  • 26 november 2024

    De angst om te eten

    Renate Neimeijer doet onderzoek naar eetstoornissen bij kinderen en jongeren. Haar lopende onderzoek richt zich op de vermijdende en restrictieve voedselinname stoornis ARFID.

  • 05 november 2024

    Hebben ouders invloed op de roze of grijze bril van hun kinderen?

    Hoe ontstaat een positieve blik eigenlijk? In hoeverre is opvoeding hierbij van belang? En welke rol speelt optimisme eigenlijk in het dagelijks leven van ouders en kinderen? Charlotte Vrijen probeert een antwoord te vinden op deze vragen. Ze doet...